باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

اصلاح قانون انتخابات، به نفع نامزد یا به نفع احزاب؟ مسئله این است

طرح اصلاح قانون انتخابات پس از تصویب، حالا به دغدغه احزاب سیاسی تبدیل شده است.

به گزارش  خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخچه آن به سال‌ها قبل بر می‌گردد، طرحی در قالب یک قانون که به گفته بسیاری از مسئولان و کارشناسان می‌تواند راهگشا و نوعی کلید برای باز کردن قفل شرایط و ضوابط انتخاباتی باشد، قانونی که چندین سال است در دست نمایندگان مجلس قرار دارد و گویا قرار است این طرح همچون چتر نجاتی برای انتخابات عمل کند و شرایط تازه و اصولی را در دست بررسی قرار دهد، صحبت از طرح اصلاح قانون انتخابات است.

گزارش احزاب در انتخابات/ در حال تکمیل

اما و اگرهای یک طرح انتخاباتی!

۱۱ آبان امسال بود که پس از کش و قوس‌های فراوان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری را تصویب کردند، البته این طرح با تغییرات خاصی مواجه شده بود؛ برای مثال نامزد‌های ریاست جمهوری باید حداقل ۴۵ سال و حداکثر ۷۰ سال سن داشته باشند و همچنین سابقه ۸ سال تصدی در مناصب کشوری، معاون رؤسای قوای سه گانه، دبیر شورای عالی امنیت ملی یا دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس دیوان محاسبات کشور، استاندار استان‌های بالای دو میلیون نفر جمعیت، شهردار و... را داشته باشند.

در ادامه خانه احزاب ایران همزمان با تصویب کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی در خواست کرد که تا پیشنهادات این خانه را هم مدنظر قرار دهد؛ زیرا از نظر خانه احزاب و بسیاری از احزاب سیاسی، این طرح با اشکالات و اما و اگرهای فراوانی روبرو است، برای مثال طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری با اصول ۶، ۵۶ و ۵۷ قانون اساسی مغایرت آشکار دارد، جایگاه ریاست جمهوری طبق قانون اساسی بعد از رهبری بالاترین مقام در کشور است، اما بر اساس طرح مذکور، رئیس جمهور منتخب مردم عملا نوعی موجود منفعل است که با مفهوم «جمهوریت» و «سپردن سرنوشت مردم به دست خودشان» فاصله زیادی خواهد داشت و در این طرح جایگاه احزاب و کارکردهای نهادهای مدنی نادیده گرفته شده  و همچنین لازمه هر انتخاباتی هم رقابت و لازمه هر رقابت وجود احزاب است.

گزارش احزاب در انتخابات/ در حال تکمیل

در این راستا علی نمازی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره ایرادات وارد شده بر این طرح بیان کرد که ما با قوانین خود به جای اینکه در قانون انتخابات به سمت کارکرد‌های حزبی برویم، بیشتر به نقش حاکمیت پرداخته‌ایم و حتی این طرح کار‌های انتخاباتی همچون ثبت نام، شرایط احراز، نظارت بر فعالیت‌های انتخاباتی نامزد‌ها و برگزاری انتخابات را سخت کرده است.

او معتقد است که امروزه صحبت از جوانگرایی و دولت جوان است، اما تغییر سن در قانون انتخابات بر خلاف روحیه جوانگرایی است، وی می گوید که ۴۵ سال سن زیادی است و جوانان از نامزد شدن برای انتخابات محروم می‌شوند.

اما محمدصالح جوکار رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی نظر دیگری دارد؛ او معتقد است که احزاب در کشورهای دیگر مسئولیت‌پذیرند؛ اما در ایران احزاب در مسائل اجتماعی و سیاسی ظهور و بروزشان فقط هنگام انتخابات بوده که این قابل قبول نیست.

جوکار بیان کرد که در اصلاح قانون ریاست جمهوری احزاب را پاسخگو کردیم به گونه‌ای که حمایت احزاب سیاسی از نامزدها بایستی دارای منطق باشد.

گزارش احزاب در انتخابات/ در حال تکمیل

رفع ابهامات یا طرحی پر از ابهام؟

عقیده بسیاری از افراد مسئول در کشور با اجرایی شدن طرح اصلاح قانون انتخابات این بود که ابهامات و مشکلات انتخاباتی رفع می‌شود، برای مثال حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد که کلیات این طرح قابل قبول است و قدری از ابهامات انتخاباتی ما را هم از بین می‌برد.

فعال سیاسی اصولگرا گفت: در این طرح بهتر بود که سقف سنی را ۴۰ سال را در نظر می‌گرفتند تا جوانان بتوانند در این عرصه ورود پیدا کنند. 

به نظر می‌رسد که مسئله سن و جوانگرایی برای احزاب از اهمیت خاصی برخوردار است و انتظار می‌رود که مسئولان ذیربط به این موضوع توجه بیش از پیشی داشته باشند، زیرا این موضوع مدت‌هاست که مورد تاکید دولت هم قرار گرفته و لازم است که در حاشیه غفلت و بلاتکلیفی قرار نگیرد.

عیسی چمبر عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان بر این باور است که اجرای این طرح به انتخابات امسال نمی‌رسد و  طرح اصلاح قانون انتخابات تنها بر روی نامزد‌ها تمرکز می‌کند؛ به همین دلیل  لازم است که در عرصه انتخابات جایگاه حزبی ایجاد شود.

اصلاح قانون انتخابات؛ طرحی انتخاباتی در گرو نگرانی‌های احزاب سیاسی!

تلنگر آخر

تقریبا می‌توان گفت که حدود ۶ ماه به انتخابات ریاست جمهوری مانده و باید ببینیم این طرحی که پس از سال‌ها به تازگی کلیات آن مورد تصویب قرار گرفته؛ آیا برای انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر ۱۴۰۰ اجرایی می‌شود یا خیر؟

شاید با اجرایی شدن این طرح و البته در نظرگرفتن مخالفت‌ها، نارضایتی‌ها و ... بتوان تا حدودی شرایط انتخاباتی را تغییر داد و برگ زرینی در کارنامه انتخابات ریاست جمهوری ایران ثبت کرد، طوری که تا سالیان سال اثر‌های اصلاح قانون انتخابات در کشور نمایان باشد.


بیشتر بخوانید


گزارش از نوشین نثاری

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۶ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
سلام

بهتر است نخست وزیر ی داشته باشد
درصورت عملکرد ضعیف استیضا گردد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۰۳ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
یعنی چی که بنفع نامزد یا احزاب، واقعا مسئله شون اینه؟
بنفع مردمی وجود نداره، مردم کشک اند پس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۲ ۲۹ آبان ۱۳۹۹
به نظر من به جای تمرکز روی شخص رئیس جمهور، بهتره استانداران و فرمانداران با رای مستقیم مردم انتخاب بشن یا توسط مجمع نمایندگان استان انتخاب بشن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۴ ۲۹ آبان ۱۳۹۹
فقط مثل آمریکا نشه که بدون مدرکی،کشورش رو به گند کشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۱ ۲۹ آبان ۱۳۹۹
امیدتون به خدا باشه
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۲۲:۵۲ ۲۹ آبان ۱۳۹۹
رئیس جمهور اینده خواهشن فقط به فکر رفع مشکلات مات وجوانان باشید از همین الان حزب وگروه وباند شروع شده الان اتخابات امریکا رو به تمسخر میگیریم همه مون ۶ ماه دیگه اونها ما رو به تمسخر میگیرن مثل انتخابات قبلی که اصل اتحاد ووحدت ویکپارچه گی یادتون رفته بود
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۲۲:۳۱ ۲۹ آبان ۱۳۹۹
در همه جای دنیا مردم حزب تشکیل می دهند و حزب خادم و مخدوم مردم است و ذر ایران عده ای حزب تشکیل میدهند و به عنوان پدر خوانده در مقابل مردم قرار می گیرند و پس از مدت کوتاهی میشوند پدر خوانده و طلبکار مردم خدا لعنت کند آدم های دروغگوی ومال مردم خور و ظالم را
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۰ ۲۹ آبان ۱۳۹۹
الان مشکل قانونع ؟ عروس نمیتونه برقصه میگن زمین کجه؟ باید هر کس تو مملکت امام زمانی خودش رو مسول بداند تا اصلح مشخص شود و حس مطالبه گری هم چون امر به معروف شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۹ ۲۹ آبان ۱۳۹۹
جوان بودن که کفایت نمی کنه. تجربه باید داشته باشه، خدا ترس باشه، باهوش باشه، شجاع باشه. مملکت رو باید به دست اهلش سپرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۸ ۲۹ آبان ۱۳۹۹
جو بایدن رای آورد دیگه مگه انتخابات انجام نشد .دیگه ریاست جمهوری ایران چه نقشی داره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۴ ۲۹ آبان ۱۳۹۹
هر روز قیمت ها بالا میره فقط بهانشون دلاره این دلارا مردمو بدبخت کرده پول ملی هم به شدت ارزشش پایین اومده دولت و مجلسم عورضه حذف دلار از کشور رو ندارند مردم دیگه امیدشونو به این دولت و مجلس از دست داده همه ی ملت امیدشون به حضرت آقاست اگه آقا این پیامو میبینن ازش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۹ ۲۹ آبان ۱۳۹۹
بند مربوط به سن مهم نیست اون قسمتی که رجل سیاسی رو تعریف میکنه میگه که شورای نگهبان برنامه ها و طرح های نامزد ها رو برای اداره کشور بررسی میکنه و اگه صلاح بدونه صلاحیت نامزد رو تایید میکنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۳ ۲۹ آبان ۱۳۹۹
هر روز قیمت ها بالا میره فقط بهانشون دلاره این دلارا مردمو بدبخت کرده پول ملی هم به شدت ارزشش پایین اومده دولت و مجلسم عورضه حذف دلار از کشور رو ندارند مردم دیگه امیدشونو به این دولت و مجلس از دست داده همه ی ملت امیدشون به حضرت آقاست اگه آقا این پیامو میبینن ازشون تقاضا داریم به داد این ملت برسن دیگه طاقتمون به سر رسیده فقطو فقط امیدمون به رهبریه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۵ ۲۹ آبان ۱۳۹۹
جنس با دلار ۴۲۰۰ میارن بعد به ملت با دلار ۲۴۰۰۰ تومان میفروشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۴ ۲۹ آبان ۱۳۹۹
قانون انتخابات درایران مثل توپ فوتبال :گاهی در زمین دولت ،گاهی درزمین بازی کنان نوجوان مجلس ،گاهی در زمین شورای مر قانون(نگهبان) می چرخد! این قصه سر دراز دارد!!!؟!!!..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۹ ۲۹ آبان ۱۳۹۹
ببخشید یه سوالی داشتم که ربطی نداره به این موضوع...همسانسازی حقوق بازنشستگان لشگری ماه قبل انجام شد فقط برای یک ماه!!!؟؟ ماه قبل به حقوق ما یک میلیون و ۴۰۰هزار ریختن و این برج هیچی نریختن!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۶ ۲۹ آبان ۱۳۹۹
به نفع عدالت
اگر بود رای دارند .. اگر نبود نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۷ ۲۹ آبان ۱۳۹۹
با کمال احترام دیگه رای نمیدم به هیچ کس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۵ ۲۹ آبان ۱۳۹۹
اگر این طرح اجرا شود باید آرزوی دیدن افرادی مثل شهید رجایی را مردم به گور ببرند!
چون شهید رجایی هم سابقه نداشت هم زیر 45 سال بود!

این طرح به نفع دشمنان کشور است تا مردم را نسبت به نظام بدبین کنند!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۷ ۲۹ آبان ۱۳۹۹
اتفاقا خیلی هم طرح خوبیه . رئیس جمهور خیلی قدرت فراقانونی داره و تقریبا یه دیکتاتوره و هر کار دلش میخاد میکنه در حالی که توی کشورهای دیگه اینجوری نیست
آخرین اخبار