تماس تلفنی رویایی برای روستاییان فرینو شاهرود

امروزه با وجود اینکه در عصر ارتباطات هستیم و شاید تماس تلفنی یکی از ابتدایی ترین امکانات در حال حاضر باشد اما روستاییان فرینو شاهرود در حسرت گفت گوی تلفنی همچنان چشم به همراهی مسئولان امر هستند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، نبود شبکه ارتباطی در روستای فرینو در منطقه بیارجمند شهرستان شاهرود استان سمنان موجب شده تا مردم برای یک تماس کوتاه پنج تا ۶ کیلومتر مسافت را پیاده طی کنند و یا مجبورند به ارتفاعات بروند تا شاید در نقطه‌ای آنتن‌دهی تلفن همراه میسر شود.

روستای فرینو در فاصله ۲۷۰ کیلومتری شهر شاهرود، ۱۵۰ کیلومتری بخش بیارجمند در منطقه خارتوران و ۳۰ کیلومتری مرز استان سمنان با خراسان رضوی قرار دارد.این منطقه شامل کلاته های فرینو، درازآب، وهل، ابوالحسنی، کلاته مرعی، گرماب بالا، گرماب پایین، اسب‌کشان، کلاغ زیلی و سلمرود است.

محرومیت های زیاد موجب شده بسیاری از جوانان این روستا برای امرار معاش راهیِ شهرهای دور و نزدیک شوند، همین امر باعث کاهش جمعیت شده در حال حاضر در فرینو حدود ۲۸ خانوار زندگی می کنند که البته شورای اسلامی و  دهیار هم دارند.

روستای فرینو بخش بیارجمند شاهرود در شرق استان سمنان محرومیت‌های زیادی در بخش‌های گوناگون دارد که نداشتن شبکه ارتباطی در این منطقه یکی از آنها است. 

این در حالی است که ۲۸ خانوار روستای فرینو خط تلفن ثابت ندارند و به گفته سید اسماعیل صفایی، دهیار این روستا، تا اوایل امسال دارای ۱۸خط ثابت تلفن بودند اما با تغییر سیستم مخابرات، تاکنون این خط ها قطع شده‌اند.

رفتن به ارتفاعات برای سالمندان طاقت فرسا است

محمد احمدی یکی از اهالی این روستا گفت: برای برقراری یک تماس مردم مجبورند به نقاط مرتفع اطراف روستا بروند و این کار برای افراد مسن بسیار سخت و طاقت فرسا است.

او با بیان اینکه یکی از مهمترین مشکلات این منطقه فقدان آنتن دهی تلفن همراه است، افزود: برای برقراری ارتباط تلفن همراه باید مسافت زیادی را طی کرد و با ایستادن در ارتفاع بتوان چند لحظه گفت وگو کرد.

به گفته احمدی، مردم این روستا حتی از داشتن تلفن ثابت هم محروم هستند.

شرکت در کلاس‌های مجازی تعطیلی کار روزانه را به همراه دارد

اکبر عرب عامری یکی دیگر از روستاییان هم گفت: با گذشت ۴۲ سال از عمر انقلاب اسلامی اهالی این منطقه از امکانات حداقلی رفاهی مانند تلفن، گاز طبیعی و آب آشامیدنی محروم هستند.

او با اشاره به مشکلات اقتصادی این روزها و نیاز تلاش بیشتر برای تامین مایحتاج زندگی، افزود: در این روزهای کرونایی و برگزاری کلاس های مجازی، مجبورم روزانه کار را تعطیل کرده و به همراه پسرم مسافت ۶ کیلومتری خارج از روستا را طی کرده تا به منطقه ای برسیم که آنتن تلفن همراه جوابگو باشد.

اتصال به اینترنت و بهره‌بردن از آموزش مجازی این روزها برای دانش‌آموزان و دانشجویان این منطقه در شهرستان شاهرود استان سمنان تبدیل به رویایی‌شده که برای تحقق آن باید مسافت زیادی را طی کرده و یا از ارتفاعی بالا بروند.

تدوین و ارسال درس‌نامه برای ۱۲ هزار دانش آموز استان سمنان

 محمد دستورانی، مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان، چندی پیش از تدوین و ارسال درس‌ نامه‌هایی برای ۱۲ هزار نفر از دانش‌آموزان استان که به شبکه تلویزیونی آموزش، تلفن همراه هوشمند و شبکه شاد دسترسی ندارند، خبر داده بود.

فرماندار شاهرود هم در نشست اواسط مهرماه با مسئولان اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان سمنان، از برطرف شدن نقاط کور ارتباطی تلفن همراه این شهرستان با همکاری اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان سمنان تا یک ماه آینده خبر داده بود.

نادرفخری در رابطه با وضعیت پوشش تلفن همراه روستایی نیز اعلام کرد: تعداد ۷۶ روستای بالای ۲۰ خانوار جمعیت این شهرستان، دارای پوشش تلفن ۴G هستند.

او با بیان اینکه پیگیری خدمات ارتباطی ۱۷ روستای دیگر در دستور کار است ، اظهار داشت: بزودی شرکت همراه اول با ایجاد سایت های جدید تعداد ۱۳ روستا را تحت پوشش ۴G قرار خواهد داد.

ایرانسل مشکل آنتن دهی را حل می کند

به گفته معاون استاندار سمنان چهار سایت BTS جدید نیز برای حل مشکل آنتن دهی و ارائه خدمات مخابراتی در روستاهای نکارمن ، فرینو ، نور و سرتخت توسط شرکت ایرانسل در جهت حل مشکلات این حوزه ها اجرا خواهد شد.

مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان سمنان هم درباره مشکل ارتباطات روستای فرینو گفت: به منظور ارتقاء کیفیت شبکه، بهبود دسترسی مشترکین روستایی و تقویت پوشش جاده ای استان، طرح USO در دست اجرا است. 

تامین قطعات مشکل اصلی اجرای طرح USO برای ایرانسل 

سید یاسر حسن پور با بیان اینکه برای روستای فرینو طرح USO به اپراتور ایرانسل ابلاغ شده است، افزود: در صورت تامین قطعات و تجهیزات لازم در اسرع وقت مشکل آنتن دهی و اینترنت پرسرعت این منطقه برطرف خواهد شد.

او با اشاره به اینکه برای اجرای این طرح اعتبار لازم اختصاص یافته است، تصریح کرد: مجموعه عوامل اجرای این طرح از جمله نقطه یابی، ترنس فیشن و برق مورد نیاز سایت فرینو انجام شده است.

حسن پور ادامه داد: ابلاغ طرح های مختلف ارتباطی در قالب طرح USO همچون احداث سایت جدید و ارتقای سایت های ۲G  اپراتورها به ۴G و اجرای فیبر نوری در شهرستان شاهرود و میامی ، با قیمت روز تجهیزات مخابراتی، در مجموع سرمایه گذاری ۲۵۳ میلیارد ریالی از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این ۲ شهرستان محقق می شود.

مسئولان نبود قطعات و تجهیزات لازم را مهمترین دغدغه اجرای طرح در روستای محروم این منطقه می دانند و آن را به وجود تحریم ها مرتبط کرده اند و در این رابطه سئوالی پیش می آید که اگر همین قطعات برای شهرهای بزرگ هم مورد نیاز باشد باز هم تقصیر را به دوش تحریم ها می گذارند؟ 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۸:۱۳ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
علی برکت الله
آخرین اخبار