طرح دانش بنیان مجلس از شرکت های فناور و خلاق حمایت می‌کند

عضو کمیسیون‌ برنامه و بودجه مجلس گفت: در مجلس درحال برنامه ریزی قانونی برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان هستیم که هیچ قانون حمایتی ندارند.

به گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، احسان ارکانی عضو کمیسیون‌ برنامه و بودجه مجلس درباره جایگاه فعلی شرکت‌های دانش بنیان و نقش آن‌ها در اقتصاد کشور، گفت: با تصویب قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان، نقش مهمی برای شرکت‌های دانش بنیان در اقتصاد، تولید و صنعت دیده شده بود و انتظار می‌رفت که سریعتر به اهداف مذکور دست یابیم، اما با وجود مشکلات اقتصادی که در کشور ایجاد شده، طبیعی است که توسعه و رشد پرشتاب این شرکت‌ها با هدف‌گذاری پیش بینی شده فاصله داشته باشد.

فرق شرکت‌های دانش بنیان با غیر دانش بنیان در چیست؟

نماینده مردم نیشابور در مجلس ادامه داد: قرار بود از فرصت شرکت‌های دانش بنیان در کشاورزی، تولید، عمران و حوزه‌های مختلف استفاده کنیم تا دستیابی به خدمات و مسیر فرآیند‌های طولانی مدت کوتاه شود. در واقع تفاوت شرکت دانش بنیان با یک شرکت غیر دانش بنیان در این است که علاوه بر کاهش هزینه‌های تولید، بهره‌وری و راندمان کار افزایش یافته و مسیر و زمان دستیابی به محصول یا خدمات کوتاه شود. این شیوه‌ای است که کشور‌های پیشرفته از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان برای کوتاه کردن زمان تولید و افزایش بهره‌وری استفاده می‌کنند.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در ادامه در مورد توان بالای شرکت‌های دانش بنیان ایرانی در تامین نیاز‌های اساسی کشور گفت: استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان در حوزه‌های مختلف در حال افزایش است و نمونه بارز آن زمان همیاری در مبارزه با شیوع ویروس کرونا بود؛ به عنوان مثال یک شرکت دانش بنیان تولیدکننده ونتیلاتور یا دستگاه اکسیژن‌ساز در پارک علم و فناوری مشهد، به کنترل بیماری در کشور کمک کرد و اگر تولیدات این شرکت نبود ما در این حوزه دچار مشکل می‌شدیم؛ بنابراین اگر شرکت‌های دانش بنیان درست هدایت و هدف‌گذاری شوند و محصولات و خدمات آن‌ها برای عرضه در بازار فروش حمایت شوند بسیار می‌توانند در حوزه‌های مختلف پزشکی و صنعتی به کشور کمک کنند.

ارکانی در مورد کاستی‌های قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان، به عدم توجه آن به شرکت‌های فناور و خلاق اشاره کرد و گفت: قانون فعلی حمایت از شرکت‌های دانش بنیان شامل حال شرکت‌های فناور و خلاق نمی‌شود در حالی که در مسیر بین تبدیل شدن یک شرکت عادی به شرکت دانش بنیان، شرکت فناور و خلاق حضور دارند. ما برای این شرکت‌های واسط هیچ قانون حمایتی‌ای نداریم و شرکت‌های فناور ما در این مرحله به دلیل عدم حمایت دچار مشکلات متعدد و در مواردی دچار شکست و تعطیلی می‌شوند، لذا باید قانونی تصویب کنیم که مشمول شرکت‌های فناور و خلاق هم شود و این مسئله در حال پیگیری است.

وی در مورد طرح دانش بنیان در مجلس شورای اسلامی گفت: پیش نویس قانون جهش تولید دانش بنیان در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در حال نهایی شدن است؛ در این طرح تمامی ارکان اکوسیستم نوآوری کشور شامل شرکت‌های فناور و خلاق در نظر گرفته شده‌اند، چرا که قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان کامل نیست و نقایص و خلاء‌هایی دارد لذا در پیش نویس جدید شرکت‌های خلاق، دانش بنیان و حلقه‌های اتصالی آن‌ها را مورد توجه قرار داده‌ایم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پایان در مورد نهاد‌های تامین مالی اکوسیستم نوآوری نیز خاطرنشان کرد: برای اینکه تصمیم درست و جامعی بگیریم و موازی‌کاری را حذف کنیم و اینکه قوانین ضمن داشتن انسجام، پاسخگویی بیشتری داشته باشند در نظر داریم که نظرات ذینفعان این حوزه را دریافت کرده و بعد تصمیم‌گیری کنیم، بر این اساس با صندوق نوآوری و شکوفایی نیز جلسه‌ای برگزار خواهیم کرد تا بعد از اخذ نظرات صندوق در مورد برنامه‌های حمایتی در مجلس تصمیم بگیریم.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار