مهلت دوباره آذربایجان به ارمنستان برای تخلیه کلبجر

دولت آذربایجان به ارمنستان ده روز دیگر برای تخلیه شهرستان کلبجر مهلت داد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «حکمت حاجی‌اف» دستیار رئیس جمهور آذربایجان امروز یکشنبه اعلام کرد آذربایجان ده روز دیگر به ارمنستان مهلت داده تا ساکنانش را از منطقه «کلبجر» تخلیه کند.

حاجی اف در سخنانی تلویزیونی اعلام کرد: در خصوص دشواری‌هایی که طرف ارمنستانی با آن روبروست و نیز از منظر بشردوستانه، آذربایجان تصمیم گرفته است تا ده روز اضافی دیگر برای عقب نشینی نیرو‌های مسلح و غیرنظامیان از منطقه «کلبجر» مهلت دهد.

او در ادامه اعلام کرد تاریخ تحویل منطقه بجای ۱۵ نوامبر که پیشتر بر سر آن توافق شده بود، ۲۵ نوامبر خواهد بود.
این در حالی است که طرف ارمنی زمانی اضافی را از طریق روسیه و به دلیل وجود یک مسیر واحد از منطقه به سوی ارمنستان طلب کرده بود. این علاوه بر آن است که شرایط جوی دشواری نیز در منطقه مذکور وجود دارد.

در همین ارتباط، زمان تحویل دو شهر «آغ‌دام» و «لاچین» به آذربایجان نیز به ترتیب در تاریخ‌های ۲۰ نوامبر و اول دسامبر خواهد بود.

گفتنی است ارمنستان و آذربایجان با نظارت روسیه، در تاریخ نهم نوامبر سال جاری میلادی توافقنامه‌ای را برای آتش بس در ناگورنو قره باغ به امضا رساندند. کرملین اعلام کرده ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و «الهام علی‌اف» همتای آذربایجانی وی و «نیکل پاشینیان» بیانیه مشترکی را در خصوص آتش بس در قره باغ به امضا رساندند که در دهم ماه جاری میلادی اجرایی شد.

این بیانیه آتش بس، به توقف نیرو‌های ارمنی و آذربایجانی در مواضع کنونی خود و نیز استقرار نیرو‌های حافظ صلح روسیه در امتداد خط تماس در قره باغ و نیز راهروی اتصال سرزمین‌های ارمنستان و قره باغ تصریح دارد.

این توافق همچنین شامل برداشتن محدودیت‌ها در خصوص حمل و نقل و عبور و مرور و تبادل اسرا بین طرفین درگیری و بازگشت آورگان به قره باغ با نظارت کمیساریای پناهندگان سازمان ملل متحد می‌شود.

ریشه درگیری‌ها در منطقه قره باغ به فوریه ۱۹۸۸ برمی گردد؛ زمانی که این منطقه اعلام خودمختاری از جمهوری شوروی سوسیالیستی آذربایجان را اعلام کرد. در چارچوب درگیری‌های مسلحانه‌ای که در سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۴ به وقوع پیوست، آذربایجان کنترل خود را بر منطقه ناگورنو قره باغ و مناطق مجاور آن از دست داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار