چرا کتاب نمی‌خوانیم؟

توجه کمتر به کتاب و کتابخوانی با وجود عطش بالای تحصیل و مدرک‌گرایی در کشور چالشی است که هنوز راهکاری برای آن وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، آمار و ارقام متفاوتی از سرانه مطالعه در کشور و نگرانی بابت نادیده گرفتن کتاب و کتابخوانی مطرح می‌شود و این دغدغه هر ساله در هفته ویژه این موضوع بیشتر خودش را نشان می‌دهد؛ در گزارش رصدی فرهنگ رفتاری خانواده ایرانی در سال ۱۳۹۶ بر اساس طرح آمارگیری از فرهنگ رفتاری خانوار مرکز آمار ایران که سال ٩٧ توسط دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی منتشر شد، نشان داده شده است که حدود ۵۸ درصد افراد ۱۵ ساله و بیشتر باسواد ( معادل ٣٠ میلیون و ٧٨۶ هزار و ٧٢۶ نفر) طی سال قبل از آمارگیری، مطالعه کتاب غیردرسی داشته‌اند.

سرانه مطالعه کتاب غیردرسی افراد ۱۵ ساله و بیشتر، ۷ ساعت و ۴۱ دقیقه در ماه بوده و از این میزان سرانه ماهانه مطالعه قرآن و ادعیه، ۳ ساعت و ۷ دقیقه برآورده شده است.

با این وجود، نگرانی بابت کتاب نخواندن همچنان وجود دارد و البته در حوزه کودکان و نوجوانان هم چند سالی است که آموزش و پرورش با برگزاری جشنواره «دانایی توانایی» سعی بر ترویج فرهنگ کتابخوانی دارد هرچند هنوز هم تا رسیدن به مقصد فاصله بسیاری است؛ در گفت‌وگویی با محمد فقیری مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت علت این موضوع بررسی کردیم که در ادامه مشروح آن آمده است.

باشگاه خبرنگاران جوان: تعریف علمی خواندن چیست؟

مدرس دانشگاه: خواندن یعنی دریافت و پرداخت؛ این فرایند را کُدگذاریهم می‌نامند که طی دو فرایند رمزگشایی و رمزگردانی اتفاق می‌افتد؛ اولی به دریافت و دومی به پرداخت می‌پردازد.

وقتی که می‌خوانیم اطلاعات جدید را با اطلاعات قدیم در ذهن ترکیب می‌کنیم و به اصطلاح استنباط اتفاق می‌افتد؛ این همان فرایند تفکراست که در جریان خواندن و ارتباط ما با پدیده‌های جهان اتفاق می‌افتد.

باشگاه خبرنگاران جوان: آیا خواندن و به تبع آن تفکر تنها با کلمات اتفاق می‌افتد؟

مدرس دانشگاه: تفکر اساسا زبانی است و با کلمات و اعداد اتفاق می‌افتد. در مواردی نیز با تصاویر ثابت و متحرک نیز رخ می‌دهد، اما در هنگام استنباط، بیشتر به کلمات و مفاهیم (دال و مدلول) تبدیل می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان: انسان‌ها با تصویر و رؤیا نمی‌توانند فکر کنند؟

مدرس دانشگاه: تصویر و رؤیا سرعت بیشتر از پردازش کلمات و جملات دارد به همین دلیل تخیل از تفکر آسان‌تر است، اما تخیل ممکن است از مرز واقعیت بگذرد و حتی به تخیل انفعالی تبدیل شود و حتی به شبه توهم و توهم بینجامد و چیزی شبیه مالیخولیا شود. تفکر می‌تواند قسمتی تصویری باشد تا جائیکه به تخیل هنری محدود شود، اما وقتی که واقعیت گریز شود به دنیای تخیل پا می‌گذاریم.

باشگاه خبرنگاران جوان: مرز تفکر و توهم را چگونه می‌توان نشان داد؟

مدرس دانشگاه: تفکر با کلمه و جمله اتفاق می‌افتد و توهم با خیال و وهم. می‌توان پیوستاری ترسیم کرد که یک سر آن تفکر باشد و سر دیگر آن توهم. توصیف و البته توصیف عینی می‌تواند معیاری برای تفکر باشد یعنی هر کسی که بتواند عینی‌تر توصیف کند و به جزئیات بپردازد، از قدرت تفکر بیشتری برخوردار است.

باشگاه خبرنگاران جوان: چگونه می‌توان تفکر را تقویت کرد؟

مدرس دانشگاه: با مشاهده کردن و بعد نوشتن و خواندن. اول باید حواس پنجگانه را تقویت و دقیق مشاهده کنیم تا بتوانیم جزئی توصیف کنیم؛ بعد تند بخوانیم و زیاد؛ کسانی که تند می‌خوانند؛ سریع‌تر کُدگذاری می‌کنند و ۵۳ درصد متن یا پدیده را کشف می‌کنند همچنین برای تفکر باید نوشت و به ویژه توصیفی نوشت.

توصیف معیار اساسی تفکر دقیق و شفاف است. راه دیگر برای تقویت تفکر، برانگیختن کنجکاوی است؛ هر چه بتوانیم هستۀ اکومبنس (Accumbense Nucleus) مغز را که مرکز کنجکاوی است، بیشتر تحریک کنیم، میل به تفکر و خواندن و نوشتن در ما بیشتر می‌شود و این فرایند با کشف و کُدگذاری سریع و عناصر هنری ایجاد می‌شود.

چرا کتاب نمی‌خوانیم؟

باشگاه خبرنگاران جوان: چگونه می‌توان نسل اکنون و آینده را به خواندن ترغیب کرد؟

مدرس دانشگاه: خواندن داستان و رمان می‌تواند اولین عنصر ترغیب کننده باشد؛ داستان چه کوتاه و چه بلند و انواع آن از جمله سفرنامه، نمایشنامه و ... ذهن را بیشتر تحریک می‌کند زیراکه عنصر اصلی داستان آشنایی زدایی است که با ذهن بازی می‌کند؛ به همین دلیل ما از خواندن انواع داستان لذت می‌بریم.

از طرفی دیگر، داستان پر از تجربه‌های گرانبها، رویداد‌های مهیج و رخداد‌های واقعی است که می‌تواند برای ما کنجکاوی ایجاد کند؛ همینطور داستان خوانی و داستان گویی می‌تواند به کشف و کنجکاوی بینجامد.

باشگاه خبرنگاران جوان: روند مهارت خواندن را از گذشته تا به حال چگونه تحلیل می‌کنید؟

مدرس دانشگاه: روند گسترش مطالعه و خواندن در ایران در ۱۰۰ سال گذشته موفق نبوده است و بیشتر حجم گرایی، حافظه محوری و کمیت گرایی مد نظر بوده است. ما نقشه‌ای علمی برای گسترش مهارت خواندن و نوشتن نداشته ایم. کتاب‌های درسی ما اکثراً دارای سبکی مکانیکی و خبری است و از رویکرد روایی و داستانی در آن کمتر استفاده شده است.

برای تقویت هوش زبانی و روایی در کشور برنامه نظام مندی وجود ندارد و نداشته است و اساساً نمی‌دانیم ذخیره واژگانی بچه‌های ما در سنین مختلف باید چقدر باشد و چگونه می‌توان آن را افزایش داد.

متأسفانه نتوانسته ایم برنامه‌ای برای گسترش و افزایش خواندن تدوین کنیم و آموزش و پرورش و آموزش عالی نتوانسته است با گرایش کمیت محوری خود این دو مهارت را در ما نهادینه کند. از اینرو کتاب‌های درسی سخت، نظام آموزشی ناکارآمد، فرهنگ شفاهی، عدم تمایل به تفکر و تأمل، عادت نداشتن به مشاهده و کنجکاوی باعث شده است ما تمایلی به خواندن نداشته باشیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: ممکن است موانع خواندن را بیشتر تبیین کنید؟

مدرس دانشگاه: برخی موانع فرهنگی از دیرباز وجود داشته است مثلاً ما تمایل زیادی به کشف و جستجوگری و پردازش فکری نداریم. فکر کردن برای ما مسأله نیست و بیشتر اهل شهودیم تا مشاهده و از تخیل بیشتر لذت می‌بریم تا تأمل.

بعضی موانع مربوط به نظام آموزشی حجم گرا است؛ سواد را در انبار کردن داده‌ها و اطلاعات در ذهن می‌پنداریم و به سطح دانش و درک و فهم بیشتر می‌پردازیم و در نظام آموزشی حتی به سطوح بالای تفکر چندان توجه‌ای نداریم همچنین متون و موضوعات درسی ما جذابیت نداشته و به آموزش نگاهی مکانیکی دارند.

موانع دیگر به مهارت‌های خواندن و مطالعه مربوط می‌شود. مثلاً بچه‌های ما با خواندن جهشی، چرخشی، زیگزاگی، افقی، عمودی و اریب (گوشه به گوشه) آشنایی ندارند؛ از طرفی دیگر حرکات درنگی چشم روی واژه ها، حرکات آونگی و پرشی آن باعث کندی حرکت مطالعه می‌شود که با تمرین مهارت مطالعه می‌توان تا حدی آن‌ها را بر طرف کرد، اما مانع اساسی نداشتن کنجکاوی است؛ ما از خواندن لذت نمی‌بریم و چیزی کشف نمی‌کنیم به همین دلیل تمایلی به خواندن نداریم.

باشگاه خبرنگاران جوان: میان خواندن و نوشتن چه رابطه‌ای وجود دارد؟

مدرس دانشگاه: این دو مهارت جدانشدنی هستند و هر یک موجب تقویت دیگری می‌شود؛ درست است که نوشتن ابتدا به مشاهده کردن وابسته است، اما خواندن در آن تأثیر زیادی دارد و از طرفی دیگر خود موجب می‌شود بیشتر بخوانیم و فکر کنیم. نوشتن را فقط با تجربه کردن می‌توان فهمید و متأسفانه امکان چنین تجربه‌ای در آموزش ما وجود ندارد.

از قدیم موضوعات انشاء ما این بود که «فصل بهار را توصیف کنید، تابستان را چگونه گذراندید؟ و ...». با این روند، هیچ وقت نتوانستیم لذت خواندن و نوشتن را تجربه کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: مشکلات فرهنگی آموزشی خواندن و نوشتن را بیشتر بسط دهید.

مدرس دانشگاه: ما کلی گرا، تعالی گرا و کمال گرائیم؛ یا نمی‌نویسیم یا باید شاهکار خلق کنیم. در خواندن هم همین هستیم؛ فیلسوفانه می‌خوانیم، فکر می‌کنیم اگر تند بخوانم حق مطلب را ادا نکرده ایم، در حالی که نظریات علمی می‌گویند در تندخوانی درک عمیق تری به دست می‌آوریم.

نه می‌خوانیم و نه می‌نویسیم و نظام آموزشی، خانواده و جامعه هیچکدام را به ما آموزش نداده است. حتی گوش نمی‌کنیم، تنها می‌شنویم، ولی اگر منبری پیدا کنیم خیلی اهل حرف زدن هستیم. یعنی آموزش و فرهنگ ما در این زمینه ما را تربیت نکرده است.
مشکل ما تاریخی است و به فرهنگ شفاهی و شهودی بر می‌گردد؛ تخیل و شهود برای ما شیرین‌تر از تفکر و مشاهده است. علوم تجربی در کشور و فرهنگ ما چندان قوی نبوده است به همین دلیل مثلاً بیشتر توضیح می‌دهیم تا اینکه بتوانیم توصیف کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: چه راه‌هایی برای گسترش کتاب خوانی پیشنهاد می‌کنید؟

مدرس دانشگاه: داستان و رمان بخوانیم، با مشاهده و تیز کردن حواس، کنجکاوی خود را زیاد کنیم، گفتگو کردن گوش دادن را تقویت کنیم و یک طرفه به حرف زدن ادامه ندهیم، نظام ارزشیابی را تغییر دهیم و از کمیت به کیفیت روی آوریم، آموزش را تنها کتاب درسی نپنداریم و جایی برای مطالعه پیرامونی باز کنیم، ذخیره واژگانی خود را افزایش دهیم توصیف را به عنوان معیار مرز تفکر و تأمل با تخیل و توهم بیشتر بشناسیم و اصلاً به فکر شاهکار نباشیم؛ آغاز خلق شاهکار همین خواندن و نوشتن معمولی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۵
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
ناشناس
۰۶:۳۶ ۲۷ آبان ۱۳۹۹
مثل ماسک نزدن مون تو خیابان متروعمومی،کتاب نخوندنمون هم همینه!ما ایرانیهااستادتوجیه وبهانه درآورن هستیم واکثرمون راحت طلبیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۹ ۲۷ آبان ۱۳۹۹
کتاب موبیل گوشی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۹ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
باسلام به این دلیل که شوهر بنده خیلی بی نظم هستند و کتابهاش تو خانه پخشه همیشه من ازخیلی از کتابها متنفرم.و اصلا مطالعه نمیکم.
Canada
ناشناس
۲۲:۴۵ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
اگر خرید کتاب امکان ندارد
کتابخانه بروید
الکی عذر نیاورید .
باید عاشق یاد گرفتن و خواندن شوید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۴ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
منم ماهی 7 تومن با این اوضاع در بیارم چشم میخونم میخونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۶ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
چرا باید بخوانیم؟!!
اگر جواب این سوال را دادی جواب آن سوال را هم می گیری!
Iran (Islamic Republic of)
ی
۲۲:۱۴ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
کتاب قرآن که همه توخونه اشون دارند قرآن را با معنی و تفسیر اش بخوانید
Canada
ناشناس
۲۰:۴۷ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
چونکه پدر و مادر کتاب خوان نیستند
باید برای بچه کتاب بخوانند تا عادت به کتاب خوانی کنند
اصولا کسانی که کتاب میخوانند .کمتر در زندگی اشتباه میکنند
چونکه از کتاب خواندن یاد میگیرند که چطور با مشکل کنار بیایند یا حل و فصل اش کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۲ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
چقدر طولانی! خلاصه بگید آخرش چی شد؟!
(من حتی حال خواندن این خبرهای طولانی رو هم ندارم!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۹ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
آن چه بیان است چه به گفتن به بیان
Netherlands
ناشناس
۰۸:۰۵ ۲۷ آبان ۱۳۹۹
منظورشمااین بود؟
آن چیزی که عیان هست
چه حاجت به بیان هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۸ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
درجامعه ایی ک مردم نان خوردن ندارن جای تعجب نیست که چرا کتاب نمیخوانند!!!
Iran (Islamic Republic of)
باقرخان سالار ملی
۱۸:۳۴ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
گران گرون گرین
Iran (Islamic Republic of)
سما
۱۷:۱۱ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
چون گرونه وگرنه ما عاشق مطالعه ایم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۲ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
چون شکممون گرسنه ست و حقوقمون کفاف غذامون نمیده
Netherlands
ک
۰۶:۲۸ ۲۷ آبان ۱۳۹۹
مااکثرایرانیهاکه دیگه هم دیگه روکاملامی شناسیم فرض بگیریم همه شکم سیرباحقوق عالی داشتیم،بازهم آنطوری که باید،کتابخون نیستیم!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۰ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
جواب فقط و فقط یک جمله است چون معیار سنجش افراد در جامعه و همچنین جایگاه های افراد بر اساس دانسته ها نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۱ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
قیمت هر جلد کتاب کمتر از 80.90 هزار تومن نیست یعنی بخوای چندتا کتاب بگیری 500 هزار تومن میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۰ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
گران است و با حقوق مای بازنشسته نمیخورد ..
۲۰ سال است که کتاب قیمتیپیدا کند که ما بتوانیم بخریم

اما شده مثل هزار چیز دیگه .. بخصوص مسکن و زمین و
برو....تا گوجه فرنگی و شیر اب طلا خورده. ، شیر خوردنی منظوره مونه .....دست بدل نذار براد ر
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۱۴:۳۶ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
چون گرونه، شکم زن بچه نمیتونیم سیر کنیم
Netherlands
ناشناس
۱۴:۳۶ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
چون1بامشکلات اقتصادی ووضع کنونی اعصاب وروان برامون نمونده منتظرمرگ هستیم کتاب می خوایم بخونیم که چی بشه؟ بیکاراشاغل میشن؟مجردامتاهل میشن؟فقیراپولدارمیشن؟؟اصلا خودمن کتاب ازکجابیارم بخونم؟ نون شب ندارم چطورکتاب تهیه کنم؟هاهاهاها؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۷ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
من خوندن رمان رو دوست دارم ولی متاسفانه قیمت کتاب ها خیلی زیاد شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
آخه با برگزاری جشنواره میشه کتابخوانیو رایج کرد؟
خود معلم‌ها چقدر مطالعه دارن؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
خود معلم‌ها چقدر مطالعه دارن؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
اقا کتاب گرونه خیلیی فکری به حالش کنید ارزون بشه تا بخریم
Iran (Islamic Republic of)
زهره
۱۳:۳۱ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
چراشو یعنی خودتون نمیدونید
یکم فکر کنید
بین مردم باشید تا بفهمید چرا کتاب نمیخونیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
بابا قیمت کتابا خیلی بالاس....نه ک صرفا این دلیلش باشه..ولی خییییلی تاثیر داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
توی چی خوب عمل کردید که توی کتابخوانی
راه کاری پیدا کنید
Iran (Islamic Republic of)
محمد.ن.ک
۱۳:۲۲ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
اولویت و دغدغه ی زندگی ملت شده تامین مایحتاج روزمره و قوت لایموت.
چگونه کتاب بخوانند تو این اوضاع بد اقتصادی؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۳:۱۳ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
با این قیمت های سرسام آور کی می‌تونه کتاب بخره؟
حداقل تو زمینه فرهنگی به این مهمی ، قیمت رو کنترل کنید!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۹ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
چون مردم رو مادی گرا، پول پرست و... کردید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۰ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
1- به خاطر قيمت هاي كتاب كه در اين چند ساله چند برابر شده

2- بي محتوا بودن كتاب ها (هر كتابي ميخوني از يه جايي كپي شده)

3- فرهنگ اشتباه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۷ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
از یک طرف از گرانی و کمبود کاغذ گفته می شود و از یک طرف برای اینکه حجم کتاب بالا رود و پول بیشتری بگیرند، مطالب و تکراری به کتاب اضافه می کنند. کتاب ۲۰۰ صفحه ای، ۲۰ صفحه مطلب مفید ندارد!!!!.
پیشنهاد می کنم کتابها مفید و کوتاه والکترونیکی نوشته و فروخته شود. خواهید دید مشتری ها صد برابر و ارز واردات کاغذ برای جاهای مهمتر هزینه می شود.
Iran (Islamic Republic of)
سسسسسسسس
۱۱:۱۵ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
برای چی بخوانیم کسی که هیچ امیدی به زندگی نداره وبا این آینده نامعلوم ...........مرگبار.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
مدرک گرفتن این دوره کسی در س نمیخونه پول میدن مدرک میگرند
Iran (Islamic Republic of)
پرفسور علی
۱۰:۲۶ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
سلام... ببخشید من اگه هم بخوام کتاب خوب بخونم باید100 تمن خرج کنم...یا قیمتو بیارین پایی یا رایگان بدین...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
هر جمله از کتاب را که میخونم کلی بهش نقد و ایراد وارده. نویسنده کجاس که جواب بده. یکطرفه نوشته و رفته.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۵ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
در میان واژه ها گم شده ام. در مورد هرواژه ای میشه چندین کتاب نوشت. یعنی اینکه ما هنوز واژه ها را نمیشناسیم. از واژه های ناشناخته استفاده میکنیم برای کتاب نوشتن و شناساندن!!! کتاب همان نوشته است. نوشته همان سخن ذهن و حرکت زبان است. سخن همان فکر در مورد پدیده ها هستش. خیلی از چیزها را فقط میتوان حس کرد و شنید و دید و لمس کرد. و برای هر کس به گونه ای خاص است. و بیان انها با زبان نوعی ترجمه ناقص و گاها اشتباه است. در مورد معایب کتاب و کتابخوانی هم مطلب بزارید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
کسانی که خواندن بیکار خیابانگرد شدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
اولین لازمه مطالعه آرامش و احساس امنیته که متاسفانه در این مملکت نیست .پس توقع نداشته باشید لطفا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۴ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
هیچ کتابی پیدا نمی کنم که بخوانم. تجربه ها و حس های شخصی و نظرات شخصی به هم آمیخته شده و تبدیل به یک کتاب شده. کتابهایی سرشار از تعصب و سوگیری افراطی امیخته با نادانی و کم دانی و با ابعاد محدود. برای من فقط کتابهای ریاضی قابل فهم هستند آنهم تا حدودی قبل از رسیدن به فرضیات. جزئیات روز به روز در حال افزوده شدن هستند و استثناها بسیار. جوانب کاربردی که افتضاح. خواندن انتها ندارد. دانستن انتها ندارد. دانای مطلق خداست. هر چه بیشتر میخونی به عمق نادانی خودت بیشتر پی میبری. در حد رتق و فتق معاش و امور روزمره سواد داشته باشی کفایته. هر چیزی حدی داره. حد مطالعه کجاس؟ از کی به بعد میشه اتلاف وقت و زندگی و هزینه و عمر؟ ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۳ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
همه ی مشکلات ایران،ففط و فقط بر میگرده به اقتصاد.آقا مردم نون ندارم بخوره بره کتاب بخره.آخه یه کتاب خوب چرا باید شصت تومن باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۱ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
داداش هر چی باید صرف کند که برایش وقت بگذاری. وقتی مسئولین کشور تمرکزشان خارج کردن نفت و مواد خام و در قبال آن انجام واردات است تا علاوه بر چاپ پول از این راه هم کسب درآمد کنند، خوب معلوم است که ملت هم ناگزیر دنبال روی این سیاست می شود و نقش دلال این کالاهای وارداتی را می پذیرد تا در این جامعه بتواند امرار معاش کند. اگر جلوی واردات را بگیرید آن موقع علم و دانش تولید و مطالعه ارزشمند می شود و آمار مطالعه بالا می رود
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۰۹:۳۹ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
آموزش ما در سطح خیلی بدی قرار داره.
اجبار برای خواندن مطالب غیر کاربردی در سطوح ابتدایی تا دانشگاه. سطح دانشگاه فقط در رشته خودم(نرم افزار) کاملا میتونم بگم تمامی دروسی که تدریس میشه از رده خارج و غیر کاربردی هستن .
از دوران دبستان تا جایی که یادم میاد نمره و معدل مهمترین عنصر بوده - در چنین سیستمی امکان نداره کسی دنبال علاقه بره چون مجبوره زمان خودش رو برای کتاب های درسی بزاره.
از دوره احمدی نژاد تا حالا بجای اینکه سواد رو بین افراد بیشتر کنن دانشگاه ها رو بیشتر کردن و مدرک گرایی رو افزایش دادن و نتیجه اینکه ما الان لیسانس و فوق لیسانس بی سواد داریم (نگید نداریم که خیلی ها رو با چشم خودم دیدم - فارغ التحصیل لیسانس نرم افزار که حتی بلد نبود کپی فایل تو کامپیوتر انجام بده).
باید از دبستان تا حداقل تا جایی که فردی تحصیل میکنه علاقه یابی بشه و بره دنبال چیزی که بهش علاقه منده اینجوری آمار خواندن افزایش پیدا میکنه چون مطمئنا برای پیشرفت در اون نیاز به خواندن پیدا میکنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۹ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
چون دلمان نمیخواهد..خواهشا بچاپ
آخرین اخبار