مددجویی که کارآفرین شد/ جوانی که فعل خواستن را به خوبی صرف کرد

یکی از مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) پس از دریافت تسهیلات اشتغالزایی با راه‌اندازی یک واحد تولیدی برای چند نفر شغل ایجاد کرده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از اقدامات انجام یافته توسط کمیته امداد امام خمینی (ره) در کنار یاری‌رسانی به نیازمندان و مددجویان ایجاد فرصت‌های شغلی برای این مددجویان و خودکفایی خانواده‌های تحت پوشش با ارائه تسهیلات قرض الحسنه است.

این امر یکی از اقدامات مطلوب در راستای ایجاد اشتغال برای جوانان و رفع معضل بیکاری بوده و هم‌چنین سبب رفع مشکلات مددجویان و نیازمندان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) می‌شود، ۱۴ آبان‌ماه سال‌جاری بود که رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) از ایجاد ۸۰۰ هزار فرصت شغلی برای مددجویان و خودکفایی ۷۰۰ هزار خانواده کمیته امداد خبر داد.

۶۳۱ نفر از مددجویان وارد بازار کار شده‌اند

طبق گفته مسئولان کمیته امداد استان اردبیل در ۶ ماهه اول سال‌جاری ۶۳۱ نفر از مددجویان تحت حمایت وارد بازار کار شده‌اند و ۱۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان تسهیلات اشتغال و خودکفایی در شش ماهه نخست سال‌جاری به مددجویان تحت حمایت پرداخت شده است و تسهیلات پرداختی از طریق بانک‌های عامل و صندوق امداد ولایت در اختیار مددجویان مستعد اشتغال قرار می‌گیرد.

در کنار آن بیش از ۱۰ میلیارد و۸۰۰ میلیون تومان تسهیلات اشتغال‌زایی از طریق بانک‌های عامل در اختیار مددجویان قرار گرفته و ۲۶۰ مددجوی تحت حمایت با دریافت تسهیلات اشتغال و خودکفایی از بانک‌های عامل وارد بازار کار شده‌اند.

طبق گفته مسئولان کمیته امداد استان اردبیل ۱۳۰ نفر از مددجویان نیز با بهره‌مندی از تسهیلات قرض‌الحسنه صندوق امداد ولایت اشتغال مورد نظر خود را ایجاد کرده‌اند و بیش از دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان تسهیلات اشتغال‌زایی از طریق صندوق امداد ولایت پرداخت شده تا مسیر خود اتکایی خانوار تحت حمایت هموارتر شود.

لازم به‌ ذکر است که ۶۰ طرح اشتغال روستایی و عشایری نیز توسط مددجویان اجرا شده است و بیش از دو میلیارد تومان تسهیلات در اختیار مددجویان ساکن در روستا‌ها قرار گرفت تا بتوانند وارد چرخه تولید شوند.

حال پس از اطلاعات کسب شده با یکی از مددجویان جوان اردبیلی که با دریافت این تسهیلات صاحب شغل مناسب شده هم‌صحبت شدیم. او که تا چند سال پیش برای امرار معاش در کنار حمایت‌های کمیته امداد به کارگری در قنادی‌ها می‌پرداخت، اکنون صاحب واحد قنادی خود شده و زمینه اشتغال سایر جوانان را نیز فراهم کرده است.

او با روحیه و انگیزه بالای خود علی‌رغم فشار‌های اقتصادی موجود هم‌اکنون با دریافت تسهیلات از کمیته امداد امام خمینی (ره) یک واحد قنادی در اردبیل راه‌اندازی کرده و به کار تولید و پخش انواع شیرینی و فطیر و ... می‌پردازد.

جوانی که پیش از این نیازمند یاری‌رسانی بود با عزم و اراده و هدف والا بر روی پای خود ایستاده و پس از ۱۶ سال کارگری صاحب مغازه و شغل ثابتی شده است و فعل «خواستن» و «توانستن» را به درستی درک و صرف کرده و او نمود عینی جمله معروف «خواستن توانستن است»، می‌باشد.

پس از ۱۶ سال کارگری صاحب مغازه شدم

این جوان اردبیلی با اشاره به نحوه و زمان شروع فعالیت خود اظهار کرد: از سال ۸۰ مشغول به‌کار در قنادی به‌ عنوان کارگر و زیر دست بودم و پس از آن و کسب تجارب لازم در این حرفه در سال ۹۰ به‌عنوان استادکار فعالیت خود را ادامه دادم و در حال حاضر نیز در حدود یک ‌سال است که مغازه خود را با کمک‌های کمیته امداد امام خمینی (ره) راه‌اندازی کرده‌ام.

او افزود: علی‌رغم سختی‌های موجود پس از ۱۶ سال کار به ‌عنوان کارگر و استادکاری با هدف و انگیزه بالای خود، دوره کامل و حرفه‌ای قنادی در فنی و حرفه‌ای اردبیل را گذراندم و پس از دریافت مدرک از فنی و حرفه‌ای اردبیل اقدام به راه‌اندازی واحد قنادی کردم.

تسهیلاتی که گره گشای مشکلاتم شد

این کارآفرین اردبیلی با اشاره به میزان تسهیلات دریافتی برای راه اندازی این واحد قنادی بیان کرد: پس از دریافت پروانه کسب و اجاره محل کار درخواست تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی از کمیته امداد امام خمینی (ره) اردبیل را نمودم و دستگاه‌های مورد نیاز برای شروع فعالیت خود را خریداری کردم و این تسهیلات نقطه عطفی برای رفع مشکلاتم شد.

او در پاسخ به این سوال که هنگام پرداخت حقوق کارکنانش در این واحد قنادی چه حسی دارد، ادامه داد: حال و احوالم موقع پرداخت حقوق کارکنان احوالی وصف نشدنی است و در آن موقع زمانی را به یاد می‌آورم که خود برای امرار معاش به یاری دیگران و کارگری نیازمند بودم و هم اکنون به یاری خدا سبب اشتغال افراد دیگری نیز شده‌ام و این امر جز لطف و محبت خدا و همیاری کمیته امداد امام خمینی (ره) امکان پذیر نبود.

او با اشاره به تعداد شاغلان در مغازه خود تصریح کرد: در حال حاضر در این واحد قنادی برای ۳ نفر به صورت مستقیم و ۶ نفر به صورت غیر مستقیم مشغول به فعالیت هستند و تولیدات خود را به صورت عمده و خرده در بازار عرضه می‌کنیم و به امید خدا در برنامه‌های آتی خود توسعه این واحد قنادی و ایجاد اشتغال برای افراد بیشتر دارم.

این مددجوی کارآفرین با اشاره به تاثیر این اقدام در زندگی او بیان کرد: من که تا چند سال پیش برای تامین هزینه‌های زندگی زحمت و سختی بسیاری را متحمل می‌شدم هم اکنون صاحب کار و شغل هستم و این موضوع باعث افزایش اعتماد به نفس و روحیه و امید به زندگی شده و امیدوارانه به آینده خود می‌نگرم.

او گفت: این موضوع تاثیر بسیار زیادی در نحوه زندگی و رفع مشکلات من داشته و با عزم و اراده قوی در کنار تجارب کسب شده از گذشته و بدون توجه به مشکلات، با امید به آینده تصمیم به راه‌اندازی این واحد قنادی گرفتم تا بر روی پای خود ایستاده و در کنار رفع مشکلات معیشتی خود و خانواده‌ام مسیری برای اشتغال سایر جوانان و مددجویان ایجاد کنم و امیدوارم که با همکاری مسئولان شاهد رفع معضل بیکاری و ایجاد اشتغال در جامعه باشیم.

این کارآفرین جوان اردبیلی بیان داشت: با تمام توان تلاش خواهم کرد تا با گسترش این مرکز تولیدی و افزایش میزان تولید و توسعه آن تعداد بیشتری از جوانانی که نیازمند هستند را صاحب شغل کنم.

فعالیت این مددجوی کمیته امداد که با حمایت‌های مسئولان کمیته امداد امام خمینی (ره) انجام پذیرفته، می‌تواند الگویی مناسب برای سایر جوانان و مددجویان تحت پوشش کمیته امداد باشد و امید است که با افزایش حمایت‌ها شاهد گره‌گشایی از مشکلات جوانان و هم چنین ایجاد اشتغال، رفع معضل بیکاری و مشکلات معیشتی اقشار کم‌درآمد جامعه باشیم.

منبع: فارس

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.