امضای توافق همکاری‌های نظامی میان ژاپن و استرالیا

نخست وزیران ژاپن و استرالیا اقدام به امضای توافق همکاری‌های دفاعی کردند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، با امضای اولین توافق نظامی با یک دولت خارجی، سامورائی‌ها پس از ۶۰ سال از زیر چتر حمایت نظامی آمریکا خارج شدند.

بر این اساس، روز سه شنبه نخست وزیران ژاپن و استرالیا پای تفاهم‌نامه‌ای را امضا کردند که در تاریخ دو کشور بی سابقه بود.

اسکات ماریسون و یاشوهیده سوگا، نخست وزیران استرالیا و ژاپن در کاخ نخست وزیری در توکیو و با حضور وزرای دفاع دو کشور اولین و گسترده‌ترین توافق نظامی و دفاعی تاریخ روابط خود را امضا کردند. این توافقنامه دفاعی و یا به بیان دیگر امنیتی - نظامی، که توافق نامه دسترسی متقابل (Reciprocal Access Agreement) نام گرفته، شامل طیف متنوعی از همکاری‌های گسترده نظامی بین دو کشور می‌شود.

بر اساس مفاد این پیمان دفاعی، چهارچوبی حقوقی ویژه‌ای برای همکاری‌های نظامی دو کشور و همچنین حضور نظامیان دو کشور در کشور‌های یکدیگر تعریف شده است. این اولین توافقنامه نظامی خارجی ژاپن با یک کشور خارجی به غیر از آمریکا از ۶۰ ساله گذشته تا کنون به حساب می‌آید.

در بیانیه مشترک صادر شده مقام‌های دو کشور ضمن ابراز نگرانی عمیق از مخاطرات امنیتی در دریای چین جنوبی و همچنین دریای چین شرقی، امضای این توافقنامه را راه حلی موثر برای مواجهه با این تهدیدات توصیف کردند.

دو طرف همچنین مخالفت شدید خود را با هرگونه تلاش اجباری یا یک جانبه برای تغییر وضع موجود و در نتیجه افزایش دوباره تنش‌ها در مناطق مورد مناقشه ابراز کردند. پکن نیز روز قبل از امضای این پیمان نظامی، ضمن ابراز نگرانی عمیق خود نسبت به تلاش‌های مشکوک برخی کشور‌ها برای ایجاد تنش، آن را غیر سازنده و نسبت به عواقب آن هشدار داد.

این در حالی است که به گفته کارشناسان نظامی، ژاپن مشتاقانه در حال بازنگری در سیاست‌های دفاعی خود است تا بتواند نقش موثرتری در حوزه امنیت شرق آسیا ایفا کرده و از زیر سایه ۶۰ ساله آمریکایی‌ها بیرون آید. به نظر می‌رسد سیاست مهار منطقه‌ای چین هدف اصلی چنین توافقنامه‌هایی باشد، چه آنکه اکنون دو کشور استرالیا و چین نیز که بزرگترین شرکای تجاری در شرق آسیا و اقیانوسیه به حساب می‌آیند، وارد یک جنگ شدید اقتصادی شده که عواقب آن همچنان دامن بسیاری از صاحبان مشاغل در استرالیا را گرفته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار