رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران مطرح کرد‌؛

لزوم ورود دستگاه های نظارتی بر تخلف نگهداری وجه اوراق در حساب بانک عامل

علیخانی گفت: دستگاه های نظارتی باید به موضوع نگهداری وجه اوراق مشارکت توسعه ناوگان عمومی پایتخت در حساب بانک عامل ورود کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،  محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر درباره اوراق مشارکت ناوگان حمل و نقل عمومی اظهار کرد: این اوراق مشارکت مربوط به سال ۹۸ می‌شود و مبلغ آن هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: این اوراق در آخرین فرصت به شهرداری تخصیص پیدا کردند اما بانک عامل تا این لحظه به بهانه های مختلف هیچ رقمی از این مبلغ را به شهرداری پرداخت نکرده است.

علیخانی با بیان اینکه بهانه تخصیصی نیافتن این اوراق بدهی شهرداری به تامین اجتماعی است، گفت: بدهی به این دوره از شهرداری هم ارتباطی ندارد بلکه طبق توافقی است که شهرداری و تامین اجتماعی داشته اند قرار بود این بدهی اقساطی پرداخت شود اما به دلیل مشکلاتی که تمام دستگاه‌ها و ارگان‌ها در ایام کرونا با آن مواجه شدند بخشی از اقساط این بدهی به تاخیر افتاد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر در پاسخ به این سوال که آیا ظرفیت قانونی برای استفاده از این اوراق آزاد شده وجود دارد یا خیر؛ گفت: آن چیزی که در این مرحله صورت می‌گیرد تعامل شهرداری، بانک رفاه و تامین اجتماعی است و شهردار تهران و رئیس شورای شهر هم از دولت و هم از طریق تامین اجتماعی پیگیر موضوع هستند و قول‌هایی داده شده تا بخشی از این رقم به زودی پرداخت شود؛ ما امیدوار هستیم تا این مبلغ به زودی پرداخت شود زیرا در غیر این صورت پروژه های مترو با مشکلات متعددی روبرو می‌شوند و حتی ممکن است خیلی از پروژه های مترو متوقف شوند.

افزایش هزار دستگاه اتوبوس تا پایان سال

علیخانی در پاسخ به اینکه با این هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان چه تعداد واگن اتوبوس می‌توان خریداری کرد؛ گفت: این ۱۵۰۰ میلیارد تومان مربوط به سال ۹۸ بوده که با تأخیر قرار است داده شود و ۵۰۰ میلیارد تومان آن مربوط به اتوبوس‌رانی و هزار میلیارد آن مربوط مترو است.

وی افزود: قراردادهایی را هم در بخش اتوبوسرانی برای خرید اتوبوس و هم در مترو برای ساخت واگن در دستور کار داریم که به شدت نیازمند اعتبار هستند علاوه بر آن تا پایان سال باید هزار دستگاه اتوبوس دیگر به ناوگان اتوبوسرانی تهران اضافه شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر با بیان اینکه ما واگن آماده نداریم و باید قرارداد ساخت برای آن منعقد شود، اظهار کرد: ساخت واگن حدود دو سال زمان می‌برد بنابراین هر زمانی که این مبلغ تخصیص یابد و پیش پرداخت به شرکت‌های سازنده پرداخت شود آنها شروع به کار می‌کنند؛ هر روز تاخیر می‌تواند سال‌های آینده هم شهر تهران را از توسعه مترو محروم کند.


افزایش قیمت بلیط مترو و اتوبوس دردی را دوا نمی‌کند


وی در پاسخ به این سوال که آخرین فرصت تحویل اوراق چه زمانی بوده است، گفت: آخرین مهلت امروز شنبه اول آذر بود؛ دستگاه‌های نظارتی می‌توانند به این موضوع ورود پیدا کنند و توقف وجه در حساب بانکی که خود مشمول سود می‌شود تخلف است و حتی سود این مبالغ هم باید به شهرداری پرداخت شود.

علیخانی درباره تاثیر این موضوعی روی قیمت بلیط مترو و اتوبوس گفت: به دلیل کاهش درآمد شهرداری مجبور است قیمت بلیط را افزایش دهد و اخیراً لایحه ای را به شورای شهر ارائه داد اما شورا با افزایش ۲۰ درصدی قیمت بلیت اتوبوس و مترو موافقت نکرد زیرا این موضوع مشکلی را برطرف نمی کرد به دلیل کرونا در حوزه حمل و نقل ماهیانه ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت می پردازیم و به همین دلیل افزایش قیمت دردی را دوا نمی کرد و با افزایش قیمت بلیت موافقت نشد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار