۶ ماه دوندگی برای دریافت ۶ ماه مرخصی زایمان/ قصه تکراری کارگزاری‌های تامین اجتماعی که تمامی ندارد

یکی از بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی برای دریافت غرامت ایام بیماری بعد از زایمان با رفت و آمد‌های زیاد به کارگزاری‌ تامین اجتماعی، ۶ ماه دوندگی کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، شاید خیلی تکراری باشد که بخواهیم حرف از شلوغی کارگزاری‌های تامین اجتماعی یا عدم راه انداختن کار ارباب رجوع توسط کارمندان این کارگزاری‌ها حرف بزنیم.

اما این شلوغی‌ها در کارگزاری‌ها شاید تا چندماه پیش کمی قابل تحمل بود، منظور از چندماه پیش همان روز‌های بدون کروناست، وقتی که از شلوغی و تجمع هراسی نداشتیم می‌توانستیم برای انجام کار‌های بیمه‌مان در کارگزاری‌ها ساعت‌ها صبر کنیم باز هم اگر کارمان در یک روز انجام نمی‌شد ابایی نداشتیم که مجدد روز دیگر پا در آن مراکز شلوغ بگذاریم.

با شیوع کرونا که هرگونه تجمع ممنوع اعلام شد باز هم کارگزاری‌های تامین اجتماعی شلوغ بود، هر زمان که پا در این کارگزاری‌ها که میگذاشتیم انگار نه انگار که یک ویروس چموشی به نام کووید_۱۹ مشتاق ایجاد این تجمعات است تا جمعیتی را گرفتار خود کند. البته  بیش از ۴۵ میلیون نفر در سراسر کشور از بیمه تامین اجتماعی خدمت دریافت می‌کنند و این شلوغی‌ها تاحدودی طبیعی به نظر می‌رسد، اما نکته اینجاست که بسیاری از این بیمه شدگان با یک بار مراجعه کارشان انجام نمی‌شود.


بیشتر بخوانید


۶ ماه دوندگی برای دریافت ۶ ماه مرخصی زایمان/ قصه تکراری کارگزاری‌های تامین اجتماعی که تمامی ندارد

مهدیه یکی از بیمه شدگان تامین اجتماعی است که برای دریافت غرامت ایام بیماری چندماهی بود با پوشیدن کفش آهنین مسیر کارگزاری تامین اجتماعی تا خانه‌اش را مرتب طی می‌کرد.  

او می‌گفت: اردیبهشت سال جاری فرزندم به دنیا آمد از اواسط خردادماه که کمی حالم بعد از زایمان پسرم بهتر شد برای دریافت غرامت ایام بیماری که برای زایمان فرزندم به مرخصی رفته بودم پیگیر شدم البته لازم است که بگویم قبل از زایمان قصد داشتم ۶ ماهم را به صورتی مرخصی بگیرم که دو ماه آن قبل از زایمان و ۴ ماه بعد از زایمان باشد، به همین دلیل از اسفند ۹۸ پیگیر شدم که متاسفانه همزمان با شیوع کرونا بود و کمیسیون‌های پزشکی که مورد تایید سازمان تامین اجتماعی است تشکیل نشد.

مهدیه در ادامه از روند طولانی شدن دریافت یک مرخصی زایمان ساده از بیمه تامین اجتماعی، گفت: بعد از آن که مجدد فعالیت‌ها به شرایط عادی بازگشت در خرداد ماه پیگیر شدم و هربار که در این روز‌های کرونایی به کارگزاری‌ها مراجعه کردم نقص پرونده یا نبود مدارک کافی را بهانه می‌کردند و کارم راه نمیفتاد. سری آخر دیگر به کارمند کارگزاری گفتم اگر من فلان کپی که الان در پرونده ام ناقص است را بیاورم دیگر مشکل حل می‌شود؟ در نهایت با ۶ ماه دوندگی آبان ماه سال جاری کارم انجام شد و قولش را دادند تا دوماه آینده غرامت ایام مرخصی زایمان را به حسابم واریز کنند.

مهدیه یک زنی که تازه فرزندش متولد شده است و در این ایام کرونایی مجبور بود فرزندش را به دیگران بسپارد و با همسرش به دنبال کار‌های بیمه‌اش برود. ۶ ماه دوندگی برای دریافت ۶ ماه مرخص زایمان خیلی عجیب و خنده دار به نظر می‌رسد. شاید اگر در شرایط عادی و روز‌های بدون کرونا به سر می‌بردیم این رفت و آمد‌ها به کارگزاری تامین اجتماعی برای انجام امور بیمه‌ای زیاد به چشممان نمی‌آمد، اما در روز‌هایی که کرونا جولان می‌دهد انجام امور بیمه‌ای نباید برای بیمه شدگان به خصوص زنانی که تازه فرزندشان به دنیا آمده پیچیده و پر رفت و آمد باشد.

سازمان تامین اجتماعی به عنوان بزرگترین صندوق بیمه‌ای کشور باید خیلی زودتر از این حرفا برای غیرحضوری شدن خدماتش اقدام می‌کرد و حالا بازگشت حدود ۱۰ ماه از شیوع این بیماری تازه تازه درحال غیر حضوری کردن خدمات است و از چندین خدمتی که به بیمه شدگان باید ارائه شود فقط حدود ۳۰ خدمت غیرحضوری شده است، که توقع از چنین سازمان بیمه‌ای با این گستردگی خیلی بیشتر است.

هنوز بسیاری از بیمه شدگان این سازمان برای بسیاری از خدمت کوچک و بزرگ خود به کارگزاری‌های تامین اجتماعی مراجعه می‌کنند، هنوز در کارگزاری‌های تامین اجتماعی صف‌های طولانی تشکیل می‌شود، هنوز بیمه شدگان با کارمندان کارگزاری‌ها در انجام امور خود مشکل دارند و "هنوز‌های" زیادی وجود دارد که تامین اجتماعی برای رفع و رجوع آن باید اقدام کند.


بیشتر بخوانید


۶ ماه دوندگی برای دریافت ۶ ماه مرخصی زایمان/ قصه تکراری کارگزاری‌های تامین اجتماعی که تمامی ندارد

مصطفی سالاری مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در نشست خبری خود که در ۱۹ آبان ماه برگزار شد، اظهار کرد: امروز آغاز طرح ۳۰۷۰ است، در مسیر تحول سازمان تامین اجتماعی نیاز بوده گام‌های جدی برداریم.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه امروز در شرایط شیوع کرونا باید مراجعات مردم را به تامین اجتماعی کاهش دهیم، گفت: در ایام عادی هم باید در کاهش مراجعات مردم و کاهش هزینه قدم برداریم چرا که دولت الکترونیک نیز بر همین راستاست.

وی افزود: در ماه‌های اخیر گام‌هایی برداشته شده است که تاکید رهبری و رئیس جمهور مبنی بر جلوگیری از تجمع مردم و افزایش خدمات غیر حضوری در ایام کرونا بود و این تاکیدات ما را بر آن داشت که منسجم‌تر از قبل گام برداریم و یک برنامه ریزی فشرده و مستمر داشته باشیم.

سالاری تصریح کرد: مقدمات این طرح برداشته شده است و امروز ۳۰ خدمت غیر حضوری رونمایی می‌شود که ۷۰ میلیون مراجعه را کاهش میدهد و به همین دلیل طرح ۳۰۷۰ نامیده شده است. تا پایان بهمن ماه ۳۰ خدمت غیر حضوری شده و ۷۰ میلیون مراجعه را از ۹۶ میلیون مراجعه کاهش دهیم.

سالاری تصریح کرد: عدم چاپ دفترچه‌های درمانی، ۷۵ درصد و ۳.۴ مراجعات به کارگزاری‌ها و شعبات تامین اجتماعی را کاهش داد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: یکی از خدمات غیر حضوری که امروز رونمایی شد، پرداخت کمک هزینه ازدواج به بیمه شدگان است بیمه شدگانی که ازدواج می‌کنند برای دریافت کمک هزینه نیاز به مراجعه و درخواست ندارند چراکه ما با سازمان ثبت احوال تبادل اطلاعات داریم و هر ازدواجی که ثبت می‌شود را برای ما ارسال می‌کنند و پرداخت صورت می‌گیرد.

وی افزود: خدمت‌های دیگری به صورت غیرحضوری هفته‌های آینده صورت می‌گیرد و اگر از مرجع دیگری می‌توانیم کمک دریافت کنیم تا خدمات غیر حضوری را انجام دهیم و بیمه شدگان حتی نیاز به ارائه درخواست نداشته باشد قطعا این کار را خواهیم کرد.


بیشتر بخوانید


غیرحضوری شدن خدمات تامین اجتماعی هرچند خیلی دیر کلید خورد و بیمه شدگان به تازگی درحال دریافت این خدمات هستند، اما امیدوار کننده به نظر می‌رسد. با اجرای طرح‌های مختلف و غیرحضوری شدن خدمات متنوع این سازمان به بیمه شدگان دیگر شاهد مشکلات ریز و درشت برای دریافت خدمت به حق بیمه شده از این سازمان نباشیم.

مهدیه فقط یک نمونه از میلیون‌ها بیمه شده‌ای است که از این سازمان خدمت دریافت می‌کند و برای دریافت غرامت ایام بیماری، بیمه بیکاری و سایر تعهدات کوتاه مدت این سازمان مدت‌ها دوندگی کرده اند. تحول سازمان تامین اجتماعی امیدی را در دل بیمه شدگان ایجاد خواهد کرد که دیگر لازم نباشد برای دریافت هر خدمت ریز و درشتی که روزی بابت دریافت آن‌ها حق بیمه پرداخت کرده اند، در رفت و آمد باشند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۲۱:۰۷ ۰۳ آذر ۱۳۹۹
در المان به پدر بچه هم مرخصی با حقوق برا نگهداری از فرزند میدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۴ ۰۳ آذر ۱۳۹۹
حاملگي در دوران كرونا براي مادر خطرناك است. دو تا از خانم هاي حامله همشهري ما بر اثر كرونا فوت كردند
Canada
ناشناس
۰۷:۵۶ ۰۳ آذر ۱۳۹۹
بعد میخواهیم جمعیت مان پیر نشود
پس مرخصی زایمان را ساده کنید
برای هر بچه .ماهیانه پولی در نظر بگیریم
تا خانواده تشویق به فرزنددار شدن شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۸ ۰۳ آذر ۱۳۹۹
واقعا این همه سال پول بیمه بدی بعد برای ماهی یک ملیون مرخصی زایمان صدبار بری و بیای تا بالاخره از اصرار طرف خسته بشن و واریز کنن.
آخرین اخبار