معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: نشریات علمی در سطح دنیا اهمیت ویژه‌ای دارند و یکی از معیارهای امتیاز‌دهی و رتبه‌بندی‌ علمی کشورها در دنیا هستند.

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، به منظور اعلام سیاست‌ها، برنامه‌ها و رویکرد‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ارتباط با نشریات علمی و نیز افزایش تعاملات بین مسئولان و دست‌اندرکاران نشریات علمی با کمیسیون نشریات علمی، کارگاه برخط رویکرد‌ها و برنامه‌های ارزیابی و رتبه‌بندی نشریات علمی با حضور غلامحسین رحیمی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، محسن شریفی مدیر کل سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی و دبیر کمیسیون نشریات علمی، دهقانی رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری و جمعی از سردبیران و مدیران مسئول نشریات علمی برگزار شد.

در این کارگاه بر اهمیت و جایگاه نشریات علمی و نیز آشنایی دقیق‌تر مسئولان نشریات علمی با چگونگی فرایند ارزیابی و رتبه‌بندی نشریات با توجه به نزدیک شدن زمان ارزیابی و رتبه‌بندی جدید سال ۱۳۹۹ نشریات تأکید شد.

 رحیمی در کارگاه برخط "رویکرد‌ها و برنامه‌های ارزیابی و رتبه‌بندی نشریات علمی" تغییر رویکرد کمیسیون نشریات علمی از صدور مجوز نشریات علمی به نظارت و ارزیابی و استانداردسازی نشریات علمی را مورد توجه دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی و بسیار مثبت ارزیابی کرد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، با بیان این نکته که هدف کمیسیون نشریات علمی ارتقای کیفی و نیز توسعه هدفمند کمی آن‌ها با رعایت آئین‌نامه‌ها و استاندارد‌های جاری است، بر سلامت اخلاقی و ایجاد فضای سالم علمی در نشریات تأکید کرد.

او در ادامه سخنان خود از نشریات علمی درخواست کرد که در داوری‌های مقالات و رعایت حق کپی‌رایت توجه کنند و باید بستری برای توسعه نگارش و انتشار مقالات ترویجی به منظور بهره‌برداری عموم مردم از این مقالات فراهم شود.

در این کارگاه شریفی مدیر کل سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، برنامه‌های کمیسیون نشریات علمی را شامل هدفمندسازی کمی نشریات علمی، ارتقای کیفی نشریات علمی، نمایه‌سازی نشریات علمی در پایگاه‌های بین المللی و حمایت مالی از نشریات عنوان کرد.

او به اقدامات زیرساختی صورت گرفته برای ارزیابی دقیق و رتبه‌بندی نشریات علمی اشاره کرد و افزود: در نظام جدید نشریات علمی، نقش اصلی وزارت علوم، سیاست‌گذاری، تدوین استاندارد‌ها و نظارت بر عملکرد نشریات علمی است و فرایند ایجاد و انتشار نشریه برعهده انجمن‌های علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی و انتشارات دولتی و غیردولتی فعال در حوزه پژوهش و فناوری است.

در ادامه کارگاه دهقانی رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام نیز گزارشی تحلیلی از وضعیت ارزیابی و رتبه بندی نشریات در سال ۱۳۹۸ ارائه کرد.

او تصریح کرد: ۱۱۳۲ نشریه وارد ارزیابی شده‌اند که از این تعداد، ۷۲ نشریه در رده نشریات بین‌المللی قرار گرفته‌اند و ۱۰۲ نشریه رتبه (الف)، ۸۰۳ نشریه رتبه (ب)، ۱۳۴ نشریه رتبه (ج) و ۲۱ نشریه رتبه (د) کسب کرده اند.

دهقانی افزود: ارزیابی و رتبه‌بندی نشریات علمی بر اساس ۷ شاخص از جمله انتشار منظم، رعایت ضوابط نشریات، استاندارد بودن زیرساخت‌ها، اطلاعات شناسنامه‌ای نشریه، رعایت آیین‌نامه نگارش، ساختار و کیفیت مقالات بوده و این ۷ شاخص دربردارنده ۵۲ معیار است.

همچنین در این کارگاه، کارشناسان کمیسیون نشریات علمی و مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری به ارائه برخی جزئیات برنامه‌های ارزیابی و رتبه بندی نشریات علمی پرداختند.

در بخش پایانی کارگاه، تعدادی از سردبیران نشریات علمی ضمن بیان دیدگاه‌های خود، سؤالات و پیشنهادات‌شان را مطرح کردند. در این کارگاه ۶۵۰ نفر از سردبیران و مدیران مسئول محترم نشریات علمی به صورت مجازی حضور داشتند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار