پنج علامت که نشان می‌دهد خودرو نیاز به تعمیر دارد

اگر می‌خواهید از علائم هشدار دهنده که نشان می‌دهد خودرو به تعمیر نیاز دارد مطلع شوید، این گزارش را از دست ندهید.   

 به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، تعمیر و نگهداری اتومبیل باید طبق دستورالعمل‌های سازنده به طور منظم انجام شود و معمولاً هر خودرویی پس از یک دوره زمانی مشخص یا پیمودن مسافتی مشخص نیاز به تعمیر دارد. اگر می‌خواهید از علائم هشدار دهنده مبنی بر نیاز خودرو به تعمیر مطلع شوید، این گزارش را از دست ندهید.  

کشش خودروی شما کم شده؟ سروصدا دارد؟ قابل اطمینان نیست؟ یا لرزش بدنه دارد؟ درصورت بروز هرکدام از این حالات، احتمالاً مشکلی برای خودروی شما پیش آمده است و یا زمان تنظیم خودروتان رسیده است. در ادامه پنج مورد که نشان می دهد خودرو نیاز به تعمیر دارد آورده شده است.

۱. روشن بودن چراغ هشدار دهنده موتور: چراغ موتور را روی داشبورد بررسی کنید، اکثر اتومبیل‌های مدرن به خوبی می‌توانند بگویند که چه زمانی باید ماشین خود را بررسی کنید.

اگر چراغ زرد روی داشبورد روشن شود، باید هر چه سریعتر اتومبیل خود را برای سرویس به تعمیرگاه برسانید، زیرا مجموعه‌ای از مشکلات موتور وجود دارد که این چراغ می‌تواند آنها را نشان دهد.  این چراغ زرد که معمولا به شکل آچار است که اگر کم نور بود، موضوع نگران کننده ای نیست، اما بهتر است برای مدت طولانی آن را نادیده نگیرید.

۲. ایجاد صدا‌های عجیب و غریب: هر گونه صدای جدیدی که از ماشین می‌آید باید قبل از اینکه به مشکلات جدی تبدیل شود، بررسی شود. در اینجا برخی از صدا‌هایی که ممکن است از ماشین خود بشنوید آورده شده است، اما  معنی آن‌ها چیست؟.

صدای زوزه از زیر کاپوت: این صدا معمولاً در اثر شل شدن تسمه تایم ایجاد می‌شود که به نوبه خود می‌تواند مشکلاتی در باتری ایجاد کند.

سر و صدای اگزوز بلندتر از حد معمول: این مشکل می‌تواند ناشی از یک سوراخ یا ترک در اگزوز خودرو باشد. تعمیر این موارد به راحتی انجام می‌شود، اما باید مورد بررسی قرار گیرد، زیرا خطر افتادن لوله اگزوز خودرو  وجود دارد.

نویز ناهموار موتور: این حالت را معمولاً هنگام خاموشی  ماشین خواهید شنید که می‌تواند بدین معنا باشد که موتور بد کار می کند و نیاز به تعمیر موتور دارد. این مشکل گاهی با تعویض شمع‌ها به راحتی رفع می شود، اما همچنین می‌تواند نشان دهنده یک مشکل جدی در موتور خودرو باشد.

 هر صدای خراشیده‌ای که از ماشین بیرون می‌آید باید بررسی شود که می‌تواند نشان دهد یک قسمتی  از قطعات خودرو شکسته است. اگر هنگام ترمزگیری صدا ایجاد می شود، می‌تواند نشانه‌ای از لنت‌های فرسوده باشد. از آنجا که جعبه دنده فرسایش زیادی دارد، مایعات و قطعات آن اغلب نیاز به تعویض دارند. 


بیشتر بخوانید


۳. دود یا بخار از زیر سرپوش بیرون می‌آید: اگر اتومبیل بیش از حد گرم شود و دود از آن بیرون بیاید نیاز به سرویس دارد. بخار معمولاً به دلیل گرم شدن بیش از حد و مشکلات رادیاتور ایجاد می‌شود، رنگ بخار به طور کلی سفید است. اگرچه باید ماشین خود را بررسی کنید، اما اگر بخار از زیر سوراخ کاپوت بیرون می‌آید خطر جدی ندارید.

نگاهی به دما سنج اتومبیل خود بیاندازید. اگر حداکثر میزان است، صبر کنید تا ماشین خنک شود. هنگامی که ماشین در حال کار است، سوزن باید در وسط اندازه گیری قرار گیرد. اگر متوجه شدید دود آبی از اتومبیل خارج می‌شود، در جایی که ایمن است متوقف شوید و خودرو را به تعمیرکار نشان دهید. 

دود آبی در اثر سوختن روغن ایجاد می‌شود و اگر برطرف نشود می‌تواند یک مشکل پرهزینه باشد. همچنین دود بیش از حد اگزوز می‌تواند نشت روغن را نشان دهد. این مشکل می‌تواند توسط طیف وسیعی از مشکلات ایجاد شود که از جمله آنها می توان به سایش پیستون، نشت گاز منیفولد ورودی، مهر و موم روغن موتور فرسوده و خرابی واشر سر اشاره کرد.

۴. لرزش یا کشیدن پدال ترمز: این مشکل می‌تواند به دلیل فرسوده شدن دیسک‌ها یا لنت‌های ترمز، مشکل سیستم تعلیق یا مشکل در فرمان ایجاد شود. رانندگی با این روش ایمن نیست بنابراین هرچه سریعتر اتومبیل خود را سرویس کنید. این علائم همچنین می‌تواند نشانه ساییدگی لاستیک باشد، بنابراین بررسی کنید که لاستیک شما حداقل نیاز به آج را داشته باشد ( ۱.۶ میلی متر) و اینکه ناهموار ساییده نشده است.

۵. ریپ زدن: اگر خودرو به طور ناگهانی  موقع گاز دادن یا موارد مشابه  گاهی ریپ می‌زند، این مسئله نه تنها نشانه‌ بروز یک عیب است، بلکه ممکن است شما را در موقعیت خطرناکی قرار دهد. موتور‌ها طوری طراحی شده اند که به خصوص زمانی که بیش از همیشه به آن‌ها احتیاج دارید (مثلا در بزرگراه)، عملکرد قابل قبول و قابل اطمینانی داشته باشند؛ علت این مشکل ممکن است کثیفی شمع‌ها یا گرفتگی فیلتر سوخت و یا مواردی کاملا متفاوت باشد.

هر یک از این علائم می‌تواند نشانه‌ای از وجود مشکل در اتومبیل  باشد. این‌ها تنها برخی از نشانه‌هایی است که خودروی شما به سرویس احتیاج دارد، اما برای نگه داشتن آن در شرایط بالایی باید راهنمایی‌های سازنده را دنبال کنید و به طور منظم سرویس دهی کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار