رئیس سازمان بهزیستی کشور خبر داد؛

فعالیت ورزش حرفه‌ای بیش از ۱۵۰ هزار معلول در کشور/ برنامه‌های ورزشی بهزیستی برای فرزندان تحت پوشش

قبادی دانا گفت: حدود ۱۵۰ هزار نفر از افراد دارای معلولیت در رده‌های قهرمانی مشارکت دارند.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری سازمان بهزیستی و معاونت فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان، اظهار کرد: جامعه هدف سازمان بهزیستی جامعه متکثری از افراد دارای معلولیت، زنان سرپرست خانوار، فرزندان دارای سرپرست غیر موثر، افراد در معرض آسیب‌های اجتماعی است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور  تصریح کرد: طبیعتا پرداختن به ورزش به عنوان عامل برای بهبود کیفیت زندگی افراد، ارتقاء سلامت آن‌ها و ایجاد نشاط در حوزه‌های مختلف موثر است. در حوزه آسیب‌های اجتماعی یکی از عوامل مهم و موثر برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی پرداختن به امر ورزش به ویژه ورزش همگانی است.

وی با اشاره به اینکه هدف ما این است که افراد دارای معلولیت زندگی مستقلی را در بستر جامعه و درون خانواده همراه با نقش اجتماعی موثر ایفا کنند، افزود: ورزش می‌تواند عاملی برای اجتماعی شدن این افراد باشد. علاوه بر بحث توانبخشی و توانمندسازی جسمی آن‌ها می‌تواند امید را در دل آن‌ها برای حرکت رو به آینده فراهم کند.

قبادی دانا با تاکید بر اینکه برای فرزندان عزیزمان نیز برنامه‌های مختلفی داشتیم، ادامه داد: به طور مثال در جشنواره‌های ورزشی که برای فرزندان تحت پوشش بهزیستی داشتیم، طی ۱۴ سال اخیر حدود ۱۰ هزار نفر در جشنواره‌های ورزشی و رقابتی با یکدیگر شرکت داشتند و یا معاونت توانبخشی بهزیستی مسابقات ورزشی را در ایام کرونا به صورت مجازی در سازمان برای جامعه هدف برگزار میکند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور بیان کرد: سال گذشته طرح خوبی را در ارتباط با ورزش افراد دارای معلولیت در روستا‌ها در قالب ورزش همگانی و مشارکتی داشتیم.

وی اضافه کرد: همچنین ما همکاری‌های خوبی را نیز با فدراسیون‌های ورزشی، فدراسیون ورزش معلول و جانبازان و فدراسیون ورزش‌های ناشنوایان و نابینایان داشته و داریم. از گذشته نیز این همکاری‌ها در سازمان مستحکم بوده است. با هیات‌های ورزشی استانها، اماکن ورزشی اردوگاه‌ها را در اختیار آن ها گذاشتیم و همکاری نزدیکی بین بخش‌های مختلف میان بهزیستی و وزارت ورزش بوده است که بتوانیم در تفاهم نامه امروز آن را تقویت کنیم و ارتقا دهیم.

قبادی دانا افزود: حدود ۱۵۰ هزار نفر از افراد دارای معلولیت در حوزه فعالیت‌های ورزشی فعال و در رده‌های قهرمانی و در مسابقات در سطح کشور، ملی و بین المللی مشارکت دارند.

وی گفت: این ۱۵۰ هزار نفر در بیش از ۵۰ رشته مختلف ورزشی فعال هستند.


بیشتر بخوانید


رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه در ورزش قهرمانی نیز زمینه بسیار خوبی برای فعالیت‌ها در پارالمپیک و ورزش‌های مسابقات پاراآسیایی فراهم بوده است، ادامه داد: تاکنون در مسابقات جهانی بیش از یک هزار مدال جهانی را افراد دارای معلولیت در سنوات مختلف کسب کردند و در مسابقات پاراآسیایی بیش از ۷۰ مدال برنز و نقره و طلا را کسب کردند.

وی افزود: این یکی از افتخارات برای جامعه معلول کشور است که در پارالمپیک تاکنون بیش از ۲۰۰ مدال ارزشمند را کسب کردند لذا یکی از اهداف و برنامه‌های سازمان بهزیستی باتوجه به اینکه توانمندسازی جامعه هدف است، ورزش یکی محور هاست.

قبادی دانا گفت: در قالب این تفاهم مشارکت در جشنواره‌های ورزشی محلی، استانی و ملی را با ورزش برای جامعه هدف سازمان بهزیستی و همچنین شناسایی و معرفی باشگاه‌هایی که بتوانند خدمات بهتر و با کیفیت و قیمت مناسبتر برای جامعه هدف بهزیستی فراهم کند، تجربه خواهیم کرد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور اظهار کرد: توسعه ورزش همگانی برای معلولان و سالمندان شهری و روستایی در مناطق مختلف یکی از اهداف و برنامه‌های مشترک میان بهزیستی و وزارت ورزش و جوانان است. در ماده ۸ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت تصریح شده است که دستگاه‌ها و نهاد‌های مختلف موظف شده اند که اماکن ورزشی را در اختیار افراد دارای معلولیت به صورت رایگان قرار دهند و امید است وزارت ورزش و جوانان پیشقدم و پیشگام و پرچمدار این مسئله باشد و این امکان فراهم شود.

وی اضافه کرد: توجه به اینکه بسیاری از اماکن ورزشی به بخش غیردولتی توسط دستگاه‌ها واگذار شده این موضوع مشکلاتی را ایجاد کرده که امید است با همکاری بتوانیم این را مرتفع کنیم و اماکن ورزشی دستگاه‌ها و نهاد‌ها به نفع مردم و جوانان و معلولان آزادسازی شود. همچنین در موضوع تاسیس باشگاه‌ها و اماکن ورزشی برای افراد مختلف تاکید ما این است که اماکن جدیدی که ساخته می‌شوند، طبق دستورالعمل‌های ابلاغی مناسب سازی شوند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور درباره ورزش فرزندان تحت پوشش بهزیستی نیز گفت: استفاده رایگان فرزندان تحت پوشش از اماکن ورزشی یکی از موارد مندرج در این تفاهم نامه است.

قبادی دانا در ادامه از مدیران کل بهزیستی استان‌های کشور خواست تا تمامی اماکن ورزشی که متعلق به بهزیستی هستند را در شرایط مناسب برای استفاده جامعه هدف سازمان فراهم کنند و گفت: بعضا اماکن به بخش غیردولتی واگذار شده است و آن‌ها سانس‌های نامناسبی را در اختیار جامعه هدف قرار می‌دهند لذا تاکید می‌شود که حتما زمان‌های مناسب در شرایط مناسب فراهم شود و اگر اماکن مناسب سازی نیست، مناسب سازی شود.

رئیس سازمان بهزیستی اضافه کرد: همچنین انتظار داریم که همکاری نزدیکی را طبق بخشنامه‌ای که روز‌های قبل ابلاغ شد با هیات‌های ورزشی جانبازان و معلولان در سراسر کشور داشته باشیم و اماکن لازم را برای اردو‌های مختلف ورزش قهرمانی افراد دارای معلولیت در اختیار آن‌ها قرار دهیم.

قبادی دانا یکی از مسائل جانبی دیگر را بحث ورزش پرسنل و نیرو‌های سازمان بهزیستی عنوان کرد و گفت: بیش از ۲۱ هزار نفر از پرسنل خدوم و دلسوز سازمان به ویژه در شرایط کرونا اگر به سلامتی جسمی و روانی خود نپردازند زمینه برای ارائه خدمت مناسب برای جامعه هدف نیز محدود می‌شود لذا تقاضا می‌شود که ورزش را مدنظر قرار دهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار