پایش مناطق تخمگذاری لاکپشت‌های دریایی در چابهار انجام شد

مدیر محیط‌زیست سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: رهاسازی نوزادان و پایش مناطق تخمگذاری لاک‌پشت‌های دریایی با هدف حفظ و بقای این گونه زیستی با مشارکت اداره محیط زیست این شهرستان در سواحل مکران محدوده سیستان‌وبلوچستان انجام شد.

سعید ریگی مدیر محیط‌زیست سازمان منطقه آزاد چابهار در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، اظهارداشت: در این پایش تخم‌های لاک‌پشت‌های ماده به خشکی انتقال داده شده و با مشارکت سازمان مردم‌نهاد موج و مرجان و جوامع محلی و ساحل‌نشین موردحفاظت قرار گرفتند.

او افزود: هر لاک‌پشت در هر مرحله از تخمگذاری حدود ۱۰۰ تخم می‌گذارد که بسته به درجه حرارت محیط و ماسه‌ها بین ۵۰ تا ۷۰ روز طول می‌کشد تا بچه‌ها سر از تخم بیرون بیاورند.

مدیر محیط‌زیست سازمان منطقه آزادچابهار اظهارداشت: عوامل زیادی از جمله تخریب لانه‌ها و برداشت تخم توسط افراد سودجو، آلودگی سواحل و تخریب آن، تغییرات اقلیمی و ساخت‌وساز‌های ساحلی، لاک‌پشت‌های ماده و تخم‌های آن‌ها را مورد تهدید و خطر قرار می‌دهد.

او  ادامه داد: از اینرو با انجام پایش مستمر و اجرای برنامه‌های حفاظتی با مشارکت جوامع محلی و سازمان‌های مردم‌نهاد، بسیاری از تهدیدات رفع و یا کاهش می‌یابد که این امر با توجه به چرخه زندگی نسبتا طولانی گونه لاک‌پشت سبز دریایی نقش مهمی در جلوگیری از قرار گرفتن این‌گونه ارزشمند در معرض تهدید یا انقراض دارد.

ریگی گفت: از بین هشت گونه لاک‌پشت دریایی در دنیا، پنج گونه در خلیج‌فارس و دریای عمان یافت شده که از این بین فقط لاک‌پشت سبز (chelonia mydas) جهت تخمگذاری به سواحل استان سیستان‌وبلوچستان نقل‌مکان می‌کنند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار