توسعه کرمان با رفع مشکلات معادن

استاندار کرمان گفت: هر سال باید چند مورد از مشکلات معادن استان را رفع کنیم که این روند تاثیر خوبی بر توسعه استان کرمان خواهد گذاشت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، علی زینی‌وند استاندار کرمان در هشتمین نشست شورای معادن که با حضور جمعی از مسئولان استانی در استانداری کرمان برگزارشد، گفت: بسیاری از تصمیمات در استان‌ها گرفته و به دولت و مجلس شورای اسلامی پیشنهاد می‌شود، به خصوص کرمان که در حوزه معادن رتبه نخست کشور  را دارد. 

استاندار کرمان افزود: هر سال باید چند مورد از مشکلات معادن را رفع کنیم که این روند تاثیر خوبی بر توسعه استان کرمان خواهد گذاشت.

زینی وند با بیان اینکه باید رویه‌ها اصلاح شود و مدیر با اطلاعات کافی در نشست‌ها حضور داشته باشد، بیان کرد: در جا‌هایی که خود مدیر حضور ندارد، باید معاون تخصصی او حضور داشته باشد؛ گرچه مصوبات به معنی موافقت تمامی اعضا نیست؛ اما به ارائه مجوز دستگاه‌های اصلی توجه می‌شود.

او عنوان کرد: در صورتی که امضای نماینده دستگاهی پای کارگروهی باشد، مخالفت مدیرکل را نمی‌پذیریم.

استاندار کرمان گفت: ۲۰ درصد از معافیت پرداخت حقوق دولتی معادن از سوی وزارت صمت به استان‌ها کمک بسیار زیادی می‌کند و این روند اکنون  از طریق همکاری وزارت با ایمیدرو در حال اجرا است تا معادن برای استفاده از این ظرفیت تشویق شوند.

عفت شریعتی کوهبنانی، نماینده زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با اشاره به ضرورت عادلانه شدن قیمت سنگ آهن که موجب اشتغال زایی در منطقه می‌شود، گفت: ظرفیت‌های معدنی غیرفعال و راکد با دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت قابل فعال سازی است.

او با بیان اینکه مردم کرمان حق دارند وقتی آلایندگی استخراج معاون را دارند از مزیت‌های معادن نیز بهره ببرند، افزود: انتقال آب خلیج فارس به سیرجان انجام شده است؛ اما روند انتقال آب در مراحل بعدی باید مورد توجه استاندار جدید کرمان قرار بگیرد و آب به سایر شهرستان‌های استان نیز منتقل شود.

شریعتی کوهبنانی با اشاره به اینکه آب مسئله حیاتی بوده و توسعه صنعت و معدن استان به این انتقال آب بستگی دارد، بیان داشت: قیمت گذاری سنگ آهن در چرخه فولاد کشور باعث ضرر و زیان شرکت‌های سنگ آهنی در استان شده است.

او با اشاره به افزایش درآمد معدنی استان کرمان افزود: توسعه فعالیت‌های معدنی و ارتقای بهره برداری موجب ایجاد فضای آرامش در جامعه می‌شود.

نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه محدوده‌های معدنی زیادی در استان کرمان به اشخاص حقیقی و حقوقی واگذار شده؛ اما  مورد بی‌توجهی قرار گرفته اند، بیان کرد: فعال شدن معادن استان باید در دستور کار استاندار جدید کرمان قرار بگیرد.

حسینی نژاد رییس سازمان صمت استان کرمان  نیز در این نشست با بیان اینکه ظرفیت‌های معدنی استان کرمان بسیار زیاد است، گفت: ۳۷.۷ درصد سهم تولید ناخالص داخلی استان است.

او با اشاره به تفکیک این میزان، عنوان کرد: در بخش معدن ۴۳.۱ درصد سهم استان کرمان بوده و بالغ بر ۱۶۰ هزار میلیارد تومان در حوزه فرآوری مواد معدنی در استان کرمان هزینه شده است.

حسینی نژاد با بیان اینکه  پارسال مبلغ ۸۰ میلیارد تومان از این محل کسب درآمد برای استان شده است، افزود: امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا در قانون بودجه سقف قانونی این ظرفیت بودجه ۵۰ میلیارد تومان است.

او گفت:  امسال تاکنون هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان میزان وصولی حقوق دولتی معادن استان بوده که به حساب خزانه واریز شده است که متاسفانه سهم استان برگشت داده نشده است.

 رئیس سازمان صمت استان کرمان گفت: سعی بر استفاده از ظرفیت معادن استان به ویژه از محل حقوق دولتی شد.

او با اشاره به اینکه اولین کمک از سوی معدن سرچشمه بوده است، افزود: در این امر تاکید می‌شود که همه معادن همکاری داشته باشند تا با استفاده از این ظرفیت زمینه‌ای برای رشد و توسعه استان کرمان فراهم شود.

حسینی نژاد بیان کرد: باتوجه به شروع فصل زمستان استفاده از ماسه بادی برای باغات کشاورزی در این جلسه مطرح شد تا برای تسریع صدور مجوز‌های کشاورزان، دستگا‌های اجرایی طی دو هفته پاسخ استعلام‌ها را ارایه کنند.

جعفر رودری رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان، نیز در این نشست، گفت: درآمد استان در این حوزه به نسبت ظرفیت معدنی ما بسیار اندک است و نمی‌توانیم از معادنمان استفاده بیشتری برای توسعه این استان ببریم.

او با اشاره به راهکار برای استفاده بیشتر استان از ظرفیت معادن بیان کرد: درآمد معدنی استان  باید به صورت طرف درآمدی و هزینه‌ای دیده شود.

انتهای پیام/ م 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار