مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران مطرح کرد؛

غلبه بر اثرات تغییر اقلیم نیازمند اقدام همگانی با مسئولیت مشترک

انصاری گفت: غلبه بر اثرات تغییر اقلیم نیاز به اقدام همگانی با مسئولیت مشترک، اما متفاوت در کشور‌های مختلف دارد.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، شینا انصاری مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به آغاز به کار رویداد بین المللی «کیلماتون» با بیان اینکه در جهان امروز متاسفانه شهر‌ها همچنان کانون ناپایداری محیـط زیسـتی هستند، گفت: آلودگی‌های محیطی، انتشارگاز‌های گلخانه‌ای، محدودیت منابع و شکنندگی اکوسیستم‌ها و زیستگاه‌های طبیعی شهر از جمله مهمترین مشخصه‌های ناپایداری محیط زیستی شهر‌ها هستند.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار تصریح کرد: شهر‌ها به عنوان گلوگاه‌های مصرف در شبکه گسترده فعالیت‌های انسانی روی زمین و بعنوان بزرگترین مصرف کننده‌های منابع طبیعی به شمار می‌آیند، لذا باید با مصرف کارآمدتر منابع و انرژی و انطباق و هماهنگی بیشتر با طبیعت، قابلیت پایداری خود را افزایش دهند.

انصاری با بیان اینکه در حال حاضر که بیماری کووید ۱۹ کشور‌های جهان را با چالش جدی مواجه کرده است، مسئله "گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی" چالش بزرگ‌تری را مقابل بشر قرار داده است، اظهار داشت: مسئله‌ای که مشابه کرونا یک مسئله جهانی است، ولی به‌واسطه عوارض تدریجی و بلندمدت آن در مقایسه با تأثیرات سریع بیماری کرونا، تبعات و پیامد‌های آن همچنان برای بخش اعظمی از سیاستگذاران و مردم نادیده گرفته می‌شود که این غفلت می‌تواند بقای انسان را در کره زمین تحت تأثیر قرار دهد.

انصاری معتقد است حرکت در مسیر شهر‌های تاب آور و زیست پذیر همچنان از محوری‌ترین موضوعات محیط زیست شهری در جهان امروز است که کاهش خودرو محوری حمل و نقل شهری، کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و جایگزینی انرژی‌های تجدیدپذیر، تقویت اقتصاد چرخشی و جلب مشارکت فراگیر شهروندان از مهمترین مولفه‌های تسریع حرکت در مسیر شهر پایدار است.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار با تأکید بر اینکه شرایط متفاوت شهر‌ها و تمایزات موجود بین شهر‌های مختلف جهان، کار جستجوی راه حل‌های موثر جهت رفع مسائل را به موضوعی پرچالش برای سیاستگذاران، طراحان و ساکنین شهر‌ها تبدیل کرده، گفت: با این حال حرکت در مسیر بهبود کیفیت زیست پذیری شهرها، از جمله ضروریاتی است که برای کاهش تبعات و پیامد‌های آتی ناگزیر باید به آن توجه کرد. مسیری که مهمترین مولفه آن درک این واقعیت است که انسان شهرنشین علی رغم دستاورد‌های بزرگ خود نیازمند برقراری ارتباطی تنگاتنگ با طبیعت و محیط زیست و تبعیت از نظام حاکم بر آن است.

وی گفت: وقتی صحبت از تغییر اقلیم به میان می‌آید، معمولا بحث مقابله با انتشارگاز‌های گلخانه‌ای و کاهش آن‌ها مطرح می‌شود و متأسفانه مقوله تاب آوری و سازگاری به عنوان محوری مهم در مقابل این پدیده مغفول می‌ماند، در حالی که این موضوع برای کشور‌هایی همچون ایران که بسیار متاثر از پیامد‌های تغییر اقلیم هستند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

انصاری بیان کرد: در این راستا رویداد بین المللی کلیماتون با محوریت گرمایش زمین و تغییرات اقلیم و با هدف ایده پردازی و دریافت ایده‌های خلاقانه و کاربردی جهت حل این معضل در شهر‌ها و افزایش تاب آوری آن‌ها از سال ۲۰۱۵ تاکنون در بیش از ۱۴۵ شهر دنیا به صورت همزمان برگزار می‌شود.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار افزود: کلیماتون یک برنامه شهر محور است که تلاش دارد با ایجاد فضایی مطلوب برای خلق و توسعه ایده‌های نوین به منظور رفع مشکلات محیط زیست شهری و ایجاد بستری مناسب جهت حمایت از ایده‌های نوآورانه، خلاقانه و کاربردی با دعوت از اقشار مختلف جامعه بویژه نسل جوان کشور بتواند زمینه مقابله با اثرات گرمایش زمین در شهر‌ها را فراهم کند، چراکه غلبه بر اثرات تغییراقلیم نیاز به اقدام همگانی با مسئولیت مشترک، اما متفاوت در کشور‌های مختلف دارد؛ که البته این موضوع لزوما به معنای پیدا کردن راه حل‌های کامل و یا اقدام سریع برای تغییرات اقلیمی نیست.

انصاری در پایان با اشاره به اینکه در رویداد کلیماتون سال گذشته یکی از ایده‌های مطرح شده از ایران به عنوان در بین ایده‌های منتخب معرفی شده از میان هزار طرح برتر جهانی قرار گرفت، گفت: امسال با توجه به استقبال و حضور گسترده تر، امیدواریم بتوانیم در سطح جهانی نقش پر رنگ‌تر و تأثیرگذاری داشته باشیم. همچنین ایده‌های کاربردی می‌توانند به فراخور موضوع از سوی حامیان و سرمایه گذاران دولتی و خصوصی و کارآفرینان مورد حمایت واقع شده و با تجاری سازی در فرآیند اجرا قرار گیرند؛ که این امر به مدیریت شهری در حل معضلات محیط زیستی کمک شایانی می‌کند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار