بازیگر تئاتر در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

تله تئاترها از فیلم تئاتر‌ها بهتر هستند

محمد دشتگلی، کارگردان و بازیگر تئاتر درباره پاسخ گویی فیلم تئاترها، کیفیت آن و تفاوت‌های فیلم تئاتر و تله تئاتر می‌گوید.

محمد دشتگلی، کارگردان و بازیگر تئاتر در خصوص اینکه آیا فیلم تئاتر پاسخ گوی نیاز فعلی به تئاتر است؟ به خبرنگار  حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت:  در شرایط فعلی شاید فیلم تئاتر پاسخ گوی نیاز مردم به تماشای تئاتر باشد، ما حدود بیست و دو سایت داریم که می‌تواند فیلم تئاتر پخش کند.

وی ادامه داد: در شرایط تعطیلی تماشاخانه‌ها و اینکه اجرای تئاتر با مشکلات خاص خود مواجه است و مردم هم خیلی رغبت به آمدن ندارند، محدودیت‌های شدید وضع شده جدید ستاد مبارزه با کرونا شاید بتواند بخشی از نیاز تئاتری‌ها را پاسخ دهد.

این کارگردان با سابقه تئاتر در خصوص کیفیت لازم فیلم تئاتر‌ها گفت: قطعا فیلم تئاتر‌ها کیفیت لازم را ندارند به جهت اینکه تئاتر هنری زنده است و هنر زنده به عنوان یک تماشاگر وقتی که چشمانتان مهمان یک نمایش خواهد بود می‌توانید بخش‌های مختلف واکنش‌های بازیگران را برای دیدن در لحظه و جای جای مختلف صحنه انتخاب کنید و چشم شما در فیلم تئاتر‌ها تبدیل به چند دوربین می‌شود که شما از دیدن صحنه‌های دیگر و تجربه احساسات مختلف باز می‌مانید، حظ،  لذت و استنباطی که باید از مفهوم کار داشته باشید ممکن است به دنبال نداشته باشید.

دشتگلی در خصوص تله تئاتر‌ها هم گفت: بحث تله تئاتر با فیلم تئاتر‌های در حال حاضر فرق می‌کند، یعنی در فیلم تئاتر نمایشی را با یک یا چند دوربین تنطیم می‌کنند، ولی تله تئاتر یک کارگردان هنری و یک کارگردان تلویزیونی دارد که خود آن کارگردان کار خواهد کرد که تله تئاتر از استاندارد‌های لازم برخوردار باشد و بیننده به عنوان یک فیلم به آن نگاه می‌کند و همان طور که از اسمش مشخص است وقتی نمایشی به عنوان تله تئاتر یا تئاتر تلویزیونی از آن نام برده می‌شود، مخاطب با آن ارتباط دیگری بر قرار می‌کند.

او ادامه داد: مخاطب از قبل با تله تئاتر پیش زمینه ذهنی دارد مبنی بر اینکه من مخاطب در حال دیدن تله تئاتر هستیم. چون فیلم تئاتر یک تئاتر کامل است که شما امکان دیدن آن را در فضای فیزیکی و زنده ندارید و شما می‌خواهید در صفحه تلویزیون یا گوشی موبایل ان را ببینید. ولی تله تئاتر با توجه به مونتاژی که صورت می‌گیرد و ترکیب کارگردانی تلویزیون و کارگردانی هنری تفاوت دیگری را نسبت به فیلم تئاتر خواهد داشت و از مقبولیت بیشتری هم برخوردار است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار