دیدار پادشاه اردن و رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین

عبدالله دوم در العقبه میزبان محمود عباس بود و خواستار حمایت از حل مناقشه میان فلسطین ها و رژیم صهیونیستی شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، عبدالله دوم، پادشاه اردن روز یکشنبه در شهر ساحلی العقبه (واقع در ۳۲۸ کیلومتری جنوب امان) با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار و گفتگو کرد.

بر این اساس، دربار پادشاهی اردن با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: عبدالله دوم در جریان استقبال از محمود عباس تاکید کرد تلاش‌های بین المللی برای پایان دادن به مناقشه میان فلسطین و اسرائیل بر اساس راه حل تشکیل دو کشور مستقل باید افزایش یابد.

عبدالله دوم تاکید کرد: ‌اردن با تمام ظرفیت و امکاناتش در کنار برادران فلسطینی است تا به حقوق عادلانه و مشروع خود دست یابند و کشور مستقل و دارای حاکمیت فلسطین با مرکزیت شرق قدس در مرز‌های چهار ژوئن سال ۱۹۶۷ تشکیل شود.

پادشاه اردن در این دیدار بر لزوم حفظ وضعیت قانونی و تاریخی فعلی شهر قدس و مسجد الاقصی تاکید کرد. وی خاطر نشان کرد امان با تمام اقدامات یکجانبه اسرائیل با هدف تغییر هویت شهر قدس و مکان‌های مقدس آن مخالف است.

عبدالله دوم افزود ما برخی تلاش‌ها برای تقسیم زمانی و مکانی مسجد الاقصی را مردود می‌دانیم. اردن به نقش تاریخی و دینی خود در حمایت و حفاظت از مکان‌های مقدس اسلامی و مسیحی در شهر قدس مطابق با قیمومیت خاندان هاشمی بر این اماکن مقدس ادامه می‌دهد.

رژیم صهیونیستی که در سال ۱۹۹۴ معاهده صلح با اردن را امضا کرد، نظارت و قیمومیت اردن بر مکان‌های اسلامی در شهر قدس را پذیرفت. با این حال، برخی شواهد نشان می دهد در سفر مخفیانه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به عربستان سعودی، مقامات ریاض در چارچوب عادی سازی روابط با تل آویو به دنبال دریافت تولیت بیت المقدس هستند. این خبر با واکنش تند اردن که خود را به خاندان هاشمی منسوب می داند شد. خاندان اردن هاشمی در واقع کلید داران اصلی مکه و مدینه بودند، اما پس از تشکیل کشور عربستان، سعودی ها خود را کلید دار حرمین شریفین اعلام کردند. با این حال، اردن در توافق با اسراییل تولیت اماکن مقدس بیت المقدس را در دست گرفت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار