کرونا همچنان می تازد/ تجمع‌های انسانی کمین‌گاه ویروس کرونا

با اجرای طرح محدودیت فعالیت‌ها و رفت و آمد در کشور، ابتلا به کرونا روند کاهشی پیدا کرده است اما همچنان می‌تازد و نفس می‌گیرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حاکی از آن است که با اجرای طرح محدودیت فعالیت‌ها و رفت و آمد در کشور، ابتلا به کرونا روند کاهشی پیدا کرده است، اما همچنان می‌تازد و نفس می‌گیرد.
 
حدود یک سال از همه گیری کرونا می‌گذرد اما اصلی‌ترین راهکار جلوگیری از شیوع این ویروس مرموز، اعمال محدودیت‌ها و کاهش فعالیت‌های اجتماعی است.

این در حالی است که اواخر فروردین ماه امسال در پی اجرای محدودیت‌های کرونایی در کشور، آمار فوت شدگان ناشی از کرونا ۲ رقمی شد، اما دوباره با عادی انگاشته‌شدن کرونا، آغاز سفر‌ها و دورهمی‌ها، عادی شدن فعالیت مشاغل و اصناف موج دوم شیوع کرونا در تابستان آغاز شد و به موج سوم در پاییز رسید و نمودار فوتی‌ها و مبتلایان صعودی شد به طوری که تعداد فوت شدگان از دهم آبان ماه به بیش از ۴۰۰ نفر در روز رسید و در اواخر آبان ماه به حدود ۵۰۰ نفر افزایش یافت.

با روند صعودی تعداد مبتلایان و فوتی‌های کرونا، بار دیگر سیاست اعمال محدودیت‌های سراسری در کشور اجرا شد و از اول آذر ماه فعالیت اصناف غیرضروری تعطیل شد، حضور کارمندان در ادارات به حداقل رسید و محدودیت‌های رفت و آمد در جاده‌ها و داخل شهر‌ها به اجرا درآمد و بعد از حدود یک هفته از اجرای این محدودیت ها، نمودار ابتلا به کرونا با شیب ملایم نزولی شد.
 

بیشتر بخوانید


اکنون دیگر همه می‌دانند تجمع‌های انسانی کمین‌گاه ویروس کرونا است و به اذعان کارشناسان حوزه سلامت در حال حاضر تنها راه مهار این ویروس، پرهیز از برگزاری تجمع، رعایت اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی است و با اعمال محدودیت‌های هوشمند می‌توان این ویروس را زمین‌گیر کرد.
 

بیشتر بخوانید


گواه این مهم نیز نزولی شدن تعداد مبتلایان و فوتی‌های ناشی از بیماری کرونا در استان‌های دارای وضعیت قرمز، نارنجی و زرد از نظر شیوع کرونا در روز‌های گذشته و پس از اعمال محدودیت‌ها است.



خراسان رضوی همچنان در وضعیت قرمز کرونایی است


استان ۶ و نیم میلیون نفری خراسان رضوی نیز از استان‌های دارای وضعیت قرمز از نظر شیوع ویروس کرونا است به طوری که در نیمه آبان ماه امسال هشت شهرستان این استان در وضعیت سیاه کرونایی قرار گرفت و تعداد مبتلایان و فوتی‌های ناشی از کرونا در آن‌ها رو به افزایش رفت.
 
وضعیت قرمز کرونایی در خراسان رضوی

براساس اعلام محمدصادق معتمدیان استاندار خراسان رضوی، ۱۹ شهرستان در این استان در وضعیت قرمز و ۱۳ شهرستان در وضعیت نارنجی قرار دارند.

او افزود: در هفته‌های گذشته شمار مبتلایان به ویروس کرونا، بیماران کرونایی بستری شده و بدحال در بخش‌های آی. سی. یو بیمارستان‌ها و مرگ ناشی از بیماری کرونا در این استان روند افزایشی داشته به طوری که اغلب ۳۲ شهرستان این استان را در وضعیت قرمز قرار داده است.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: از این رو تقویت و انسجام "ستاد استانی مقابله با کرونا" در خراسان رضوی در دستور کار قرار گرفت و محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی با هدف مقابله با شیوع ویروس کرونا از ابتدای آذر ماه اعمال شد که از جمله آن‌ها اجرای محدودیت‌های هوشمند در رفت و آمد بین‌شهری و داخل شهری، تعطیلی مراکز آموزشی، محدودسازی حضور کارمندان در ادارات و توقف موقت فعالیت مشاغل به جز مشاغل ضروری است.

همکاری خوب مردم در اجرای محدودیت‌های کرونایی
 
معتمدیان بیان کرد: بر اساس آخرین گزارش ها، پیرو این اقدام ۹۴ درصد ادارات و دستگاه‌های اجرایی، ۸۰ درصد اصناف، ۱۰۰ درصد مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در این استان ممنوعیت ها، محدودیت‌ها و شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کرده‌اند.
 
بازار های مشهد در محدودیت های کرونایی

او تصریح کرد: همچنین در این مدت ۷۵ درصد شهروندان خراسان رضوی منع رفت و آمد را در داخل شهر‌های دارای وضعیت قرمز و نارنجی کرونایی و ۹۵ درصد آن‌ها منع رفت و آمد‌های بین‌شهری را رعایت کرده‌اند.

استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: با اجرای محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های سراسری در کشور از ابتدای آذر ماه تاکنون شاهد کاهش ابتلا به ویروس کرونا و مرگ و میر ناشی از آن در خراسان رضوی هستیم.

معتمدیان با اشاره به تاثیر ۵۱ درصدی تجمع‌های دوستانه و محافل خانوادگی در انتقال و شیوع ویروس کرونا اظهار کرد: از مردم درخواست می‌شود از برگزاری هرگونه دورهمی و جشن خانوادگی پرهیز کنند تا وضعیت کشور از نظر بحران کرونا به شرایط عادی بازگردد.



کاهش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در خراسان رضوی

 
حمیدرضا رحیمی دبیر کارگروه اطلاع رسانی بیماری کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: از ابتدای آذرماه تاکنون تعداد مبتلایان و بیماران کرونایی بستری شده در بیمارستان‌ها در خراسان رضوی به طور نسبی کاهش یافته است.
 
کرونا همچنان می تازد

او افزود: تعداد بیماران کرونایی بستری شده در مراکز درمانی خراسان رضوی ابتدای آذرماه روزانه به طور میانگین ۳۴۰ نفر بود که این تعداد اکنون به ۲۷۰ نفر در روز کاهش یافته است.

دبیر کارگروه اطلاع رسانی بیماری کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: این در حالی است که حدود هزار و ۸۷۵ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های خراسان رضوی تحت درمان قرار دارند که این میزان در ابتدای آذرماه دو هزار و ۸۰ بیمار بوده است.

رحیمی بیان کرد: هزار و ۱۶۰ بیمار کرونایی در مناطق زیرپوشش این دانشگاه شامل مشهد و ۱۳ شهر دیگر استان بستری هستند و روزانه ۱۵۵ بیمار جدید مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های زیرپوشش این دانشگاه بستری می‌شوند که این تعداد در ابتدای آذر ماه ۲۷۰ بیمار در روز بود.

او تصریح کرد: گرچه تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا نیز در ۱۰ روز گذشته کاهش یافته است، اما آمار مرگ و میر بالا است و همت عمومی در رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی را می‌طلبد.

دبیر کارگروه اطلاع رسانی بیماری کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: کاهش مبتلایان بیشتر مربوط به محدودیت‌های اعمال شده در شهرستان‌های دارای وضعیت بحرانی کرونا از ۱۵ آبان ماه تاکنون بوده است.
منبع: ایرنا

انتهای پیام//ف. ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.