اسداله نژاد در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

نرخ مرغ به ۲۸ هزار تومان رسید/ افت مجدد قیمت جوجه یکروزه در بازار

نایب رئیس انجمن صنفی مرغداران گوشتی گفت: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان و مرغ گرم ۲۸ هزار تومان است.

حبیب اسداله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از افزایش جزئی قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۱۸ هزار تا ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۲۸ هزار تومان است.

به گفته وی، امروز قیمت هر کیلو مرغ در برخی استان‌ها ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان رشد داشته است.

اسداله نژاد تامین نهاده‌های دامی را بزرگترین معضل پیش روی مرغداران دانست و گفت: با وجود آنکه ۳۲ تا ۳۳ روز از جوجه ریزی در برخی واحد‌ها می‌گذرد و خرید نهاده از سامانه بازارگاه انجام شده، اما مرغداران به علت عدم تحویل بار، ذرت و کنجاله مورد نیاز را از بازار آزاد خریداری می‌کنند که تمامی این عوامل نگرانی‌هایی در بخش تولید ایجاد کرده است.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی ادامه داد: با وجود آنکه ۵۰ درصد نهاده‌ها با نرخ مصوب تامین می‌شود، اما همین میزان هم با تاخیر فراوان بدست مرغدار می‌رسد، از این رو سیاست گذاری باید به گونه‌ای انجام شود که واحد‌های مرغداری دچار ورشکستگی نشوند و تاوان قصور دستگاه‌های دولتی را بدهند.

وی درباره آینده بازار مرغ گفت: اگر دولت ۱۰۰ درصد نهاده‌ها را با نرخ مصوب در اختیار مرغداران قرار دهد، تمامی تولیدکنندگان مرغ را با نرخ مصوب در اختیار دولت قرار می‌دهند.

این مقام مسئول قیمت کنونی هر کیلو کنجاله سویا در بازار آزاد را ۱۶ هزار تومان و ذرت را ۴ هزار تومان اعلام کرد.

وی از کاهش مجدد قیمت جوجه یکروزه خبر داد و گفت: قیمت کنونی هر قطعه جوجه یکروزه به ۴ هزار تومان کاهش یافته است و پیش بینی می‌شود که روند کاهش قیمت به علت بی رغبتی مرغداران به جوجه ریزی ادامه یابد.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با اشاره به ایرادات سامانه بازارگاه گفت: یک تا ۲ درصد ایراد سامانه بازارگاه به ساختار سامانه و ۹۸ درصد به نبود نهاده  در سامانه بازارگاه باز می گردد که با رفع تامین ورودی نهاده‌های دامی، مابقی مشکلات به چشم نمی‌خورد.

اسداله نژاد با بیان اینکه سامانه بازارگاه تنها مرجع توزیع نهاده دامی در سطح کشور است، افزود: سامانه بازارگاه از فساد و سوءاستفاده در قبال توزیع نهاده دامی جلوگیری می‌کند و در شرایطی که ورودی نهاده به سامانه بازارگاه کم است، وزارت جهاد کشاورزی تقصیری ندارد چرا که تامین نهاده و تحویل به سامانه بازارگاه بر عهده وزارت صمت و توزیع با وزارت جهاد کشاورزی است که با عدم تامین به موقع، سامانه بازارگاه دچار ایراد است.

وی با بیان اینکه رفع چالش و بحران مرغ از اراده و توان واحد‌های تولیدی خارج است، گفت: مسئولیت تامین نهاده‌ها بر عهده دولت است و مسئولان دولتی باید مشکلات تامین و ترخیص نهاده و تخصیص ارز را حل کنند.

این مقام ‌مسئول با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه مرغ نداریم، بیان کرد: گرچه در برخی مقاطع ممکن است عرضه کاهش یابد، اما به طور کلی کمبودی در عرضه نداریم.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی ادامه داد: علی رغم تامین برخی نهاده‌ها با نرخ مصوب، اما انحراف در توزیع موجب شده تا نهاده‌ها سر از بازار آزاد در بیاورد، این درحالی است که از ۵ ماه گذشته هشدار‌های لازم را دادیم‌ که اگر جلوی این انحرافات گرفته نشود، امکان عرضه با نرخ مصوب ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان وجود ندارد.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی افزود: با وجود آنکه وعده‌ها در خصوص سهمیه نهاده‌ها تنها در سامانه بازارگاه تخصیص داده شده و واحد‌ها در تامین همچنان دچار مشکل هستند، از این رو واحد‌ها در جوجه ریزی با احتیاط عمل می‌کنند.

او قیمت تمام شده فعلی هر کیلو مرغ را ۱۹ تا ۲۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: اگر کل نهاده‌های مورد نیاز با نرخ مصوب تامین شود، مرغدار مکلف است مرغ تولیدی خود را با نرخ مصوب عرضه کند، اما بستن راه‌های خروجی استان‌های تولیدکننده اصلی مرغ به منظور عرضه با نرخ مصوب به دولت اقدامی ضد تولید است که واحد‌های خرد را به مرز ورشکستگی می‌کشاند.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با بیان اینکه رفع چالش و بحران مرغ از اراده و توان واحد‌های تولیدی خارج است، گفت: مسئولیت تامین نهاده‌ها بر عهده دولت است و مسئولان دولتی باید مشکلات تامین و ترخیص نهاده و تخصیص ارز را حل کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
نوشهری
۰۶:۵۸ ۱۲ آذر ۱۳۹۹
کاش مرغ از سفره مون پرواز نکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۲ ۱۲ آذر ۱۳۹۹
تو رو خدا دیگه از بس ۲۸ و ۲۶ کردید ملت خسته شدن لطفا دیگه روی این قیمت ها اسم کاهش نگذارید
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۳:۴۷ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
از این به بعد باید جوجه یکروزه بخوریم
Iran (Islamic Republic of)
مهناز
۲۳:۲۰ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
کاش خدا از روی زمین محو تون کنه مسئولین که حقوق نجومی می گیرید و درامد هنگفت دارید و به فکر اقشار ضعیف و کارگران جامعه نیستید
Iran (Islamic Republic of)
محمد۳۱۵
۲۳:۱۰ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
اینم از برکات برجام هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۹ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
خداااااااااا یااااااااااا شکرت،چقدر ارزون شدم،الان اشک شوق تو چشام حلقه زده
بابا برین بابا اگه یادتون باشه تو همین شش ماه اخیر می‌گرفتیم ده تومن،الان شده انقدر،کجای دنیا همچین اتفاقی میفته؟؟؟؟؟
مرگ بر خودمون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۱ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
چقدرخوشحال شدیم،ارزون شده،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۸ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
ما الان خریدیم۲۵.اگه بازارم نرخ روپایین بیاره..‌‌‌‌......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۸ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
اين مسخره بازي بالا و پايين رفتن قيمت مرغ كي تموم ميشه خدا ميدونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۸ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
میگوید در میدان بهمن هجده هزار پانصد اما امروز من از فروشگاه دولتی ملایر میدان استقلال مرغ خریدم ۲۶۵۰۰من با این راه بندان کرونا چه جور از ملایر تا میدان بهمن تهران بیام ۲عدد مرغ بخرم برگردم کرونا خداکند باثباتی گرونی را‌از پا در آورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۸ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
دیروز که گزارش کرده بودین ۲۶ تومان ، امروز چون ارزون شده ۲۸ تومان !!!
Iran (Islamic Republic of)
مهناز
۲۳:۲۰ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
کاش خدا از روی زمین محو تون کنه مسئولین که حقوق نجومی می گیرید و درامد هنگفت دارید و به فکر اقشار ضعیف و کارگران جامعه نیستید
آخرین اخبار