زیستگاه‌های آبی کردستان میزبان بیش از پنج هزار پرنده مهاجر است

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: بیش از پنج هزار انواع پرنده مهاجر در تالاب بین المللی زریبار و دیگر زیستگاه‌های آبی استان مشاهده شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، شهاب محمدی معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان با اشاره به اینکه مهاجرت پرندگان به تالاب‌ها و زیستگاه‌های آبی در فصول بهار و پاییز انجام می‌شود، اظهار داشت: بیش از پنج هزار انواع پرنده در تالاب بین‌المللی زریبار و ۱۰ سد که از زیستگاه‌های اصلی پرندگان آبی و کنار آبزی است، مشاهده شده است.

او اضافه کرد: از جمله گونه‌های مشاهده شده پرندگان در زیستگاه‌های آبی این استان در فصل پاییز شامل چنگر، اردک سرسبز، حواصیل، کاکایی و برخی دیگر از کنار آبزیان است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان افزود: تالاب بین‌المللی زریبار مریوان به دلیل برخورداری از شرایط زیستی مناسب و امنیت و آب و غذای کافی، به زیستگاه بسیاری از پرندگان مهاجر تبدیل شده است.

محمدی یادآور شد: با توجه به مشاهده موارد ابتلای پرندگان به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در برخی استان‌های کشور، رصد و پیمایش وضعیت پرندگان در تالاب بین‌المللی زریبار و سد‌های استان، شدت گرفته است.

او گفت: همکاران محیط زیست استان به ویژه در شهرستان مریوان وضعیت پرندگان در تالاب زریبار را از نظر شیوع آنفلوانزا هر روز رصد و کنترل می‌کنند.

تالاب زریبار هفتمین تالاب ثبت شده ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در کنوانسیون بین المللی رامسر است، پناهگاه حیات وحش و تالاب زریبار دارای حجم تقریبی آب بیش از ۳۰ میلیون مترمکعب است و سرریز آب دریاچه از قسمت جنوبی با نام رودخانه مریوان خارج می‌شود.

طول دریاچه زریبار حدود پنج کیلومتر و عرض آن حدود ۱.۶ کیلومتر، وسعت تالاب به دلیل تغییرات حجم آبی در فصول مختلف متغیر و حداقل و حداکثر عمق آن به ترتیب ۲ و ۶ متر است.

زریبار در یک دره طولی وسیع قرار دارد و از ۲ طرف غرب و شرق با کوه‌های پوشیده از جنگل احاطه شده و پوشش غالب اراضی منطقه را جنگل و بیشه‌زار‌های نیمه انبوه تشکیل می‌دهد که گونه غالب جنگلی آن بلوط ایرانی است.

گیاهان شناوری، چون سراتوفیلیوم، سریوفیلیوم و گونه‌هایی از گیاهان خاردار و گونه‌های نی، هزارنی، بارهنگ آبی، نیلوفر آبی، علف هفت بند، پیچک ها، لویی، بزواش، جگن و نعناع پوشش گیاهی این تالاب را تشکیل می‌دهد.

سیاه ماهی خالدار، سیاه ماهی معمولی، عروس ماهی و ماهی گامبوزیا از جمله گونه‌های بومی و ماهی آمور سفید، کپور آیینه ای، کپور معمولی، کپور سرگنده (بیگ هد) و فیتوفاک از جمله گونه‌های غیربومی این دریاچه است. 

شهرستان مرزی مریوان در فاصله ۱۲۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.