بیانیه توضیحی شورای عالی امنیت ملی درباره حاشیه‌های مربوط به مصوبه اخیر مجلس

دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، توضیحاتی را درباره حواشی ایجاده شده در مورد تصویب قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق مردم» ارائه کرد.

به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی با انتشار بیانیه‌ای، توضیحاتی را پیرامون حاشیه‌سازی‌هایی که طی روز‌های اخیر درباره تصویب قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق مردم» ایجاد شده است ارائه کرد.

متن این بیانیه به شرح ذیل است:

«حدود دو ماه قبل، ریاست محترم مجلس شورای اسلامی کلیات طرحی را که جمعی از نمایندگان محترم مجلس ارائه و مراحلی از آن نیز طی شده و طراحان نیز بر فوریت تصویب آن اصرار داشتند را در یکی از نشست‌های شورای عالی امنیت ملی برای آگاهی اعضا ارائه نمودند. شورا نیزضمن استقبال از اصل موضوع و احترام به حق نمایندگان محترم مجلس در ارائه و تصویب طرح‌های مورد نظر، ملاحظاتی را نسبت به جوانبی از موضوع جمع بندی و مورد تصویب قرار داد که پس از طی مراحل نهایی به عنوان مصوبه شورا ابلاغ گردید.

در این مصوبه همچنین از مجلس شورای اسلامی خواسته شده بود در بررسی و تدوین نهایی طرح با دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و وزارت امور خارجه نیز تعامل و همفکری شود.

در چارچوب اجرای مصوبه شورای عالی، نمایندگان ریاست محترم مجلس و کمیسیون امنیت ملی مجلس در چند مرحله رایزنی‌ها و ارجاعاتی به دبیرخانه داشتند که ملاحظات دبیرخانه را دریافت و دراغلب موارد، مورد توجه قرار دادند.
در مراحلی نیز برخی نگرانی‌های طبیعی و متعارف برای دبیرخانه مطرح بود که با پیگیری از مراجع ذی‌ربط مرتفع گردید.

مراحل مختلف تدوین این طرح تا تصویب نهایی آن بر اساس روال و مقررات متعارف و قانونی مجلس انجام شده و دبیرخانه دخالتی در آن نداشته است.

روشن است که مجلس محترم نیز الزامی برای اخذ موافقت دبیرخانه و دستگاه‌های دیگر مگر آن‌چه در چارچوب قانون اساس و شرع مقدس، رعایت آن توصیه گردیده و توسط شورای محترم نگهبان مورد نظارت قرار می‌گیرد، نداشته است.

نظرکارشناسی دبیرخانه در خصوص مراحل شکل گیری، تکمیل و تصویب قانون" اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها و صیانت از حقوق مردم " این است که قانون فوق مسئله خاصی به زیان مصالح ملی ایجاد نمی‌کند و برعکس، آنچه بر خلاف مصالح ملی بوده و مورد نگرانی می‌باشد همین جنجال‌ها است که شان و جایگاه نهاد‌های قانونی کشور را مورد خدشه قرار داده و به وحدت و انسجام ملی خسارت وارد می‌کند.

بدون شک اظهار نظر‌ها و رفتار‌هایی که طی روز‌های اخیر شاهد آن بودیم، مصالح و منافع ملی را قربانی اغراض و منافع گروهی وجناحی نموده و ضمن آن که هیچگونه نفعی برای کشور نداشته، پیام و آدرس غلط به دشمنان منتقل می‌کند.

در این میان توسل ابزاری به ارزش‌های عالی نظام و انقلاب بویژه موضوع شهادت دانشمند خدوم و انقلابی شهید محسن فخری زاده و دستمایه قرار دادن آن در مجادلات سیاسی و جناحی بویژه از سوی آن‌هایی که انتظار است در موقعیت کنونی، تمام اهتمام خود را مصروف تحکیم وحدت و انسجام ملی و ساماندهی اوضاع کشورنمایند و در تدارک پاسخ کوبنده به دشمن غدار باشند، سوالات بزرگی را ایجاد نموده و بهیچ وجه قابل توجیه نمی‌باشد.

در پایان اعلام می‌نماییم، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در شرایط فعلی با آگاهی نسبت به رویکرد برخی طرف‌هایی که بدنبال گسترش و تداوم هیاهو وتخدیش نقش، جایگاه و عملکرد دبیرخانه هستند، قصد پاسخگویی به آنان را ندارد لیکن ضمن اعتقاد راسخ و توصیه اکید به همه طرف‌ها در خصوص ضرورت پایان دادن به مجادلات بی حاصل، هشدار میدهیم که اجازه نخواهیم داد منافع و مصالح کشور بازیچه دست سیاست بازان قرار بگیرد».


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۴ ۱۶ آذر ۱۳۹۹
مجلس اون موقع که برجام رو تصویب کرد مستقل بود الان هم مستقل هست هیچکدوم از دو جناح حق ندارند دخالت بکنند. نمیشه که یه نهاد تا وقتی به نفع اونا قانون تصویب کنه خوب باشه. باید پذیرفت
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۸:۰۹ ۱۶ آذر ۱۳۹۹
کاش اینهمه حرارتی که در کلام شماست برعلیه دشمنان بود و دغدغه مردم داشتید وا اسفا که همه ی صلابت شما بر علیه دلسوزان مردم است .همین یک نکته خیلی باطن کثیف بعضی از آقایان سازش کار و عاشق مذاکره رو روشن میکنه
Netherlands
ناشناس
۰۲:۳۱ ۱۶ آذر ۱۳۹۹
مصوبه مجلس قانونی است واجرای آن توسط دولت طبق قانون الزامی است فراموش نکنیدمجلس دررأس اموراست وطبق قانون فقط مجلس میتواندبرکار دولت نظارت کند،درضمن اجرای این مصوبه مجلس یک کاربسیارکوچک در مقابل خلف وعده هاوخباثت هاوزیاده خواهی های دشمنان وخسارات خیلی زیاد وبی حدوحسابی که با برجام برکشورومعیشت مردم توسط اروپایی ها وآمریکاوسوء مدیریت دولت وانفعال دولت وارد شد،است. پس با اجرای مصوبه مجلس ، آمریکایی هاواروپایی ها وجریان تحریف بایدعصبانی بشوند وزانوی غم به بغل بگیرندکه این ۷سال هرچه برعلیه کشورایران وملت ایران بافته بودند پنبه میشود، ماباورمان این است که مذاکرات بادشمنان یک وقت کشی وفرصت سوزی وفاجعه بزرگ وافتضاح ملی است که برجام نتیجه آن است وبرای همگان قابل مشاهده وقابل فهم است وجالب اینکه مسببان برجام درداخل کشورنه پاسخگوی اعمال نابخردانه خود هستند ونه مسئولیت کارهایشان را برعهده می گیرند،آیا اعتماد دوباره به چنین آدم هایی شایسته ورواست ؟ ایرانی های عزیز قبول برجام دراوج قدرت ایران واوج قدرت منطقه ای ایران یک فاجعه جبران ناپذیری بودکه نباید گذاشت دوباره تکرارشود...
Iran (Islamic Republic of)
هموطن
۰۱:۳۳ ۱۶ آذر ۱۳۹۹
متاسفانه چون اروپا و جوبایدن هول و ولای دکتر روحانی را برای مذاکره دید که چطور به همه نهیب می دهد که نباید فرصت سوزی کنیم ، آنها هم برای توافق دبّه درآورده اند . جوبایدن مسائل موشکی و منطقه ای ایران را شرط قرار داده و آلمان هم برجام را الان ناقص می داند و مسائل موشکی را پیش کشیده .به خدا ماندن دکتر روحانی برای هر روزمان در این کشور رنج دیده ضرر و زیان انباشته دارد . مجلس کاری بکند .
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۲۳:۱۸ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
من نمیدونم این قوانین مجلس چه ربطی به نوبخت که مسئول برنامه و بودجه و چه ربطی به واعظی داره انگار اینا کلا دولت رو در اختیار دارن
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۲۳:۱۵ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
امیدوار شدیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۳ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
دولت مانند کسی که درباطلاق فرورفته میباشد هرچه دست وپابزند بیشترفرومیرود اگرعاقل باشد که نیست دراین مدت کمی که مانده بامردم همدل وبه فکرحل مشکل مردم باشد.وازامریکا دست بکشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۳ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
قابل توجه دفتر رئیس جمهور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۴ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
8 سال دفاع مقدس(2)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۲ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
مثل جریان بنزین طرف صبح بلند شد دید نماینده های مجلس طرحی را تصویب کردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۵ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
مجلس یعنی حرف مردم/در ضمن اگر مجلس اراده کند می تواند اشخاص حقوقی قوه ی مجریه را حذف کند/ مرگ بر امریکا مرگ بر اسرائیل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۲ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
لطفا به دولتی ها بگید که همه این جنجالها و آتیشا زیر سر اوناست . انگار خودشون رو برای منافع دشمن دارند قربانی میکنند . خدا از خائنا نگذره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
۷ سال کاری نکردید خواهشا سکوت بفرمایید
Iran (Islamic Republic of)
علي
۱۸:۴۶ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
متشكر
Iran (Islamic Republic of)
پیشنهاد مهم
۱۸:۰۰ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
تنها راه اینستکه نظر نهایی را شورای عالی امنیت در خصوص برجام طی 7 سال گذشته بدهد مزایای آن را یک طرف و معایب آن را طرف دیگر ترازو بگذارد و قضاوت نهایی کند و برای همیشه دوقطبی سازی برجامی را خنثی کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۸ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
دوقطبی سازی چیه مشخصه کفه ترازو معایب سنگینه نمیخوایید بفهمید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۴ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
اقا نمی خواهید نظر منو بزارید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۶ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
اگر یک مجلس واقعی و مردمی میداشتیم و به پشتوانه ملت قوانینی که در جهت منافع مردم بود ، مصوب میکرد . هر کسی و در هر جایگاهی ، باید مکلف به تبعیت از قانون باشد . اینکه دولت بخواهد با زبان تهدید مانع اجرای قانون شود ، پذیرفتنی نیست . هم چنین این باید قانون شود که شورای عالی امنیت ملی بالاتر از قانون نیست ، و اگر در جامعه قانونی مصوب شود که واقعا در جهت حفظ منافع مردم باشد ، مکلف به تبعیت و اجرای آن باشد
Iran (Islamic Republic of)
بیسوادبی شناسنامه
۰۸:۴۴ ۱۶ آذر ۱۳۹۹
لابداون مجلسی ازنظرجنابعالی واقعی ومردمیه که دستاوردهای مهمی!!!!!مثل شعر اتل متل توتوله روبخونندوسهم الارث باباشونو حساب کنندوبا موگرینی سلفی!!!بگیرن.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۶:۴۸ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
احسنت عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۱۸:۰۴ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
خیلی زشت است که مقامات دروغ بگویند. حالا مشخص شد این که می گویند شورای عالی امنیت ملی در جریان نبوده یا مخالف این طرح است دروغ بوده.
کسانی که معتقد به مردم سالاری هستند بایستی اگر راست می گویند در مواردی که مخالف نظرشان است از طرق غیر دموکراتیک عمل نکنند و خلاف شرع ، دروغ نگویند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۹ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
گمنام
۱۵:۲۹ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
7 سال فرصت داشتید هیچ نکردید، بگذارید و بروید. هر نابالغی هم میفهمد که دیگر این راه هفت ساله درست نبوده و نخواهد بود!
Iran (Islamic Republic of)
یه نفر
۱۴:۵۸ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
دولت جان! دیگه چه بهونه ای داری؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۷ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
در هر صورت مرگ بر آمریکا
United States of America
مرتضی
۱۴:۱۲ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
«اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق مردم ایران» چرا این جمله طولانی را مخفف نمی‌کنید.
مثلا بگوید: «اقالیم و صحما» یا .....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
دولت محترم توجه داشته باشند که با توجه به ناکارامدی آنها در اداره امور کشور، مردم با انتخاب نمایندگان مجلس نظر خود را به آنها منتقل کرده اند. پس بهتر است تسلیم خواست مردم و مجلس باشند.
والسلام
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۸:۱۶ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
آنوقت این مجلس را رای اکثریت میدانی که یک سوم رای دهندگان بیشتر در انتخابات شرکت نکردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۷ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
مهدی جون بفرض با اقلیت اندک اومدن رو کار مجلس جدید حرف حسابت چیه میخای بگی دولتمون با ۲۴ میلیون رای اومد میخای افتخار کنی خوابید شماها خواب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۲ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
آقایون دولت از خواب بیدار شود
مجلسی که وکیل الدوله بود تمام شد
اون مجلسی که وزرای عزل شده را دوباره منصوب میکرد تموم شد
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۳:۳۳ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
مجلس در راس امور است . رییس جمهور و معاون اول ایشان بهتر است حریم خود رابشناسند و نگه دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۶ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۳:۱۰ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
آخرش چی شد؟؟؟؟ نفهمیدیم مخالفت کرده یا موافقت!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
امیدوارم مسئولین مابارفتارهاشون سیلی محمی به دشمن بزنندوانتقام دراخرانتقام انتقام انتقام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۳ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
ما چیزی از برجام نصیب مان نشده بجز تحریم بیشتر و شهادت عزیزانمان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۷ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
شما خودتون رو به خواب زدید پس نمیشه با توضیح واضحات بیدارتون کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۵ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
اتفاقا امثال شماها خوابید جناب ۱۷:۱۷ اومدی ۸ سال کشورو معطل برجام شد نتیجه اش گلابی تحریم تورم گرانی سرسام اور کاهش ارزش پول ملی و غیروو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
دولت محترم بداند که در مقابل خداوند متعال، خون شهدا و ملت رشید ایران باید پاسخگو باشد. در شرایطی که باید امنیت و منافع ملی کشور اصلی ترین دغدغه دولت باشد، شایسته نیست که دولت در فکر منافع حزبی و جناحی خود باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
الله اکبر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۵ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
تکبیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
شورای عالی امنیت رییسش کیه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۸ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
شورای عالی امنیت ملی رئیسش رئیس جمهور وقته اما این بیانیه رو دبیر خانه شورا فرستاده نه شورای امنیت ملی .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
مرحبا
Iran (Islamic Republic of)
ع.اصفهانی
۱۱:۳۰ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
قابل توجه رییس جمهور و معاونشان آقای جهانگیری. لطفاً قبل از اظهار نظر و جبهه گیری در مقابل رای نمایندگان اگر اطلاعاتتان کامل نیست از مراجع مربوطه استعلام کنید تا دشمنان از وجود اختلاف بین روسای کشور شادمان نشوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۸ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
طرح عالی
ما دست نشانده هیچ کشوری نیستیم
آقا مرگ یکبار شیون هم یکبار ولی
آخرین اخبار