گسترش کشت گلخانه‌ای در خراسان رضوی

رئیس جهاد کشاورزی گفت: سطح کشت گلخانه‌ای در خراسان رضوی امسال به ۵۰۹ هکتار رسیده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمدرضا اورانی رئیس جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: سطح کشت گلخانه‌ای در خراسان رضوی از ۱۸۰ هکتار در پایان سال ۱۳۹۲، امسال به ۵۰۹ هکتار رسیده است.

او افزود: خراسان رضوی به لحاظ شرایط اقلیمی محدودیت‌هایی در کشت کشاورزی دارد که باید میزان استفاده بخش کشاورزی از سفره‌های آب زیرزمینی کاهش یابد، در همین راستا استاندار خراسان رضوی توسعه کشت گلخانه‌ای در خراسان رضوی را مورد تاکید قرار داده است.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: تاکید دیگر استاندار خراسان رضوی توسعه کشت فراسرزمینی در افغانستان است که در این راستا طبق بررسی‌های انجام گرفته ۲۰۰ هزار هکتار اراضی مستعد با آب و خاک و اقلیم خوب در دسترس خراسان رضوی  در کشور همسایه قرار گرفته که می‌توان از این ظرفیت برای تکمیل ظرفیت کارخانه‌های قند خراسان رضوی بهره گرفت.

اورانی بیان کرد: هم اکنون هفت کارخانه قند خراسان رضوی با استفاده از چغندرقند موجود، ۳۰ درصد از ظرفیت اسمی خود برای تولید قند را پر می‌کنند و باقی این ظرفیت با تولید شکر خام پر می‌شود.
 

بیشتر بخوانید

او تصریح کرد: مهمترین مشکل در واردات چغندرقند از افغانستان به خراسان رضوی مربوط به تعرفه ۲۰ درصدی آن است به طوری که چغندرقند یک کالای تجاری به شمار رفته و این موضوع در فرهنگ قانونی و آیین‌نامه‌ها به روشنی تبیین نشده است.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان رضوی تاکید کرد: کشت گلخانه‌ای در زمان استاندار پیشین به معاونت هماهنگی امور اقتصادی  خرساان رضوی واگذار شد که یکی از مصوبات آن مربوط به تامین و تخصیص پنج میلیون مترمکعب آب از سد ابیورد در درگز برای توسعه کشت گلخانه‌ای بود که در این راستا مجوز برای ایجاد ۵۰ هکتار گلخانه در آن منطقه صادر شده و ستاد اجرایی فرامین امام (ره) مسئولیت اجرای آن را برعهده گرفته است.

اورانی اظهار کرد: تخصیص آب از دو سد کلات برای توسعه کشت گلخانه‌ای، صدور مجوز برای ایجاد شهرک دامپروری از محل تخصیص آب از سد درونگر درگز، صدور مجوز ۱۰۰ هکتار گلخانه برای شرکت فولاد خیام، ۱۰۰ هکتار گلخانه برای شرکت مزرعه نمونه کشاورزی رضوی از مواردی  است که عملیات اجرایی برخی از آن‌ها آغاز شده و برخی دیگر به زودی شروع می‌شود.

او افزود: برای تحقق توسعه یک هزار هکتاری گلخانه در خراسان رضوی باید اراضی ملی درهفت شهرستان مستعد این نوع کشت احصاء و ارزیابی شود و هرچه فاصله این نقاط با مشهد کمتر باشد، سرمایه‌گذار بخش خصوصی از آن استقبال بیشتری می‌کند.
 
منبع: تسنیم
 
انتهای پیام// ف.ک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.