رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در سفر به زرندیه :

توزیع نهاده‌های دامی بین کارخانجات خوراک دام منجر به صرفه جویی می‌شود

ساداتی نژاد در زرندیه گفت: اگر نهاده‌های دامی را بین کارخانجات خوراک دام توزیع کنیم حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد صرفه‌جویی داریم.

سید جواد ساداتی نژاد رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در پایان سفر اعضای این کمیسیون به شهرستان زرندیه  در گفت و گو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک،  گفت: توضیحاتی که در بازدید از کارخانه خوراک دام ارائه شد نشان میدهد که اگر نهاده‌های دامی را بین کارخانجات خوراک دام توزیع کنیم و خوراک آماده استاندارد را بین مرغداری‌ها توزیع کنیم حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد صرفه‌جویی داریم.

ساداتی نژاد افزود: واردات نهاده‌های دامی به این روش میتواند در کلان کشور یک کار اقتصادی بزرگ باشد و به کیفیت تولید و میزان تولید گوشت بر اساس میزان مصرف خوراک کمک کند و امیدواریم با کمک وزارت جهاد کشاورزی این اتفاق منجر به کاهش واردات نهاده‌های دامی و پایداری بیشتر در حوزه اتکا به تولید داخل شود.

او با اشاره به اینکه یکی از زنجیره‌های بسیار خوب کشور در حوزه تولید طیور در این منطقه واقع شده اضافه کرد: این سفر به منظور بررسی مسائل و مشکلاتی حوزه کشاورزی، دام و طیور، منابع طبیعی محیط زیست منطقه صورت گرفت و در این بازدید‌ها تلاش می‌کنیم مسائل و مشکلات را برطرف کنیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: قبل از این سفر بررسی‌هایی انجام شده که اصلی‌ترین مشکل منطقه، مشکل تعارض مالکیت کشاورزان با منابع طبیعی در دو شهرستان و ساوه و زرندیه هست و عمده کشاورزان بیش از ۴۰۰ روستای این دو شهرستان در حوزه مالکیت دچار مشکلاتی هستند که امیدواریم بازدید امروز مشکلات این بخش را کاهش دهد.

تعارض زمین‌های کشاورزی با منابع طبیعی باید یکبار برای همیشه حل شود

او در رابطه با سند دار کردن منابع طبیعی در کشور گفت: در حاشیه روستا‌ها زمین‌های متعارض با منابع طبیعی داریم که منابع طبیعی یعنی دولت نسبت به مالکیت این زمین‌ها در توسعه‌هایی که وجود دارد، در تغییر کاربری‌ها و در مالکیت‌ها و تبدیل سند ادعا دارد و باید این مسئله با مذاکره و بررسی خیلی دقیق یک بار برای همیشه حل شود تا کشاورز تکلیف خودش را بداند.

ساداتی نژاد ادامه داد: اداره کل منابع طبیعی استان مرکزی تقریباً نزدیک به یک میلیون هکتار اراضی استان را کاداستر کرده که قابل تقدیر است و استان مرکزی در راستای سند دار کردن زمین‌های منابع طبیعی و کشاورزی جزو استان‌های پیشرو کشور هست.

او تصریح کرد: این کار میتواند الگوی خوبی برای حل مسائل و مشکلات مالکیتی بین مردم و منابع طبیعی باشد که به توسعه کمک می‌کند و امیدواریم در حوزه صدور اسناد زمین‌های کشاورزی سرعت لازم ایجاد شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: طرحی که در ابتدای سفر مورد بازدید قرار گرفت گلخانه‌ی هیدروپونیک است که جوانان با ابتکار ایرانی توانستند در این زمینه موفق باشند و سطح عملکرد بوته‌ها در افزایش محصول بسیار خوب هست.

شهرستان ساوه و زرندیه ظرفیت‌های بالقوه کشاورزی دارند

حجت السلام سبزی نماینده مردم ساوه و زرندیه هم در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک،گفت: شهرستان ساوه و زرندیه در زمینه محصولات کشاورزی و باغات گلخانه‌ها ظرفیت‌های بالقوه‌ای دارند و از مزایای این دو شهرستان این است که در زمینه حمل و نقل کالا نزدیک پایتخت و فرودگاه امام خمینی (ره) هستند.

حجت السلام سبزی افزود: تعداد زیادی از روستا‌ها در بخش خرقان و بخش مرکزی زرندیه آب‌های فراوان، اما فصلی دارند که ظرفیت بزرگی برای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری است و با اجرای این طرح‌ها بسیاری از مشکلات مردم حل میشود.

او با بیان اینکه از مشکلات بخش مرکزی زرندیه بحث چاه‌ها و تبعیض نسبت به آنهاست که باید تدبیری اندیشیده شود تا همه یکسان دیده شوند اضافه کرد: بعضاً چاه‌هایی وجود داردکه ۳۰۰ خانوار از آن ارتزاق می‌کنند و تفاوت قائل شدن موجب متضررشدن مالکان می‌شود.

اعضای کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی و محیط زیست مجلس به همراه تعدادی از معاونان وزیر جهاد کشاورزی و وزیر محترم نیرو صبح امروز به شهرستان زرندیه استان مرکزی سفر کردندو بدو ورود به شهرستان به مقام شامخ شهدا این شهر ادای احترام کردند.

این هیئت از فاز یک شرکت زرین کشت پایدار گلخانه هیدرو پونیک ستاد اجرائی فرمان حضرت امام (ره) در مساحت ۱۵ هکتار و اشتغالزای ۲۵۰ نفر با کشت‌های تخصصی گوجه فرنگی و انواع فلفل دلمه‌ای صادراتی و شرکت فریور تولید دان‌های طیور با اشتغال ۳۵ نفر دیدن کردند.

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.