میزان آلاینده ازن در شهر مشهد، پایین‌تر از استاندارد‌های جهانی است

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد با بیان اینکه مشهد یکی از پیشروترین کلانشهر‌های ایران در زمینه سنجش ازن است، گفت: حجم آلایندگی ازن در این شهر نسبت به استاندارد‌های جهانی در سطح پایین قرار دارد.

 ‏به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مهدی یعقوبی معاون خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: گاز ازن که از ترکیب سه اتم اکسیژن تشکیل شده است، در لایه‌های بالایی جو مانع ورود اشعه ماورای بنفش به زمین می‌شود و از این رو حضور آن در جو بسیار ضروری است و به حفظ سلامتی و حیات بشر کمک می‌کند، اما همین گاز زمانی که در سطح زمین حضور داشته باشد به عنوان یک آلاینده سمی خطرات گسترده‌ای را برای سلامت مردم ایجاد می‌کند.

او  افزود: تحقیقات نشان می‌دهد که این آلاینده به طور مستقیم در هوا منتشر نمی‌شود بلکه توسط واکنش‌های شیمیایی بین اکسید‌های نیتروژن و ترکیبات آلی فرار در حضور نور خورشید ایجاد می‌شود و همین موضوع سبب شده تا میزان آن در تابستان و در ساعت‌های میانی روز بیشتر از سایر مواقع باشد.

 معاون خدمات شهری شهرداری مشهد ادامه داد: خودرو‌های دیزلی، موتورسیکلت‌های فرسوده و بخارات بنزین پیش ساز‌های ازن هستند و تمامی این منابع در حضور گرما و نور خورشید باعث تولید ازن در سطح زمین می‌شوند و از سوی دیگر استفاده از سوخت گازوئیل در نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها می‌تواند در افزایش غلظت ازن نقش موثری داشته باشد.

بیشتر بخوانید


یعقوبی بیان کرد: اندازه گیری‌ها و بررسی‌های صورت گرفته بر روی این آلاینده در شهر مشهد نشان می‌دهد، مقادیر این آلاینده در تابستان در ساعت ۱۸ به اوج خود می‌رسد.

او تصریح کرد: در حال حاضر در شهر مشهد ۴ ایستگاه سنجنده ازن جانمایی و باعث شده است تا مشهد یکی از پیشروترین کلانشهر‌های ایران در زمینه سنجش این آلاینده خطرناک باشد.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد تاکید کرد: آمار‌ها حاکی از آن است که میانگین سالانه تولید آلاینده ازن در شهر مشهد ۲۵ قسمت در میلیارد (ppb) است و امسال بالاترین عدد شاخص ثبت شده در روز ۱۵ تیر ماه با عدد ۳۴ قسمت در میلیارد (ppb) به ثبت رسیده است و این درحالی است که استاندارد جهانی این آلاینده در این بازه زمانی ۸ ساعته، ۷۵ قسمت در میلیارد (ppb) و در بازه زمانی یک ساعته ۱۲۵ قسمت در میلیارد (ppb) در نظر گرفته شده است.

یعقوبی اظهار کرد: یکی از دلایل پایین‌تر بودن میزان آلاینده ازن در شهر مشهد نسبت به استاندارد‌های جهانی، نوسازی سیستم حمل و نقل عمومی در شهر مشهد در سال‌های اخیر، توسعه قابل توجه فضای سبز شهری و راه اندازی اکیپ‌های گشت مقابله با آلاینده‌های زیست محیطی در مجموعه شهرداری مشهد است و در حال حاضر ۷ اکیپ مشترک شهرداری مشهد و پلیس راهور در قالب خودرو‌های "سمام" نسبت به برخورد با خودرو‌های آلاینده اقدام می‌کنند.
 
انتهای پیام//ف.ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.