بازگشت رجیستری به روال قبل به بهانه کرونا!/ چرا فرآیند رجیستری حضوری شده بود؟

در حالی که فرایند ثبت تلفن همراه در سامانه همتا از مهر ماه حضوری شده بود، اما حالا در سایه شیوع ویروس کرونا قرار است این فرایند از اول دی به روال سابق و به صورت غیرحضوری انجام شود.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، رجیستری تلفن همراه قرار است از ابتدای دی ماه تغییر رویه دهد و مجدد به روال سابق، به صورت غیرحضوری انجام شود. این در حالی است که گمرک جمهوری اسلامی ایران از ابتدای مهرماه متقاضیان ثبت تلفن همراه در سامانه همتا را با وجود شیوع کرونا ملزم به مراجعه حضوری کرده بود!

پیگیری باشگاه خبرنگاران جوان از مسئولان سامانه همتا گواه آن است که به طور کلی تغییری در روند رجیستری به وجود نخواهد آمد، چرا که پیش از اول مهرماه هم این فرآیند به صورت غیرحضوری انجام می‌شد.

 

سلطانی کارشناس سامانه همتا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه فرآیند ثبت گوشی مسافری از ابتدا به صورت اینترنتی بوده است، گفت: از مهرماه امسال با توجه به سوء استفاده گسترده از اطلاعات مسافران حضوری شد.

او تصریح کرد: در حال حاضر به دلیل اعمال محدودیت‌های کرونایی قرار است بخشی از فرآیند به صورت غیرحضوری انجام شود اما همچنان احراز کالا در گمرکات سر جای خود قرار دارد و تنها اخذ اطلاعات و یا دریافت وجه به صورت غیرحضوری انجام خواهد شد.

با این حال جستجو در فضای مجازی نشان می‌دهد که درگاه دور زدن رویه رجیستری تلفن همراه همچنان برای برخی از سوداگران فراهم است. در ادامه نمونه‌ای از تبلیغات منتشر شده در فضای مجازی را مشاهده می‌کنید:

فرایند رجیستری تلفن همراه در سایه کرونا به روال سابق برگشت!

فرایند رجیستری تلفن همراه در سایه کرونا به روال سابق برگشت!

وجود امکان دور زدن این رویه در حالت غیرحضوری سبب شده بود تا گمرک انجام این فرآیند را مشروط به حضور فیزیکی مسافران کند، اما در حال حاضر به دلیل محدودیت‌های کرونایی حاکم بر جامعه و نقض شیوه‌نامه‌های بهداشتی به دلیل تجمع افراد این روال به صورت غیرحضوری انجام خواهد شد.


بیشتر بخوانید


ارونقی معاون فنی گمرک درباره زمان اجرایی شدن غیر حضوری رجیستری تلفن همراه‌های مسافری به کشور، گفت: از تاریخ ١٢ مهرماه امسال گمرک نسبت به مبادی ورودی این کالا اقدام کرد. با توجه به اینکه این مورد ایستایی زیادی را در فرودگاه‌ها و مبادی ورودی کشور ایجاد می‌کرد و دستورالعمل ها‌ی بهداشتی را تحت‌الشعاع قرار داده بود.

فرایند رجیستری تلفن همراه در سایه کرونا به روال سابق برگشت!

او بیان کرد: از ابتدای دی‌ماه رجیستری غیرحضوری تلفن‌های همراه اجرایی و به مدت یک ماه به صاحبان گوشی زمان داده می‌شود تا سایر تشریفات گمرکی را انجام دهند.

معاون فنی گمرک تصریح کرد: بلافاصله گمرک با تنظیم شیوه نامه‌ای و تصویب مصوبه‌ای این مورد را به گمرکات کشور ابلاغ کرد تا تشریفات رجیستری به صورت غیر حضوری انجام پذیرد.

ارونقی گفت: در ستاد ملی کرونا پیشنهادات وزارت بهداشت و گمرک اعلام شد و نهایتا ستاد مصوب کرد که رجیستری با حداقل زمان ممکن و درج مشخصات گوشی و رویت گوشی در مبادی ورودی انجام گیرد که کل این فرآیند به زیر یک دقیقه رسیده است، از اول دی ماه فقط تشریفات اولیه انجام می‌شود و یک ماه زمان داده می‌شود که مسافران بعد از ورود به کشور تشریفات بعدی در سامانه EPL گمرک به صورت غیر حضوری انجام دهند و بعد از اتمام تشریفات فرآیند رجیستری کامل می‌شود تا بتوانند گوشی‌ها را فعال کنند.

او با اشاره به جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی گفت: دو موضوع در خصوص سوءاستفاده مطرح است. نخست اگر حقوق ورودی کالا کمتر باشد ممکن است سوءاستفاده شود که معافیت مسافری برای گوشی حذف شد و نحوه ‌محاسبه مبنای نرخ ارز نیما قرار گرفت. سوءاستفاده به این دلیل بود که در بدو ورود مسافران هیچ کنترلی وجود نداشت.

این مقام مسئول تصریح کرد: مورد دوم مسافران وارد کشور می‌شدند و افراد دیگر‌ی از گذرنامه مسافران سوءاستفاده می‌کردند که عملا خود مسافران گوشی را وارد کشور نمی‌کردند. در این خصوص گمرک نسبت به رویت گوشی و ثبت مشخصات و هویت مسافران اقدام می‌کنند و با تکمیل ارسال نامه‌ای که توسط مسافر تکمیل می‌شود و به گمرک تحویل می‌شود عملا سوءاستفاده خاصی اتفاق نمی‌افتد.

او گفت: نسبت به رویه پیشین تخلفات کاهش پیدا خواهد کرد و فرآیند با حداقل زمان ممکن با حضور مسافر رسیده و با احراز مالکیت و هویت شخص مسافر و اینکه می‌تواند از تسهیلات داده شده استفاده کند، تخلف رخ نمی‌دهد، بلکه مسافر با نام کاربری که اختصاص داده شده می‌تواند به سامانه مراجعه و نسبت به تکمیل فرایند مربوطه اقدام کند.

رجیستری تلفن همراه چیست؟

فرآیند ثبت مشخصات گوشی‌های تلفن همراه رجیستری (Register) است که در اشتباه رجیستری هم گفته می‌شود، که البته یکی از اهداف اجرای آن، مبارزه با قاچاق این نوع کالاست.

اگر چه این طرح از ابتدای اجرا موافقان و مخالفانی داشته است، اما به هر حال گذراندن این روال شرط استفاده از تلفن‌های همراه است. برخی افراد معتقدند این طرح تنها در حوزه کاهش سرقت گوشی تلفن همراه مؤثر است اما گروهی دیگر معتقدند این فرضیه امتحان خود را به خوبی پس نداده است؛ چرا که این امکان وجود دارد که سارقان با تصور این که گوشی رجیستری شده و امکان ردیابی آن وجود دارد، قطعات داخلی آن را نظیر ال سی دی، باتری و غیره را به فروش برسانند. در نتیجه گروهی معتقدند رجیستری تلفن همراه تنها تحمیل هزینه‌ای اضافه برای صاحبان گوشی است.

گفتنی است، مسافران سفر‌های خارجی در صورتی که دستگاهی را از خارج کشور تهیه کرده‌اند و تمایل دارند از خدمات اپراتور‌های داخل کشور، روی دستگاه خود استفاده کنند باید نسبت به ثبت دستگاه خود در سامانه همتا اقدام کنند. برای ثبت دستگاه، ابتدا باید عوارض دستگاه در گمرک پرداخت شود.


بیشتر بخوانید


در مرحله بعد پس از ارسال اطلاعات از گمرک به همتا، پیامکی برای پرداخت مبلغ ۳/۰۷۴ تومان (بابت خدمات همتا) به شماره سیم‌کارت وارد شده، ارسال می‌شود و پس از پرداخت هزینه مذکور کد فعال‌سازی ارسال می‌شود و پس از  آن با ورود به حساب کاربری خود در سایت همتا به نشانی  hamta.ntsw.ir، در بخش "اطلاعات ثبت مسافری" امکان ثبت اطلاعات گوشی مذکور فراهم می‌شود.

با فرارسیدن اول دی‌ماه و غیرحضوری شدن روال ثبت تلفن‌های همراه مسافری باید منتظر اعلام آمار توسط گمرک ماند تا بتوان در مورد موفقیت‌آمیز بودن این طرح و اجرای آن قضاوت کرد. در حال حاضر با نزولی شدن نرخ دلار بازار گوشی‌های تلفن همراه در آرامش به سر می‌برد.

در ماه‌های اخیر با مجازی شدن آموزش‌ها و افزایش تقاضا برای خرید تلفن همراه همزمان با افزایش نرخ ارز بازار شاهد نجومی شدن قیمت برخی از مدل‌های گوشی‌های تلفن همراه بود که موجب شده بود برخی از افراد به خیال کسب سودحداکثری دست به دور زدن قانون ثبت تلفن‌های همراه بزنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رجستري
۲۱:۲۰ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
با طرح رجستري قيمت موبايل هم نجومي شد ساخت موبايل هوشمند و بروز دنيا در توان توليد ما نيست چرا موضوع قاچاق كالايي كه قادر به توليد نيستيم مطرح شود .
آخرین اخبار