ساخت دستگاه استریل ونتیلاتور و تجهیزات تنفسی در مشهد

بسیاری از دستگاه‌های حساس پزشکی نباید استریل شود زیرا باعث آسیب به دستگاه می‌شود اما به تازگی دستگاهی به همت پژوهشگر مشهدی ساخته شده که این مشکل را رفع کرده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،امید نصرتی سازنده دستگاه استریل ونتیلاتور و تجهیزات تنفسی در گفتگو با خبرنگار گفت: امروزه با افزایش سطح بهداشت و افزایش مراکز درمانی و پیشرفت روز افزون تجهیزات پزشکی با حساسیت بالا، استریل کردن تجهیزات پزشکی بسیار حائز اهمیت است.

او افزود: در حال حاضر برای استریل تجهیزات عموما از اتوکلاو‌های بخار یا مواد شیمیایی و برخی اتوکلاو‌های پلاسما استفاده می‌کنند که این روش‌ها قابلیت استریل کردن و استفاده برای تجهیزات تنفسی حساس مانند ونتیلاتور، CPAP، BYPAP، اسپیرومتری را نداشته و باعث آسیب دیدن تجهیزات می‌شود.

بیشتر بخوانید


این پژوهشگر مشهدی ادامه داد: بسیاری از تجهیزات حساس پزشکی به دمای بالا، فشار بالا، رطوبت، مواد شیمیایی بسیار حساس بوده و آسیب‌های غیر قابل جبرانی خواهند دید به همین دلیل به ساخت و طراحی دستگاهی نیاز بود که بتواند تجهیزات تنفسی را بدون هیچ گونه آسیب و در کوتاهترین زمان استریل کند.

نصرتی بیان کرد: ضمن اینکه این دستگاه باید بگونه‌ای ساخته می‌شد که در هر مکان یا شرایطی به راحتی استفاده شود، زیرا استریل نکردن این تجهیزات در بسیاری از زمان‌ها باعث انتقال عفونت‌های تنفسی از قبیل شده و برای بیماران مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند همین امر باعث شد تا اقدام به طراحی و ساخت این دستگاه کنیم.

او تصریح کرد: در این دستگاه از پلاسما استفاده شده، اما به روش خاصی تغییر داده شده است. بگونه‌ای که می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان و بدون کمترین مشکل برای دستگاه، بیمار و حتی محیط زیست عمل استریل و گند زدایی را انجام دهد.

سازنده این دستگاه تاکید کرد: طراحی و ساخت این دستگاه حدود ۳ سال طول کشید. نمونه اولیه دستگاه ساخته شده و در حال انجام آزمایش‌های اولیه است. امیدواریم با کمک خداوند متعال بتوانیم نمونه تجاری و کامل این دستگاه را به زودی در خدمت کادر بهداشت و درمان کشورمان قرار دهیم.

انتهای پیام//ف. غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار