کشت مرمرشک در مرودشت/تغییر الگوی کشت و توسعه کاشت زعفران در فارس/تولید سالانه ۵۵ هزار تن تخم‌مرغ

خبرهایی از تغییر الگوی کشت و توسعه کاشت زعفران، کشت گیاه دارویی سیاه دانه و کشت مرمرشک در مرودشت را در این بسته مرور خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مهمترین رویدادهای خبری کوتاه امروز جمعه ۱۲ دی‌ماه سازمان جهاد کشاورزی فارس را در این بسته خبری بخوانید.

سهم ۱۲ درصدی کوار در تولید محصولات باغی فارس

شهرستان کوار با تولید سالانه ۱۷۰ هزار تن اناع محصولات باغی از مراکز مهم تولید این محصولات در کشور است.

لیلا جعفری کارشناس مسئول باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان کوار گفت: این شهرستان با بیش از ۸۲۰۰ هکتار سطح زیرکشت باغات و تولید سالانه ۱۷۰ هزارتن محصول، ۱۲ درصد از تولیدات باغی استان را به خود اختصاص داده است.

او ادامه داد: شهرستان کوار با آب وهوای مستعد و خاک حاصلخیز دارای انواع گونه‌های باغی شامل انگور، انجیر، هلو، آلو، زیتون و انار است.

جعفری افزود: توسعه ارقام تجاری گونه‌های باغی بویژه در انگور و ارتقاء کمی و کیفی محصولات باغی، توسعه صادرات، تولید محصولات سالم و ارگانیک، ایجاد صنایع فرآوری در محصولات باغی و زنجیره‌های تولید از اهداف اصلی بخش باغبانی شهرستان کوار است.

کشت گیاه دارویی سیاه دانه در بخش دهرم

رضا فتحی سرپرست مرکز جهاد کشاورزی بخش دهرم گفت: ۱۲ هکتار گیاه دارویی سیاه دانه برای اولین بار در بخش دهرم کشت شد.

او افزود: گیاه دارویی سیاه دانه پس از انجام عملیات شخم و تسطیح زمین توسط دیسک، به طور مکانیزه با دستگاه ردیف کار کشت شد.

سرپرست مرکز جهاد کشاورزی بخش دهرم افزود: پیش بینی می‌شود میزان ۱۲ تن محصول تولید وروانه بازار شود.

فتحی تصریح کرد: از خواص دارویی این گیاه می‌توان به درمان سرطان‌های پوستی، کاهش میزان فشار خون، ضد انگل بودن، افزایش شیر مادران، درمان بیماری‌های تنفسی نام برد.

تولید سالانه ۵۵ هزار تن تخم‌مرغ در فارس

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی استان فارس از افزایش قیمت مصوب تخم‌مرغ خبر داد و گفت: سالانه ۵۵ هزار تن تخم‌مرغ در فارس تولید می‌شود و همین میزان تولید کفاف مصرف استان را می‌دهد.

صمد رنجبری از افزایش قیمت مصوب تخم‌مرغ خبر داد و گفت: مصوبه ستاد تنظم بازار کشور هنوز به ما ابلاغ نشده؛ اما قیمت هر کیلو تخم‌مرغ برای تولیدکننده از ۱۲ هزار تومان به ۱۴ هزار تومان افزایش یافته است و به همین نسبت قیمت مصرف‌کننده از ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان به ۱۷ هزار تومان افزایش خواهد یافت.

او با بیان اینکه برای اعمال قیمت‌های جدید منتظر ابلاغ مصوبه ستاد تنظیم بازار هستیم، عنوان کرد: سالانه ۵۵ هزار تن تخم‌مرغ در فارس تولید می‌شود و همین میزان تولید کفاف مصرف استان را می‌دهد و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی استان فارس، سرانه مصرف تخم‌مرغ در استان فارس برای هر نفر را بین ۱۰ تا ۱۱ کیلوگرم اعلام کرد.

او از تثبیت قیمت مرغ در استان فارس خبر داد و عنوان کرد: در حال حاضر هر کیلوگرم گوشت مرغ بین ۲۱ تا ۲۲ هزار تومان به فروش می‌رسد.

کشت مرمرشک در مرودشت

گیاه دارویی مرمرشک برای نخستین بار در یک هکتار از اراضی شهرستان مرودشت کشت شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت گفت: گیاه دارویی مرمرشک یا همان مریم گلی لوله‌ای نوعی از مریم گلی و از خانواده نعناییان است.

عزیز رحیمی با بیان اینکه این گیاه چند ساله هست، افزود: کشت مرمرشک در پاییز انجام شده و برداشت آن هم در اواسط فصل بهار انجام خواهد شد.

او با بیان اینکه پیش بینی می‌شود از این سطح یک و نیم تن دانه مرمرشک تولید شود، گفت: امسال ارزش هر کیلو دانه مرمرشک ۴٠٠ هزار ریال برآورد شده است.

رحیمی تصریح کرد: مرمرشک با نام علمی Salvia macrosiphon است که به واسطه تاثیر شگرف دانه آن در درمان سرفه، خارش گلو، تب و رفع گرفتگی صدا و به عنوان خلط آور در فرمول دارویی ترکیبی چهار تخمه کاربرد دارد.

او افزود: این گیاه معطر، شفابخش مقوی اعصاب بوده و در رفع افسردگی و خستگی و معالجه ام اس نیز از آن استفاده می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت با اشاره به اینکه این گیاه در طول رویش به هوای گرم و خشک نیاز دارد ابراز کرد: مرمرشک در فصل زمستان تا منفی ١۵ درجه سانتیگراد را تحمل کرده و در دمای پایین‌تر دچار سرمازدگی می‌شود.

رحیمی افزود: از آنجایی که این گیاه برای رویش به خاک خاصی نیاز ندارد و تقریبا در هر نوع خاکی به خوبی رشد می‌کند و از گیاهان کم آبر است، کشت و پرورش آن در نقاطی از شهرستان که خاک آن از مرغوبیت کافی برخوردار نیست توصیه می‌شود.

در مرودشت بیش از سه هزار هکتار انواع گیاهان دارویی از جمله آویشن، بادرنجبویه، ختمی، خاکشیر، زعفران، بابونه، زوفا، مریم گلی، سالویا، گل همیشه بهار، مرزنجوش و اسطوخدوس نیز کشت می‌شود.

تغییر الگوی کشت و توسعه کاشت زعفران در فارس

کمبود منابع آبی، امکان کاشت زعفران در اراضی خرد و قطعات کوچک و چند ساله بودن این گیاه و برداشت محصول در حدود هفت سال از دلایل ترویج تغییر الگوی کاشت این محصول است.

مریم زارعی بانوی کار آفرین موفق به توسعه کشت زعفران در اراضی کم آب شهرستان مرودشت شده است و ۴۰ هکتار از قطعات زیر کشت زعفران را نظارت و مدیریت می‌کند.

زارعی با بیان ضرورت تغییر الگوی کشت و جایگزینی شلتوک کاری با زعفران گفت: کمبود منابع آبی خصوصا آب‌های زیر زمینی، امکان کاشت زعفران در اراضی خرد و قطعات کوچک، احیاء زمین‌های درجه ۲ و ۳ و چند ساله بودن این گیاه و برداشت محصول در حدود هفت سال از مهم‌ترین دلایلی بود که لزوم ترویج تغییر الگوی کاشت را وجود آورد.

مدیرعامل شرکت پارس گیاهبان با بیان اینکه از سال‎های ۱۳۶۰ تا ۱۳۸۰ سطح زیر کشت زعفران حدوداً پنج برابر افزایش داشته، اما آمار عمکرد‌ها حکایت از افت تولید در واحد سطح دارد، ابراز کرد: تاخیر در جمع‎آوری محصول از سطح مزارع به دلیل افزایش سطح زیر کشت، کمبود کارگر یا گران بودن دستمزد، تاخیر مضاعف در عملیات جداسازی زعفران از گل و همچنین جابجایی‎های مکرر گل زعفران تا مرحله جداسازی از مهم‌ترین دلایل کاهش عملکرد در واحد سطح بوده است.

به گفته این بانوی کار آفرین؛ متوسط عملکرد در مزارع تحت پوشش طرح ترویجی هشت کیلوگرم زعفران خشک در هکتار است که در برخی مزارع به ده کیلوگرم نیز می‌رسد همچنین زعفران تولیدی به گواه عموم به لحاظ عطر و طعم از محصولات دیگر استان‌ها مرغوب‌تر است.

او از برآورده شدن انتظار تولید زعفران نسبت به سطح زیر کشت، ایجاد اشتغال پایدار در روستاها، افزایش کیفیت محصول تولیدی، شناسنامه‎دار شدن تولید، کاهش ضایعات و در نتیجه کاهش هزینه تولید، استفاده درست از منابع مانند آب و زمین، تقسیم عادلانه درآمد، امید به ماندن در روستا و در مواردی مهاجرت معکوس روستا زادگان به زادگاهشان، جذب سرمایه در مناطق محروم با ایجاد صنایع مرتبط با زعفران به عنوان محاسن اجرای طرح ترویجی کشت زعفران یاد کرد.

ایجاد بالغ بر ۸۰ مورد مشاغل خانگی در مرودشت

مسئول ترویج مدیریت جهاد کشاورزی مرودشت از ثبت بیش از ۸۰ مورد مشاغل خانگی مستقل و پشتبان در ۹ ماهه نخست امسال در رشته‌های مختلف کشاورزی و دامپروری در این شهرستان خبر داد.

راضیه اسلام مهر با بیان اینکه سه مورد از این مشاغل، جزمشاغل خانگی پشتیبان هستند و مجوز فعالیت کسب کرده اند، اظهار کرد: مشاغل پشتیبان از طریق وام‌هایی که دریافت کرده اند موفق به بکار گیری حدود ۱۵ نفر جویای کار به عنوان تحت عضو خود شده اند.

او گفت: این مشاغل در رشته‌های پرورش مرغ بومی، پرورش گوشفند، گاو و بز، کشت زعفران، کشت گیاهان دارویی، گلخانه‌های خانگی و... است.

اسلام مهر افزود: متقاضیان پس از مراجعه به جهاد کشاورزی و ثبت نام در این اداره به منظور دریافت مجوز و دریافت تسهیلات به اداره کار و رفاه اجتماعی معرفی خواهند شد.

او تصریح کرد: این مشاغل علاوه بر اینکه راهی برای جلوگیری از مهاجرت به شهر‌ها محسوب می‌شوند، امکان استفاده از حداقل‌های موجود در شرایط زندگی روستایی در زمینه ایجاد اشتغال‌های خرد است.

این کارشناس با بیان اینکه یکی از الزامات صدور مجوز مشاغل خانگی داشتن تجربه و مجوز آموزش در رشته مربوط است، یادآور شد: اداره آموزش و ترویج به منظور تسهیل و دسترسی به مدارک آموزشی لازم به بهره برداران از طریق تعامل با بخش خصوصی زمینه آموزش‌های لازم را برای فراگیران فراهم شده است.

اسلام مهر بیان کرد: پس ازگذراندن مراحل صدور مجوز و اعطای تسهیلات به متقاضیان، مشاغل خانگی از طریق بازدید و تهیه مستندات، اشتغال ایجاد شده را رصد می‌کنند.

آغاز عملیات احیاء و مرمت قنوات در سرچهان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرچهان از آغاز اجرای عملیات احیاء و مرمت قنوات در این شهرستان خبر داد و گفت: این عملیات شامل ۷ رشته قنات با مجموع اعتبار ۵ هزار و میلیون ریال از محل اعتبارات ملی (کمک‌های فنی و اعتباری) است.

علی موسی پور جشنی افزود: این طرح در قنات‌های مذکور شامل؛ ریزش برداری گالری، باز کردن میله‌های مسدود، نوکنی میله، نوکنی گالری، طرقه گذاری میله، خاکریزی جهت حفاظت سیلاب و... است.

او با تاکید بر اینکه آب قنات دارای کیفیت بهتر و مطلوب تری نسبت آب چاه است، ابراز کرد: امید است بعد از اجرای عملیات، افزایش دبی قنوات و رضایت بهره برداران را شاهد باشیم.

آماده‌باش ۲ آمادگاه شیراز و لامرد برای موج جدید آفت ملخ صحرایی

با توجه به ورود موج جدید آفت ملخ صحرایی به استان بوشهر از اواسط آذرماه، حالا خبر از آماده‌باش شهرستان‌های غربی و جنوبی فارس برای مبارزه با این آفت برای سومین سال پیاپی رسیده است.

هر ساله آفت ملخ مزارع و باغات ایران به ویژه استان‌های جنوبی را تهدید می‌کند، اما هجوم این آفت در چند سال گذشته شدت بیشتری داشته است. به گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی این آفت‌ها به صورت ترانزیت از فضای سبز ایران استفاده می‌کنند و پس از آن راهی پاکستان، افغانستان و هند می‌شوند.

هرسال طی چند دوره شاهد هجوم ملخ‌ها از کانون صحرای آفریقا و عربستان به مرز‌های کشور هستیم و استان فارس نیز در معرض هجوم ملخ‌ها قرار دارد به طوری که دو سال قبل ۱۴ شهرستان و سال گذشته ۱۲ شهرستان فارس به صورت مستقیم درگیر مبارزه با هجوم ملخ صحرایی بودند.

 مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس افزود: از بهمن‌ماه دستجات ملخ صحرایی به فارس می‌رسد.

حمید دبیری افزود: در شهرستان‌های ممسنی، رستم، کازرون، فراشبند، لارستان، لامرد، مهر، خنج، گراش، داراب و جهرم عملیات مبارزه با ملخ صحرایی خواهیم داشت و در شهرستان‌های شیراز، سروستان، نی ریز و کوار عملیات ردیابی این آفت انجام می‌شود، اما ممکن است در این شهرستان‌ها مبارزه نداشته باشیم.

او از آماده باش ۲ آمادگاه شیراز و لامرد برای مبارزه با این آفت خبر می‌دهد و می‌گوید: ۵۰ دستگاه سمپاش، ۹ تن سم برای مبارزه در ۱۵ هکتار از اراضی و ۸ خودرو برای انجام عملیات مبارزه و ردیابی ملخ صحرایی در نظر گرفته شده است.

دبیری با بیان اینکه سال گذشته ۳۰ میلیارد ریال اعتبار برای مبارزه با آفت ملخ صحرایی در ۳۱ هزار هکتار و ردیابی این افت در ۸۰۰ هزار هکتار از اراضی استان فارس هزینه شد، می‌افزاید: سال گذشته در ۱۲ شهرستان عملیات مبارزه و در ۱۹ شهرستان عملیات ردیابی ملخ صحرایی انجام شد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس تصریح کرد: در سال نخست هجوم گسترده ملخ صحرایی به فارس نیز ۱۴ شهرستان به صورت مستقیم درگیر مبارزه با این آفت بودند و عملیات مبارزه در ۴۵ هزار هکتار و عملیات ردیابی این آفت در ۸۰۰ هزار هکتار از اراضی فارس انجام شد.

ترغیب کشاورزان به تغیی الکوی کشت با قیمت‌گذاری عادلانه محصولات

قیمت‌گذاری عادلانه در خرید تضمینی محصولات کشاورزی مهم‌ترین عامل حمایتی برای اجرای الگوی کشت است.

نماینده مردم سپیدان و بیضا در مجلس گفت: زمانی که قیمت عادلانه برای خرید تضمینی تعیین شود کشاورزان به سمت کاشت محصولات استراتژیک ترغیب شده و از کاشت محصولات آب‌بر و مازاد خودداری می‌کنند.

علیزاده در دیدار با محمدرضا رزاقی مدیرعامل اتحادیه مرکزی شرکت‌های تعاونی تولیدروستایی ایران قیمت‌گذاری عادلانه در خرید تضمینی محصولات کشاورزی را مهم‌ترین عامل حمایتی کشاورزان عنوان کرد و افزود: امروز برنامه‌های اساسی دولت و وزارت جهاد کشاورزی اجرای الگوی کشت است.

او تاکید کرد: اگر بنا باشد در اجرای الگوی کشت موفق شویم، قطعاً باید در مرحله نخست که قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی است، صحیح عمل کنیم.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: زمانی که قیمت عادلانه برای خرید تضمینی تعیین شد، کشاورزان به سمت کاشت محصولات استراتژیک ترغیب شده و از کاشت محصولات آب‌بر و مازاد خودداری می‌کنند.

او تصریح کرد: تامین نهاده‌های کشاورزی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی محقق خواهد شد.

در مصوبه شورای اقتصاد درباره قیمت خرید تضمینی محصولات زراعی در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ قیمت خرید تضمینی هر کیلو گندم معمولی ۴ هزار تومان، هر کیلو جو ۲ هزار و ۲۸۰ تومان و هر کیلو کلزا ۷ هزار و ۸۰۰ تومان تعیین شده است.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار