باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

پذیرش سفارشی و بی‌ضابطه دانشجویان دکتری؛ شایعه یا واقعیت

علیرغم تائید و تکذیب‌های نیم‌بند پیرامون واگذاری اختیار پذیرش دانشجوی دکتری به دانشگاه‌ها، همچنان بحث‌ و جدل‌ها در این خصوص ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، پذیرش دانشجویان دکتری همواره با مشکلات و انتقاد‌هایی همراه بوده است، اما واگذاری اختیار پذیرش دانشجو به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در سال‌های اخیر بحث و جدل‌های گسترده‌ای را به دنبال داشته است که علیرغم تائید و تکذیب‌های نیم بند هنوز چاره‌ای برای رفع آن‌ اندیشیده نشده است.

یکی از مشکلات در این زمینه این است که داوطلب دکتری شرکت کرده در کنکور بعد از قبولی در این مرحله و کسب حد نصاب لازم برای طی مرحله دوم یا همان مصاحبه به دانشگاه دعوت می‌شود تا توانایی‌های علمی او محرز و تائید شود، اما مشکل کار اینجاست که بسیاری از داوطلبان دکتری این رویه را عادلانه نمی‌خوانند و معتقدند آنچه در جلسه مصاحبه می‌گذرد با آنچه روی کاغذ به عنوان قانون نوشته شده از زمین تا آسمان فاصله دارد.

 انتخاب سفارشی دانشجوی دکتری نداریم

سید احمد معتمدی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر درباره انتقادات وارد شده به شیوه مصاحبه دانشجویان دکتری در دانشگاه‌ها و باز گذاشته شدن دست آن‌ها در پذیرش دانشجو، به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: دانشگاه در دعوت به مصاحبه دکتری تراز را مشخص می‌کند و معمولا دانشکده‌ها ۷ تا ۸ برابر ظرفیت دعوت به مصاحبه دارند و یا حتی دانشکده‌ای را در دانشگاه امیرکبیر داشتیم که ۱۵ برابر ظرفیت دعوت به مصاحبه داشت. اگر دانشکده داوطلب کمتری برای مصاحبه دعوت کند به ضرر خودش تمام می‌شود، زیرا ممکن است فردی با وجود داشتن رزومه قوی به دلایلی موفق نشده باشد در کنکور رتبه و تراز مناسبی کسب کند.

معتمدی در ادامه در واکنش به حواشی مطرح شده درباره انتخاب‌های سلیقه‌ای و سفارشی دانشجویان دکتری توضیح داد: استادان زیر بار هیچ دستوری نمی‌روند که این عقیده بسیار خوب است. هیات انتخاب دانشجوی دکتری هم از گروهی از استادان متخصص تشکیل می‌شود تا رزومه و سوابق، داوطلب را بسنجند. در پذیرش دانشجو، فرزند همکار و دوست با سایر افراد تفاوتی ندارد. به عنوان مثال بنده تا دانشجو مناسب کارم نباشد اقدام به جذب نمی‌کنم و مهم هم نیست که یک سال دانشجو نداشته باشم. استاد با کسی تعارف ندارد، بلکه ملاک عمل بررسی سوابق تحصیلی و علمی دانشجو است. 

سخنان ۱۵ داوطلب معترض به روند مصاحبه دکتری

سخنان و درد دل‌های دانشجویان در اعتراض به شیوه جذب دانشجویان دکتری زیاد است و هر کدام نکاتی از جنس حاکم بودن نگاه‌های مغرضانه و پارتی بازی‌ها را در فرآیند مصاحبه مطرح می‌کنند که در ادامه این مطلب سخنان ۱۵ داوطلب معترض به روند مصاحبه دانشگاه‌ها در کنکور ۹۹ ذکر شده است.

یک داوطلب در این باره گفت: تمام روند مصاحبه آزمون دکتری پارتی بازی است. من با رتبه ۲۱ ارشد مهندسی صنایع علم و صنعت کنکور ۹۹ در هیچ دانشگاهی قبول نشدم.


بیشتر بخوانید


یک داوطلب آزمون دکتری ۹۹ اظهار کرد: باید هر چه زودتر نحوه انتخاب دانشجوی دکتری به گونه‌ای تنظیم شود که توان اساتید برای انتخاب مغرضانه دانشجو بطور کامل از بین برود. اساتید به دلایلی مثل نحوه برخورد در تدریس و نمره دادن به دانشجویان در طول ترم‌های آموزشی مورد سوال هستند. نمره‌هایی که با معیار‌های خاص داده می‌شود و حتی موارد زیادی هم وجود دارد که به صورت عمدی نمره و معدل دانشجویی را پایین می‌آورند که در مراحل بعدی به نفع افراد مورد نظرشان باشد. همین روند در انتخاب دانشجوی دکتری که یک مرحله مهم است هم اتفاق می‌افتد.

او ادامه داد: قوه قضاییه باید بخشی را برای پاکسازی دانشگاه‌ها از این مسائل سازماندهی کند، چرا که حراست و امثالهم در این موارد حرفی برای گفتن ندارند و شورای عالی انقلاب فرهنگی هم موارد اسفناکی از تنظیم قوانین به نفع اساتید (که در واقع شامل خودشان می‌شود) را داشته و دارند.

داوطلب دیگری گفت: این شیوه جذب و سپردن انتخاب به اساتید به هیچ عنوان روش مناسبی نیست. با رتبه ۱۳ آزمون دکتری ۹۹ فارغ التحصیل دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در هیچ دانشگاهی قبول نشدم.

داوطلب دیگری جزئیات بررسی مصاحبه علمی را فاش کرد و افزود: آقایان رئیس دانشگاه‌ شما سواره و ما پیاده هستیم. اما شیوه برگزاری مجازی مصاحبه‌های دکتری امسال یک حسن داشت و آن این بود که هم شما مصاحبه‌های آنلاین را ضبط کردید و هم بعضی دانشجویان اقدام به این کار کردند. بنده امسال وارد مصاحبه شدم و اساتید سوال کردند لیسانس و ارشد را در کدام دانشگاه سپری کرده‌ام؟. در صورتی که تمام مدارک و مستندات روی میز بود و  سپس گفتند اگر سوالی نداری خدانگهدار. فیلم ضبط شده این مصاحبه را هم برای اثبات نگه داشته ام تا حرفم ثابت شود. این آن بررسی علمی، تخصصی و موشکافانه‌ دانشگاه‌ها است؟.

داوطلب در ادامه ادعا کرد: من امسال در دانشگاه صنعتی امیرکبیر دعوت به مصاحبه شدم و فقط به من گفتند خودت را معرفی کن و پس از آن از استاد سوال کردند که از من سوال دارد یا خیر که ایشان هم اعلام کردند سوالی ندارند و فرآیند مصاحبه من به پایان رسید. رتبه‌ام در کنکور دکتری سال ۹۹ سازمان سنجش ۱۳ بود، اما پذیرش نشدم. کاش می‌دانستم چه دانشجویی با چه رتبه‌ای پذیرش شده است.

داوطلب دیگری به پذیرش شدن فرزند یکی از اساتید اشاره کرد و گفت: دوران کارشناسی و کارشناسی ارشد را در دانشگاه صنعتی امیرکبیر بودم. دو سال از طریق استعداد درخشان به مصاحبه دعوت شدم، اما علی‌رغم رزومه عالی پذیرفته نشدم، زیرا یکی از اساتید هر دو دخترش را که کاری به جز واحد پاس کردن انجام نداده بودند جذب کرد.

داوطلبی با یک نگاه دو سویه در این باره گفت: این شیوه پذیرش وجود دارد، اما به این معنا نیست که همه به این طریق پذیرفته می‌شوند کم نیستند افرادی که به این طریق پذیرفته می‌شوند.

شخص دیگری با بیان اینکه اساتید در مصاحبه دکتری سلیقه‌ای و سفارشی عمل می‌کنند اظهار کرد: حداقل عدالت این است که مصاحبه حذف شود و مثل کنکور و کارشناسی ارشد نمرات اعمال شود.


بیشتر بخوانید


داوطلبی نیز این مسائل را تائید کرد و با اشاره به اینکه باید سازمانی جدا این مسائل را انجام دهد توضیح داد: شیوه پذیرش دکتری باید مانند کارشناسی ارشد باشد. اساتید خیلی در فرآیند مصاحبه سلیقه‌ای و با بی انصافی کار می‌کنند که باید فکری برای این موضوع کرد. در مصاحبه‌های دکتری و استخدام حق خوری زیادی وجود دارد، فقط باید مصاحبه را حذف کرده و بر اساس نمره کتبی و رزومه دانشجو انتخاب کرد، آن هم در یک سازمان بی طرف.

یک فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی شریف نیز بیان کرد: من چهار بار در دانشگاه صنعتی شریف به مصاحبه دعوت شدم و حتی مطلع شدم که یک بار نمره اول آزمون بودم، اما مرا نپذیرفتند. دلیلش این است که اساتید ترجیح می‌دهند به واسطه شناختی که از دانشجویان دوره ارشد خودشان دارند، آن‌ها را بپذیرند و ریسک دانشجوی غریبه را برخود تحمیل نکنند که البته کار اشتباهی است.

او افزود: هیچ جای دنیا رئیس دانشگاه و هیچ مقام مسئول دیگری، حق دخالت در فرآیند پذیرش دانشجوی دکتری و تحمیل دانشجو به استاد را ندارد. مطمئن باشید هیچ استادی هم زیر بار چنین تحمیلی نمی‌رود، اما ممکن است نظر شخصی‌اش در مورد داوطلبان مختلف، تاثیر گذار باشد که آن‌هم رئیس دانشگاه نه می‌تواند این مطلب را اثبات کند و نه می‌تواند در آن دخالت کند.

داوطلب دیگری با بیان اینکه به دریا رفته می‌داند مصیبت‌های طوفان را، توضیح داد: برای قبولی در مصاحبه دکتری فقط سفارش و داشتن حداقل‌های علمی لازم است. بیشتر اساتید دانشگاه‌ها به دنبال منافع و راحتی خودشان هستند.

شخص دیگری بیان کرد: با توجه به تجربه‌ای که دارم ادعا می‌کنم که ۹۰ درصد مصاحبه‌ها فرمالیته است. انتخاب دانشجو قبل از مصاحبه انجام می‌شود و مصاحبه فقط صورت رسمی و قانونی دادن به انتخاب اساتید است.

فرد دیگری گفت: من را با یک رزومه عالی رد کردند، زیرا کسی را به عنوان پارتی در دانشگاه‌های تهران نداشتم. اما فردی را دیدم که با رزومه و رتبه خیلی پایین‌تر و فارغ التحصیل از یک دانشگاه بدتر از من را قبول شد.

انتخاب مغرضانه‌ی یا عادلانه دانشجویان دکتری!؟

علاوه بر اعتراض دانشجویان دکتری به شیوه پذیرش، مسئولان دانشگاه‌ها هم به این شیوه معترض هستند و معتقدند که با رویه فعلی دانشجوی ممتاز جذب دانشگاه نمی‌شود و باید اختیار بیشتری به دانشگاه‌ها در این زمینه داده شود تا دانشجوی ممتاز و با سطح علمی بالا در دوره‌های دکتری جذب شود. منصور کبگانیان دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور در این رابطه به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: دانشگاه‌ها به خصوص دانشگاه‌های مطرح و مادر کشور به شیوه پذیرش دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی انتقادات جدی دارند. برخی معتقدند سطح دانشجویان دکتری وارد شده به دانشگاه از طریق کنکور پایین است و این دانشجویان صلاحیت‌های لازم را ندارند. این انتقادات باعث شده است که یک اصلاحیه جزئی برای کنکور دکتری ۱۴۰۰ اعمال شود. به این صورت که یک حد نصاب برای پذیرش دانشجوی مقطع دکتری گذاشته شد و دانشگاه‌ها در تعیین این حد نصاب اختیار دارند.


بیشتر بخوانید


گفتنی است؛ تصویب این مصوبه صدای داوطلبان را بیشتر درآورد و آن‌ها معتقدند با این شیوه دیگر دانشجویانی که از بند پ و ... برخوردار نیستند نباید سمت کنکور دکتری بیایند و انتظار داشته باشند که قبول شوند. با این وجود باید منتظر ماند و دید که در میدان اعتراضات دانشجویان و مسئولان رای به نفع کدام یک می‌چربد و بلاخره حکم به نفع کدام گروه صادر می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عماد
۲۱:۳۲ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
متاسفانه مصاحبه دکتری 10 دقیقه هستش
و
من انسانی درونگرا هستم
و
نمی توانم خودم را در 10 دقیقه به خوبی پرزنت کنم
هر سال در مصاحبه حق من ضایع می شود
چرا به جای 10 دقیقه، 1 ترم یا 1 سال تحصیلی به من فرصت نمی دهید تا خودم را پرزنت کنم؟
قطعن توانایی های علمی من اساتید را قانع می کند
من چون خجالتی و درونگرا هستم
نمی توانم در 10 دقیقه
توانایی علمی خودم را پرزنت کنم
وای جی سی! یه کاری واسه من بکن دیگه
یک نفر درون گرا بود و نمی توانست در 10 دقیقه خودش را پرزنت کند، نباید دکتری داشته باشد؟
Iran (Islamic Republic of)
عماد
۲۳:۰۰ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
آقایون! خانما!
من دکتری می خوام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۲۳ اسفند ۱۳۹۹
برو بخر!!!
Iran (Islamic Republic of)
عماد
۱۴:۱۷ ۲۲ بهمن ۱۳۹۹
مسئولین!
دکتری من چی شد؟!
Iran (Islamic Republic of)
عماد
۰۱:۴۷ ۱۵ بهمن ۱۳۹۹
سایت شما هم تغییر کرد
ولی من همچنان دکتری ندارم !!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
عماد
۲۰:۰۱ ۰۶ بهمن ۱۳۹۹
به نظر من دکتری در ایران
مثل سایر مقاطع تحصیلی هستش
ورودش سخته و خروجش آسونه
همون قیف برعکس
Iran (Islamic Republic of)
عماد
۱۵:۵۳ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
من فکر کنم که
به دانشگاهها گفتن برای ورود برای دوره دکتری سخت بگیرن
این قبیل سیاست های آموزشی رو اتخاذ می کنند
بعد روز انتخابات شرکت کننده ها کم میشه دیگه
Iran (Islamic Republic of)
عماد
۱۶:۳۶ ۲۹ دی ۱۳۹۹
وای جی سی!
مدیونی اگه این صفحه را ببندی یا فراموشش کنی
منو دکتری میخوام
Iran (Islamic Republic of)
عماد
۱۳:۲۹ ۲۶ دی ۱۳۹۹
دکتری در ایران مثل سایر مقاطع تحصیلی، جریان همون قیف بر عکس هستش. به سختی می شود وارد شد ولی به آسانی فارغ التحصیل می شوی. دکتری در ایران هم چنین است. به سختی و با سخت گیری های فراوان می توانی وارد شوی ولی بعد که وارد شدی بقیه اش هلو است و آسانتر از خوردن یک برگه زردآلو از مقطع دکتری فارغ می شوی. همه این سخت گیری ها به خاطر این است که اساتید ایرانی برای کلیه مقاطع تحصیلی به همون قیف برعکس اعتقاد دارند. اولش سخت می گیرن و بعد هر کس که از هفت خان رستم گذشت، می خوره و می خوابه، بشگن و بالا میندازه بعد دکتری می گیره. جالبه که اساتید ایرانی چقدر هم اسم این سبک پذیرش قیف برعکس را علمی گذاشته اند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! در ایران اساتید برای ورود به دکتری سخت گیری می کنند و بعد که وارد دکتری شدی، دانشجو شب می خوابه و صبح بیدار میشه و مدرک دکتری دستشه یعنی همون قیف برعکس.
Iran (Islamic Republic of)
عماد
۰۰:۲۴ ۲۶ دی ۱۳۹۹
پذیرش دکتری در ایران دقیقن مثل سایر مقاطع تحصیلی جریان همون قیف برعکسه
متقاضی ها سخت وارد میشن
بعد نمی فهمن چی میشه می رسن به رساله و نمی فهمن چی شد رساله دفاع شد و دکتری گرفتند
دکتری در ایران همون قیف برعکس مشهوره
ورودیش سخته ولی خروجیش هلو هستش
Iran (Islamic Republic of)
عماد
۱۱:۴۹ ۲۵ دی ۱۳۹۹
به نظر من 2 اتفاق برای دکتری باید اتفاق بیفته
1. پذیرش دکتری افزایش پیدا کنه
2. مرحله مصاحبه حذف بشه و آزمون بشه تمام متمرکز تا خیالمون راحت بشه سفارشی در کار نیست
Iran (Islamic Republic of)
عماد
۱۸:۵۶ ۲۳ دی ۱۳۹۹
وای جی سی!
مشخصه که دکتری سفارشی داریم
سوال من اینه
چرا کسی سفارش منو نمی کنه دکتری بگیرم؟
اینهمه سفارشی
چی میشه یکی هم سفارش منو بکنه؟!
Iran (Islamic Republic of)
عماد
۱۴:۰۷ ۲۳ دی ۱۳۹۹
وای جی سی!
یه کاری بکنید دیگه
من دکتریم را از شما می خوام
Iran (Islamic Republic of)
عماد
۲۲:۱۸ ۲۲ دی ۱۳۹۹
ارجاع به کد خبر ۷۶۲۷۰۳۴ رو شدن دست مافیای قند و شکر
همه چیز در کشور ما مافیا دارد همه چیز
خوب بدیهی است که مصاحبه دکتری هم مافیا داشته باشد و دارد
Iran (Islamic Republic of)
عماد
۱۲:۲۲ ۲۲ دی ۱۳۹۹
وای جی سی!
منتظرم حرکت مفیدی برای مقابله با نبود عدالت آموزشی در مقطع دکتری بکنی
اعتراضات این صفحه را بده بالایی
اگر نه
اعتراضات من رو بده بالایی
Iran (Islamic Republic of)
عماد
۱۹:۴۶ ۲۰ دی ۱۳۹۹
وای جی سی!
یه حرکت مفید در این زمینه بکن
هر جور که تونستی
نوشتن گزارش خوبه
ببین کار موثرتری میتونی بکنی
که عدالت آموزشی بیشتر رعایت شه؟
Iran (Islamic Republic of)
عماد
۱۸:۵۷ ۲۰ دی ۱۳۹۹
وای جی سی!

با یکی از مسئولین پذیرش دکتری
هماهنگی کن بیاین و کامنت های این صفحه
رو پاسخ بدن
Iran (Islamic Republic of)
عماد
۲۰:۰۱ ۱۷ دی ۱۳۹۹
وای جی سی!
اعتراضات و نظرات این صفحه رو منتقل کن به بالا
هر چقدر بالاکه تونستی بهتر
Iran (Islamic Republic of)
عماد
۲۳:۵۳ ۱۶ دی ۱۳۹۹
مشکل دکتری به نظر من اینه که
ظرفیتش کمه
و
همین ظرفیت کم هم تعلق می گیرد به آنهایی که سفارش شده هستند
لذا افرادی مثل من هر چقدر هم تلاش کرده باشند
چون سفارش شده نیستند
جایگاهی در دکتری ندارند
برای حل این مشکل
یا باید نظارت جدی روی مصاحبه های دکتری انجام شود
یا مرحله مصاحبه کلن حذف شود و آزمون دکتری متمرکز شود
یا اینکه ظرفیت ورودی دکتری افزایش یابد
تا افرادی هم که سفارش شده نیستند ولی تلاش زیادی می کنند
بتوانند به مقطع دکتری راه یابند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۴ ۱۶ دی ۱۳۹۹
به نظر من کنکور عادلانه تر هست...ولی مصاحبه پارتی بازی زیاد توش داره
Iran (Islamic Republic of)
عماد
۱۹:۱۵ ۱۶ دی ۱۳۹۹
این اتفاقات به دلیل می افتد
که نمی خواهند مدرک دکترا را به هر کسی بدهند
می خواهند مدرک دکترا را فقط به آنهایی که دوست دارند بدهند
France
ناشناس
۱۹:۰۵ ۱۶ دی ۱۳۹۹
اتفاقا خوب كاري ميكنن همين فقط دكترا سالمه وگرنه مثل ارشد و ليسانس الان همه يك مدرك زده بودن به ديوارشون كنكور اصلا روش صحيحي نيست يارو ضرب بلد نيست از انگشت هاش استفاده ميكنه به عنوان روش تستي ضرب بعد هم متاسفانع قبول ميشه
Iran (Islamic Republic of)
عماد
۲۲:۳۸ ۱۶ دی ۱۳۹۹
دیدگاهتان کاملن نادرست است
در ضمن لطفن افرادی که درگیر مقطع دکتری نیستند در این قسمت نظر ندهند
از نظر شما دوست عزیز پیداست که داوطلب درگیر مقطع دکتری نیستید و سطح تحصیلاتی کمتر از دکتری دارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۱۶ دی ۱۳۹۹
تنها کنکور برای تعیین دانشجوی دکتری کافی نیست بلکه باید رزومه، شخصیت، خلاقیت، انگیزه تحصیلی، درک رشته و ...هم مدنظر قرار بگیرد.
با این حال معیارهای مصاحبه هم باید کاملا مشخص باشه تا کسانی که اعتراض دارند بتوانند شکایتشون را پیگیری کنند.
قبلا فرمی بود که تمام این اطلاعات و امتیازشون را شامل می شد و دانشجو باید روز مصاحبه تکمیل و به هیت ممتحن می داد. احتمالا هنوز هم باید باشه و میشود امتیازها را براساس آن فرم بررسی و پیگیری کرد.
Iran (Islamic Republic of)
عماد
۱۹:۱۳ ۱۶ دی ۱۳۹۹
این روزها همه چیز در ایران شده مافیایی
حتی پذیرش دانشجوی دکتری
این رو حتی اساتید هم می دونن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۴ ۱۶ دی ۱۳۹۹
انتخاب سفارشی داریم خوبم داریم حق به حقدار نمیرسه
Iran (Islamic Republic of)
عماد
۲۳:۲۵ ۱۵ دی ۱۳۹۹
من یه بار وزارت علوم زنگ زدم
نفر برداشت سلام کرد و گفت که بله وزارت علوم است
و داشتم حرف می زدم وسط حرفم گوشی رو قطع کرد
یعنی وزارتخانه هم برخوردش اینطوریه
یعنی حتی تو خود وزارت علوم هم سفارش شده بودنت تاثیر گذاره در جوابی که می گیری!!!
سفارشی نباشی گوشی رو رویت قطع می کنند!!!
Iran (Islamic Republic of)
عماد
۲۳:۱۹ ۱۵ دی ۱۳۹۹
باشگاه خبرنگاران جوان!
هر چند وقت یکبار چنین مطلبی چاپ می کنید و کلی نظر داده میشه و تمام
خوب حداقل یکبار همین نظرات را پرینت کن بفرست واسه تصمیم گیرندگان علمی کشور
حداقل بفهمند نارضایتی هست
متاسفانه در کشور ما آنقدر ترس از تصمیم گیرندگان هست
که هیچگاه نارضایتی مردم به مسئولین مربوطه ارجاع داده نمی شود
Iran (Islamic Republic of)
عماد
۲۳:۰۵ ۱۵ دی ۱۳۹۹
غیر ممکنه بدون سفارش پذیرش کنند. من چند سال مصاحبه رفتم. بعیده بدون سفارش پذیرش کنند.
در کشور ما میوه فروشی محله بری، سفارش شده نباشی میوه کال بهت میدن
دیگه ببینید در دانشگاه چقدر سفارش موثر است و موثر در نتیجه نهایی است
یک سفارش شده مصاحبه اش فرمالیته است
من چند سال سابقه شرکت در مصاحبه دکتری دارم
اصلن بدون سفارش در مملکت ما نه در دانشگاه بلکه در هیچ جای مملکت، کارت راه نمی افته
واقعیت تلخیه ولی واقعیت امروز ماست دانشگاه هم جزئی از جامعه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۷ ۱۵ دی ۱۳۹۹
خواندن دکتری، وقت تلف کردن است.
مصاحبه برای اعمال نظر شخصی است.
من شاغل دانشگاه هستم و دکتری هم دارم. لذا از مصیبت های آن دقیقا مطلع هستم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۱۶ دی ۱۳۹۹
یعنی با پارتی دکترا گرفتید؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۴ ۱۵ دی ۱۳۹۹
راه جلوگیری از فساد همان نتیجه کنکور است مجلس انقلابی ورود کنه به این موضوع
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۹ ۱۵ دی ۱۳۹۹
من 8 سال بود که با رتبه زیر 10 ، در مرحله مصاحبه مردود می شدم و لی امسال با رتبه 3 کتبی و به لطف کرونا که ارزش مصاحبه را 30 درصد کرد ، در آخرین رده پذیرش قبول شدم . حیف این 8 سال که از عمرم دریغ شد
Iran (Islamic Republic of)
عماد
۲۳:۰۵ ۱۵ دی ۱۳۹۹
خوش به حالت که بازهم بعد چند سال قبول شدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۹ ۱۵ دی ۱۳۹۹
همه چیزمون شبیه هم هست . استادی که از من مصاحبه میکنه هم مقالات وهم سطح علمی پائینی داره .90 درصدشون اگه ازمون زبان بدن ، حتی نمره 49 را هم نمیتوانند بگیرن . البته اساتید فارغ التحصیل خارج استثنا هستند و یک سرو گردن بالاتر هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۱ ۱۶ دی ۱۳۹۹
شما یا اعتماد به نفست بالاست یا دانشگاه سطح بالایی شرکت نکردی وگرنه امکان نداره یک هیت علمی اندازه یک ارشد مقاله داشته باشه!!
France
ناشناس
۱۷:۳۶ ۱۵ دی ۱۳۹۹
اون دوستي كه نوشته 25 مقاله اي اس اي دارم هيچ كس نميشناسم بيست پنج تا رو خودت تنهايي نوشتي؟
ما يدونه نوشتيم پدرمون در امد طي نوشتنش انقدر از استاد هاي مختلف سوال پرسيديم ايميل زدم بهشون با نصف استاد ها ي ايران اشنا شدم :-/
مگر اين كه با اون نفري كه تو زير پله پول ميگيره مقاله مينويسه اشنا باشي كه متاسفانه ايشون تو دانشكاهي هيت علمي نيستن
Iran (Islamic Republic of)
عماد
۲۳:۰۷ ۱۵ دی ۱۳۹۹
احتمالش زیاد نیست ولی ممکنه
فقط مثل خود من
باید مطالعه زیاد و البته شم نویسندگی بالایی داشته باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۳ ۱۵ دی ۱۳۹۹
راهش شکایت از طریق دیوان عدالت اداری است همانطوری که موفق شدند الزام داشتن مقاله برای دفاع از رساله دکترا را ابطال کنند میشه مصاحبه را از آزمون دکترا حذف کرد .بهترین ملاک همان نمره آزمون است.
Iran (Islamic Republic of)
عماد
۲۳:۰۸ ۱۵ دی ۱۳۹۹
فکر کنم برای دیوان عدالت اداری هم باید سفارش شده باشی!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۲۳ اسفند ۱۳۹۹
یعنی این مقاله رو هم از تو دکتری حذف کنن دیگه واسه دکتری چی می مونه!!!؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۲ ۱۵ دی ۱۳۹۹
کلا قوانین کشک هستش و اساتید دانشجویان خودشون یا دانشجویانی که سفارش شده اند رو انتخاب می کنند من خودم مصاحبه دانشگاه تهران برای دکتری بدون کنکور شرکت کردم با داشتن سه مقاله ISIو یک پتنت موقت آمریکا متاسفانه اساتید دانشجوی خودشون رو انتخاب کردند و مقالات و پتنت من رو در نظر نگرفتند. کلا قوانین در دانشگاه های برای حال گیری از دانشجویان هستش و نظارتی بر اجرای قوانین توسط اساتید وجود نداره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۲ ۱۶ دی ۱۳۹۹
درنظر داشته باشید پتنت موقت امتیاز نداره
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۱۶:۵۰ ۱۵ دی ۱۳۹۹
با سلام و احترام خدمت دوستان محترم
آقا به فکر نون باشید که خربزه آبه
من 25 مقاله آی اس آی و ... دارم
اچ ایندکسم 11 هستش
4 سال سابقه هیات علمی دارم
مدرک آیلتس دارم
5 سال پیش دوبار مصاحبه دعوت شدم چون هیچ کس رو نمیشناختم گذاشتنم وسط رینگ آی زدنا
یعنی میخواستن دانششون رو به رخم بکشن
منم تصمیم گرفتم دیگه اینجا دکترا نخونم
و دارم دنبال کارای رفتن رو میگیرم
مدیر امور هیات علمی هم بودم و اونجا هم دیدم که چطور هیات علمی جذب میشد اما الان یکم بهتر شده
اما در کل میگم
اینقدر میگید دکترا
ته دکترا چیه؟
کاری به سرما جوونا آوردن که از امروز دزدی هم کنیم تا 30 سال دیگه نمیتونیم یکی از خونه هایی که دوستان میشینن رو پول رهنش رو بدیم
آقا من که میخوام برم
با یک رزومه نسبتا خوب
فقط خدا کنه زودتر کرونا بره
اینجا هم بمونه دست دکتراها و هیات علمی های با سوادی که الان به من پول میدن براشون مقاله بنویسم
به شما دوستان هم توصیه میکنم شرایط آینده رشتتون رو در نظر بگیرید
اگر فکر میکنید آیندش خوب نیست فکر دیگه بردارید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۳ ۱۵ دی ۱۳۹۹
اولا که استادها رو میشه با پول خرید ، دوما استاد به دانشجوی خودش که میشناسه یا از قیافش خوشش میاد بهتر قبول میکنه تا دانشجویی که نمیشناستش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۵ ۲۳ اسفند ۱۳۹۹
خخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۹ ۱۵ دی ۱۳۹۹
سلام..خیلی جالبه اساتید محترم میگن سطح دانشجویان دکتری اومده پایین!!!شما دانشجو رو برحسب پارتی بازی ودختر همکار وپسر فلان میگیرین ودانشجویان نخبه رو رد میکنین بعد میگین چرا دانشجویان ضعیف شدن...خدا از سر شما نگذره...من خودم سه سال تو این آزمون شرکت کردم هر سال سه تا شهر رو میرفتم آخرش قبول نشدم...بقول دوستمون اگر چیزایی رو که دیدیم بنویسم یک کتاب میشه...95 درصد دانشجویان از قبل انتخاب میشن...فقط اگر استادی دانشجوی خودش رتبه نیاره وکسی رو هم بهش معرفی نکرده باشه امثال ما رو میگیره...فقط خدا میتونه جواب این بی عدالتی وتبعیض رو بده...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۲ ۱۵ دی ۱۳۹۹
رتبه نیاوردن هم راه داره تراز مورد نظر دانشگاه رو آنقدر پایین میارن تا بتونن دانشجوی مورد نظر خودشانم دعوت به مصاحبه کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۹ ۱۵ دی ۱۳۹۹
دکترا های بیکار.اخرش بیکاریه
Iran (Islamic Republic of)
عماد
۲۳:۱۰ ۱۵ دی ۱۳۹۹
ربطی نداره
آخر زندگی مرگه
پس زندگی نکنیم دیگه!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۸ ۱۵ دی ۱۳۹۹
ما که دیگه بعد لیسانس میریم سربازی.دانشگاه دیگه به درد نمیخوره
Iran (Islamic Republic of)
عماد
۲۳:۱۱ ۱۵ دی ۱۳۹۹
اگه دنبال استخدام شدن باشی، آره دانشگاه به درد نمی خوره
ولی اگه دنبال علم، دانش و اطلاعات باشی دانشگاه بهترین جایه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۷ ۱۵ دی ۱۳۹۹
مرحله اول دکتری که آزمون هست نسبتا آسانه. اما مصاحبه به دلیل این که هر دانشکده شرایط خاص خودش رو داره، سخته. من خودم چهار بار کنکور دکتری دادم تا قبول شدم. با وجود این که رتبم بد نبود و نسبتا رزومه خوبی داشتم. ولی به خاطر روابط ردم میکردند. رشته ما هر سال نهایتا تو کل کشور ۵۵ نفر روزانه میخواد، ولی به یقین میتونم بگم ۲۰ نفرش از قبل انتخاب شدن. این رو با گوش خودم شنیدم و با چشم خودم دیدم که استاد به شاگرد ارشد گفته بهت جزوه میدم بخون. بیا ما اینجا برت میداریم. اگر بخوام بگم یه کتاب میتونم درباره چیزایی که دیدم و شنیدم بنویسم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۸ ۱۵ دی ۱۳۹۹
آقا یه وبلاگ بزن بنویس تا همه بدونن چه اوضاعی راه انداختن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۰ ۱۵ دی ۱۳۹۹
فارغ التحصیلان دکترا در آینده کشور نقش بسیار مهمی دارند . ضمن تشکر از گزارش خوبتان لطفا این موضوع را پیگیری کنید و در اخبار و گفتگوی خبری مطرح کنید وگرنه هر از گاهی یه گزارش دردی رو دوا نمیکنه .
Iran (Islamic Republic of)
شهرام
۱۵:۳۸ ۱۵ دی ۱۳۹۹
سلام
کاش این خبر نمیزاشتین درد دلمو تازه کنین
سه مرتبه
دانشگاه سمنان
دانشگاه شاهرود
دانشگاه مشهد
رفتم مصاحبه دکتری، معدل الف ارشد هستم دوتا مقاله دارم اما نمیدونم به چه دلیل رد میشم مصاحبه
دانشگاهها بیشتر دانشجوهای خودشون میگیرن و بقیه اصلا براشون مهم نیست امسالم دکتری امتحان دادم دوباره قبول شدم اما بوسیدم و گذاشتم کنار و مصاحبه دیگه شرکت نکردم الانم بیکارم خدا شاهده تو بازار دارم دست فروشی میکنم مجبورم نه کاری نه شغلی هیچی ندارم مجبورم
در ضمن رشته من لیسانس و ارشد ریاضی دارم دکترا هم ریاضی قبول شدم
هیچوقت این مسئول بی کفایت حلال نمیکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۵ ۱۵ دی ۱۳۹۹
من هم داداش همیشه دکتری قبول میشم تو مصاحبه رد میشم
Iran (Islamic Republic of)
عماد
۲۳:۱۳ ۱۵ دی ۱۳۹۹
من هم با شما هم دردم
با رتبه خوب، کتاب چاپی، مقاله و رزومه و خلاصه دست پر میرم ولی در مصاحبه ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۹ ۲۳ اسفند ۱۳۹۹
خب از شما تو مصاحبه چی می پرسن؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۲ ۱۵ دی ۱۳۹۹
جذب گزینشی و با رابطه کاملا صحت دارد من با چشم خودم دیدم آن هم در یک دانشگاه معتبر دولتی. من کسی رو سراغ دارم که به واسطه روابط خاص با رتبه ۴۰۰ و بدون مقاله در مقطع دکترا آن هم روزانه پذیرفته شده است
Iran (Islamic Republic of)
عماد
۲۳:۱۵ ۱۵ دی ۱۳۹۹
آره هست
من هم سراغ دارم
در دانشگاه فردوسی مشهد
اتفاقن همان 9 دانشگاه برتر بیشترین میزان پذیرش سفارشی را دارن
مدرک دارم واسش
ولی چون سفارش ندارم در دیوان عدالت اداری هم کسی به حرفم گوش نمیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۴ ۱۵ دی ۱۳۹۹
دانشگاه آزاد و یکصدهزار دکتر بیکار !
Iran (Islamic Republic of)
ن
۱۴:۱۶ ۱۵ دی ۱۳۹۹
من خودم رفتم مصاحبه دکتری دانشگاه چمران اهواز سال ۹۹هیچ ظابطه قانونی در جذب وجود نداشت کاملا سلیقه ای و از پیش تعیین شده و روابطی بود.
-
صحرا
۱۰:۴۱ ۱۶ دی ۱۳۹۹
شما که با این سوادت باید هم دکترا قبول بشی . ضابطه درسته نه ظابطه آقای باسواد . خدانگهدارت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۸ ۱۵ دی ۱۳۹۹
اساتید سلیقه ای میگیرند پسر من رتبه 5کنکور دکتری مرتبه 3انتخاب رشته بود در دانشکده استاد ارشد اورانپذیرفت و بهانه آورد و رفت یک دانشجو با یک نمره اختلاف معدل پایین تر و رتبه پایین تر را گرفت .خوشبختانه یکی از اساتید دانشکده اورا پذیرفت .لازم به ذکر است که پایان نامه ارشدش 20شده بود.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۴:۰۷ ۱۵ دی ۱۳۹۹
جامعه ما به اندازه کافی دانشجوها ناامید هستن به اندازه کافی بی لیاقتی وزارت علوم رو در دانشگاه ها شاهد بودیم حالا هم دارین با این کارتون ما رو بیشتر ناامید میکنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۹ ۱۵ دی ۱۳۹۹
اسراف بعنی 13 میلیون جوان سرکار تحصیل کرده بی تخصص و بی کار
علی برکت اله
Iran (Islamic Republic of)
عماد
۲۳:۱۶ ۱۵ دی ۱۳۹۹
بستگی داره به چی بگی کار
واژه کار را جستجو کنید می بینید معانی زیادی دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۱۵ دی ۱۳۹۹
من از این جور مطالب شنیده ام که خیلی خیل خیلی بد است. ظلم بزرگی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۲ ۱۵ دی ۱۳۹۹
به این گرفتاری داوطلبان سهمیه های توافقی بین دانشگاهها و وزارتخانه ها و دستگاهها را هم اضافه کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۱ ۱۵ دی ۱۳۹۹
در کشور ما برای هر کاری پارتی و واسطه میخواهد : حتی برای خرید قبر . چه رسد به دانشجوی دکترا.
شما دقت کنید الان هم بچه های هیئت علمی دانشگاها به راحتی از بعضی رشته ها به رشته پزشکی تغییر رشته میدهند .بدون کمترین نظارت و یا داشتن سواد و آگاهی لازم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۱۵ دی ۱۳۹۹
همین که مشتی بی سواد میشن استاد دانشگاه و شما را مصاحبه می کنند اثبات بی کفایتی وزارت علوم است.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۴۳ ۱۵ دی ۱۳۹۹
متاسفانه اساتيد و مسئولين دانشگاه ها به دنبال افزايش اختيار جهت انتخاب دانشجوي مورد نظر خودشون هستند تا بتوانند دانشجوي مورد نظرخودشون رو با رزومه بسيار ضعيف تر و رتبه بدتر در كنكور رو جذب كنند.
Iran (Islamic Republic of)
بهراد
۱۱:۳۷ ۱۵ دی ۱۳۹۹
خوب اگه کنکود حذف بشه که همون اول بدون دغدغه میرن سراغ دانشجویی که پارتی داره در صورتی که شاید تو کنکور به خاطر نیاز داشتن سواد برا رتبه اوردن شخصی که فقط پارتی داره نمیتونه تو کنکور موفق بشه
کنکور رو حذف کنید تا از همون اول راحت هر کی پارتی دهره بره و رتبه کنور مزاحم نباشه براشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۵ ۱۵ دی ۱۳۹۹
من این موضوع رو بارها نوشتم نمیدونم چرا باز مینویسم.

از یه طرف وزارت بهداشت اعلام میکنه ویروس انگلیسی پشت مرزهامون رسیده از یه طرف میگه مازندران شهراش قرمزه. من باید چند روز دیگه 1200 کیلومتر برم مازندران تا از دانشگاه مازندران وقت دفاع بگیرم بعد 1200 کیلومتر برگردم دوباره باید 1200 کیلومتر تو بهمن برم از پایان نامم دفاع کنم و برگردم. احتمالا میمیرم اگرم نمیرم خیلیارو به کشتن خواهم داد.

متاسفم برای مدیران کشورم که جز دروغ شعار هیچ چیزی ندارن. زنگ زدم اموزش دانشکده میگن باید حضوری بیای درخواست دفاع بدی با زنگ و اینترنت نمیشه. جلسه دفاع هم حضوری هست.

متاسفم برای خبرنگاران باشگاه خبرنگاران چون این موضوع جذابیت خبری نداره کسی پیگیرش نمیشه یه سوال از وزیر علوم یا استاندار مازندران یا رییس دانشگاه مازندران نمیپرسن چرا باتوجه به وضع ویژه مازندران هیچ کاری نمیکنن. جلسه دفاع بماند حداقل درخواست دفاع با زنگ انجام بشه. افسوس...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۹ ۱۵ دی ۱۳۹۹
یکی از فامیل های ما رتبه 11 شده بود برای مصاحبه که رفت بنده خدا مثلا 45 سالشه به خاطر فقط سن رد کردند و بعد هم بهش گفتند تو که کار داری برای چی می خواهی دکتری بگیری
واقعا اینها خودشون هم می دانند درس هایی که به دانشجوهاشون میدهند به درد محیط کار نمی خورد وگرنه هر دانشگاهی دوست دارد کسی را بگیرد که در محیط کار است تا بتواند تاثیر علمی بر روی مدیریت جامعه بگذارد
واقعا این کشور ارزش ندارد آدم توش بماند درس بخواند
اگر شرط سنی براشون مهمه چرا توی قوانین دفترچه نمی نویسند این رشته شرط سنی دارد تا آدم یک سال عمرش را نگذارد درس بخواند یا حداقل شرایط را بداند برنامه ریزی کند برود خارج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۵ ۱۶ دی ۱۳۹۹
اصولا در مصاحبه سن، کار و گاها حتی ازدواج را در نظر می گیرن چون دانشجوی دکترا باید تمام وقتش را برای پایان نامه قرار بده.
بارها دیدیم زمانیکه دانشجوی شاغل یا بچه دار برای دکتری می گیرند مدام از کلاس ها غیبت می کنند یا دنبال کم کردن ساعت های کلاسی هستند و آخرش هم با یک پایان نامه سرهم بندی شده مدرک میگیرند (بجز استثنایات محدودی). نه خودشون درست درس می خونند نه می گذارند بقیه درس بخونند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۱۵ دی ۱۳۹۹
متن با تيتر همخواني ندارد.

متوجه نشدم آخرش چي شد...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۱ ۱۵ دی ۱۳۹۹
مصاحبه قابل قبول نیست . همون کنکور کافی است . استادانی که قبول ندارند برن بیرون دانشگاه از علمشون اشتفاده کنن و درآمد کسب کنن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۴ ۱۵ دی ۱۳۹۹
دیگه درس خوندن شده اتلاف وقت کسی که عاقل باشه میره دنبال یه حرفه نه اینکه با درس خوندن بهترین دوران زندگی خود را نابود کند وبعد هم بیکار در انتظار کار بماند و روحیات خود را با فکر کردن به گذشته نابود کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۶ ۱۵ دی ۱۳۹۹
دکتری دانشگاه ازاد رو بدون ازمون باز کنید برن انجا دویست و سیصد میلیون تومان بدن بخونن بعد از اتمام بیان خونه نشین بشن حسرت سرمایه از دست رفته اشون هم بخورن
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۸:۰۵ ۱۵ دی ۱۳۹۹
سلام و درود بر شما:
آفرین بر شرف وآگاهی شما که الحق آنچه شایسته یک خبر نگار با شرف است زیبنده شماست از نشر این خبرر بی نهایت سپاسگزارم درد دل ما را نمایان ساختین درود بر شما بنده با رتبه 30 ویکی از اعضای خانوده ام با رتبه 24 با وجود داشتن پایان نامه و مقاله در هیچ یک از دانشگا ههای انتخابی که اکثر آنها هم در شهرستان بودند قبول نشدیم این ظلم را که بر حق ما روا داشته امروز شما با صدای رسا در همه جا جار زدید امید آن دارم که اجر این کار همیشه ضامن موفقیتهای آتی جنابعالی باشد واقعا دستمریزاد.به احدیت خداوند سوگند که امروز ما نه دیگر توان درس خواندن داریم نه انگیز ه اش با خودمان میگیم آیا من رتبه 3بیارم آیا قبول میشم آخه یکی از اعتراض کنندگان که در فرصت اعتراض زرگرانه بود می گفت رتبه 3 آورده ولی قبول نشده آخه مگه میشه عالیترین درجه علمی یک کشور اینچنین به روابط آلوده شود و اگر شود آینده چگونه خواهد بود و هزاران سوال دیگر من از شما عاجزانه می خواهم درد این ستم دیدگان علمی را با تمام توان در همه جا بیشتر از این پخش کنید تا التیامی باشد بر درد زحمتهای چند ساله ما که برای قبول شدن تا پاسی از شب دود چراغ خوردیم
با تشکر ازشما و خبر خوبتان
آخرین اخبار