واکسن‌های ساخته‌شده برای کرونا تاکنون چه عوارضی داشته‌اند؟ وجود تردید جدی در ایمنی واکسن‌ فایزر

ابتلا به کرونا، بروز آلرژی‌ و مرگ ناگهانی، از عوارض واکسن‌های ساخته‌شده کروناست که ایمنی این واکسن‌ها را با تردید جدی همراه کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، همه گیری کرونا و تلاش‌های بی ثمر برای کشف واکسن کووید ۱۹، محققان تمام جهان را بر آن داشت تا برای ساخت واکسن آماده شوند و جهان را از شر این ویروس سرسخت نجات دهند. تولید این واکسن علاوه بر نجات جان و سلامتی مردم دنیا، سود اقتصادی زیادی برای کاشف و سازنده به ارمغان می‌آورد.

با مجوز سازمان غذا و داروی آمریکا برای تزریق اضطراری واکسن کووید ۱۹ در ایالات متحده آمریکا، میلیون ها دوز واکسن تولیدی شرکت‌های فایزر، بیون‌تک و واکسن مُدرنا که نهادهای بهداشت و درمان سایر کشورها نیز پیگیر تایید آنها هستند آماده و تولید و تزریق شده اند. مجوز استفاده اضطراری، همان چیزی است که نشان می دهد یک محصول پزشکی مجوز ویژه سازمان غذا و دارو را می‌گیرد تا صرفا در مواقع اضطراری استفاده شود و هنوز به مرحله تایید کامل نرسیده است.

روزنامه گاردین نیز چندی پیش خبری منتشر کرد مبنی بر اینکه مارک میدوز رئیس ستاد کاخ سفید در تماسی تلفنی با «استیون هان» رئیس سازمان غذا و داروی آمریکا را تهدید کرده بود در صورتی که واکسن کرونای شرکت فایزر را تأیید نکند، باید آماده استعفا شود.

واکسن فایزر ایمن است؟!

واکسن های فایزر و مدرنا، اولین واکسن‌هایی هستند که با استفاده از فناوری جدید «پیام‌رسان RNA» یا «mRNA» تولید و به بازار عرضه شده‌اند.

در روش سنتی تولید واکسن، ‌معمولا از ویروس ضعیف شده، کشته شده یا اجزای پروتئینی آن برای تحریک سیستم ایمنی بدن انسان استفاده می‌شود، به این صورت وقتی بدن، بار دیگر با آن ویروس خاص مواجه می‌شود، پادتن (آنتی‌بادی) خاصی تولید می‌کند.

ولی برای ساخت واکسن‌های «پیام‌رسان RNA» به ویروس احتیاجی نیست ( از مقدار کمی از ویروس برای تعیین توالی ژنوم و آزمایش واکسن کمک گرفته می شود) در این حالت، بخشی از رمز ژنتیکی ویروس پس از تزریق، به داخل سلول‌های بدن راه پیدا می‌کند. پس از تولید پروتئین شاخکی ویروس را تولید می‌کند و سپس به سیستم ایمنی ارائه می‌دهد و باعث تولید آنتی بادی و سلول‌های ایمنی T برای مبارزه با ویروس می‌شود.

واکسن فایزر کرونا

از زمان ساخت و آزمایش این واکسن‌ها در جهان، تردید‌هایی مبنی بر عدم کارآیی قطعی واکسن‌های ساخته شده، ایجاد شد که موجب نگرانی و تردید مردم و محققان شد.

 حتی در بعضی موارد، بعد از واکسیناسیون سراسری در برخی از کشورها، مشکلات و عوارضی برای دریافت‌کنندگان این واکسنها ایجاد شد. با توجه به ادعای شرکت فایزر مبنی بر اینکه پس از دریافت دوز نخست واکسن این شرکت توسط افراد بالای ۱۶ سال، ایمنی ۵۲ درصدی و پس از دریافت دوز دوم آن مقاومت ۹۵ درصدی در برابر بیماری ویروس کرونا ایجاد می‌شود؛ شاهد عوارض و آلرژی های مختلف  و در مواردی حتی مرگ ناگهانی در دریافت کنندگان این واکسن ها در سراسر دنیا هستیم.

مونسف اسلاوی مشاور ارشد علمی یک مشارکت عمومی و خصوصی که توسط دولت ایالات متحده برای تسهیل و تسریع در تولید و توزیع واکسن، درمان و تشخیص کووید ۱۹ آغاز شده است، گفت: واکسن فایزر و بیونتک عوارض و واکنش‌های آلرژیک بیشتری نسبت به واکسن‌های دیگر از خود نشان می‌دهند.

عوارض و واکنش های آلرژیک واکسن فایزر

از ابتدا برخی از نخستین داوطلبانی که واکسن کووید ۱۹ شرکت فایزر را تزریق کردند، اثرات این واکسن را با خماری و گیجی شدید مقایسه کردند. آنها عوارض جانبی دریافت واکسن فایزر را سردرد، تب و درد عضلانی بسیار شبیه به حالات بعد از مصرف مشروبات الکلی توصیف کردند.

به طور کلی از ابتدای تزریق واکسن فایزر در جهان، گزارشاتی مبنی بر واکنش‌های آلرژیک پس از تزریق ارائه شده و به تازگی نیز رویترز ۶ مورد جدید از واکنش آلرژیک نسبت به این واکسن را گزارش کرده است که شامل: التهاب، تورم یا علائمی مانند سرماخوردگی است؛ حتی پژوهشگران هشدار داده اند که ممکن است فرد دچار تب، لرز، خستگی و سردرد نیز شود.

تا کنون عوارض دیگری مانند درد در بازوها، دردهای عضلانی که تا چند روز باقی می‌ماند، هم گزارش شده که با وجود این که این عوارض شدید هم نیست اما می‌تواند به طور موقت زندگی فرد را مختل کند و مانع انجام کارهای عادی روزمره ­اش شود.

احتمال ابتلا به فلج بلز پس از تزریق واکسن فایزر

با توجه به تمام این عوارض حتی سازمان غذا و داروی آمریکا هم در مورد احتمال ابتلا به فلج بلز( Bell’s Palsy ) پس از دریافت واکسن‌های مدرنا و فایزر هشدار داده بود. فلج بلز حالتی است که در آن عضلات صورت به طور موقت فلج می‌شوند.

 مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری در آمریکا در تاریخ ۲۰ دسامبر اعلام کرد که ۶ نفر از ۲۷۰ هزار نفر در این کشور که با واکسن فایزر ـ بیون‌تک علیه ابتلا به ویروس کرونا واکسینه شده‌اند، دچار واکنش‌های آلرژیک شدید شده‌اند.

به طور کلی با گذر زمان و افزایش تعداد دریافت کنندگان واکسن فایزر و مدرنا، شاهد اعلام عوارض جدید ناشی از تزریق این واکسن‌ها بودیم برای مثال در ایالت سن دیه گو آمریکا یکی از پرستاران بخش اورژانس، هشت  روز پس از دریافت واکسن شرکت فایزر به کرونا مبتلا شد، همچنین برخی از پایگاه‌های خبری اعلام کردند که در سرزمین‌های اشغالی، تست کرونای ۲۴۰ صهیونیست پس از دریافت واکسن،  مثبت شد و ناقل ویروس شناسایی شدند. در ایتالیا و مکزیک نیز برخی از افراد  بلافاصله پس از دریافت واکسن، کرونا مثبت تشخیص داده شدند.

کارآیی قطعی واکسن فایزر زیر سوال رفته است

 فارغ از تمام این اخبار و عوارض، شوکی بزرگ در هفته گذشته باعث نگران‌هایی نسبت به کارآیی واکسن فایزر شد و آن خبر مرگ ۳ نفر بر اثر دریافت واکسن فایزر بود. تمام این عوارض جانبی و مرگ ناگهانی چند نفر پس از تزریق واکسن فایزر، باعث شده کارآیی قطعی این واکسن زیر سوال برود.

سی ان ان نیز به تازگی از خبر فوت یک پزشک در ایالت فلوریدا به نام گریگوری مایکل، پس از دریافت واکسن کرونای شرکت فایزر خبر داد. این پزشک واکسن کرونا را در ۱۹ دسامبر دریافت کرده و در ساعات پایانی ۳ ژانویه جان خود را از دست داد.

در پی مرگ این پزشک آمریکایی پس از تزریق واکسن فایزر همسر او اعلام کرد: سه روز پس از تزریق واکسن متوجه پارگی شدید رگهای خونی در پاها و دستهای او شدم و در بیمارستان عارضه ترومبوسیتوپنی ایمنی تشخیص داده شد که از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند.

پزشک آمریکایی

او می‌گوید: همسرم پس از دو هفته درمان دچار سکته مغزی ناشی از کمبود پلاکت شد و فوت کرد. دو شرکت داروسازی فایزر و بیون تک به دنبال تکذیب این موضوع هستند.

همچنین به دنبال نظرسنجی های اخیر از کارکنان مراقبت های بهداشتی در ایالت کالیفرنیا و ایالتی در تگزاس، نیمی از کارکنان اظهار کرده اند که از واکسن فایزر استفاده نخواهند کرد. همچنین ۶۰ درصد از کارکنان خانه سالمندان در اوهایو در حال لغو سفارش واکسن هستند و ۴۰ درصد از کارگران بهداشتی در لس آنجلس نیز آن را دریافت نمی‌کنند.

با این اوصاف، واکسن فایزر در حالی تأیید شده و همچنان در فاز آزمایشی قرار دارد و روی افراد بسیاری در دنیا تزریق می‌شود که از زمان تزریقش تا الان، گزارش هایی حاکی از چندین مورد مرگ در کشورهای مختلف و موارد زیادی ابتلا به آلرژی های شدید و حتی ابتلا به کووید ۱۹ وجود دارد.


بیشتر بخوانید


آخرین وضعیت دریافت کنندگان واکسن ایرانی کرونا

نمکی وزیر بهداشت درباره واکسن کرونای ایرانی گفت: همه می‌دانند که کشور ما قدمتی به طول یک قرن در تولید واکسن دارد براین اساس ما توانایی تولید واکسن را داریم. در آینده نزدیک ثابت می‌کنیم‌ که واکسن داخلی نسبت به بسیاری از واکسن‌هایی که در دنیا ساخته می‌شوند، ارجحیت دارد.

محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان ستاد اجرایی فرمان امام نیز گفت: واکسن ایرانی کرونا، هیچ چیزی کمتر از واکسن‌های ساخته شده در سایر نقاط جهان ندارد و تقریبا واکسن تولیدی توسط دانشمندان ستاد، کمترین عوارض را خواهد داشت.

واکسن ایرانی

جلیلی مدیر پروژه واکسن ستاد اجرایی فرمان امام درباره آخرین وضعیت داوطلبان تزریق واکسن کرونای ایرانی بیان کرد: هر هفت تزریق کننده واکسن ایرانی کرونا در صحت و سلامت کامل هستند.

او با بیان اینکه فرزندان ما نیز زمانی که واکسن تزریق می‌کنند ممکن است علائمی مانند تب داشته باشند، گفت: همین انتظار در بزرگسالان نیز وجود دارد همچنین در برخی از افراد این علائم به صورت خفیف و متوسط وجود دارد اما این سه نفر در حال حاضر هیچ واکنشی از جمله تب را هم ندارند .


بیشتر بخوانید


در این شرایط و با توجه به عوارض واکسن‌های فایزر و مدرنا که مدام در حال بیشتر و بدتر شدن است، همچنین با توجه به تقاضا و نیاز مردم برای رهایی از ویروس منحوس کرونا، دولت و مسئولان بهداشت باید در نهایت آگاهی و هوشیاری و درایت، اقدام کنند و شتاب‌زده عمل نکنند و با توجه به حجم گسترده تقاضای واکسن توسط مردم، هر واکسنی را و به هر قیمتی وارد نکنند و تمام تمرکزشان اول بر سلامتی مردم باشد.

در حالیکه شرکت‌های دانش بنیان ایرانی از ابتدای همه گیری کرونا تا کنون با حداکثر ظرفیت و توان و با بهره گیری از جدیدترین و کارآمدترین، فناوری‌های روز دنیا در حال تحقیق و بررسی هستند؛ حتی به تازگی مشغول به تولید ایمن‌ترین واکسن‌ کرونا هستند. دولت باید همزمان با تلاش برای امن ترین واکسن های وارداتی از این شرکت‌ها حمایت کند و از ظرفیت تولید داخلی غافل نباشند تا در سریع‌ترین زمان ممکن، ایمن‌ترین واکسن‌ها در اختیار مردم قرار بگیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۳ ۱۳ بهمن ۱۳۹۹
وقتي چينيا با اون جمهيت وحشتناكشون ثابت كردن بدون واكسيناسيون و اين دنگ و فنگا ميشه كرونا رو جم كرد چرا بشر بايد خطر عجله كردن تو واكسيناسيون رو قبول كنه فقط كافيه رمز و رازش رو از زير زبون چينيا كشيد بيرون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۳۸ ۱۳ بهمن ۱۳۹۹
به نظر من هنوز وضع به اون شدت بحراني نشده كه بشر بخواد خودشو با انواع و اقسام واكسنهايي كه هنوز عوارضشون دقيقا معلوم نشده آلوده كنه و نسل بشر به خطر بيافته
به مظر من فعلا همه واكسنها بايد مرحله چهارم و پنجم رو كه چندين سال طول ميكشه رو بگذرونن بعد كه از هر لحاظ مطمئن شديم بزنيم البته اگه وضع خيلي خيلي وخيم بشه بايد خطرشو قبول كنيم و بزنيم ولي اول بايد به حداقل به روزي يك ميليون كشته تو دنيا برسيم بعد تصميم بگيريم كه بزنيم يا نزنيم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۱ ۱۱ بهمن ۱۳۹۹
هر واكسني به جز واكسن آمريكايي بزنيم خدا راضي تره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۳ ۲۵ دی ۱۳۹۹
ای بابا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۳ ۲۵ دی ۱۳۹۹
ما واکسن خارجی نمی زنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۳ ۲۵ دی ۱۳۹۹
ما واکسن خارجی نمی زنیم حتی اگر از کوبا بیاید. خودتون رو تو زحمت نندازین .
Netherlands
ناشناس
۰۵:۳۹ ۲۵ دی ۱۳۹۹
شماها حالا چرا گیر دادین به واکسن فایزر این عوارضی که گفتین قبل استفاده از واکسن شرکت فایزر اعلام کرد که همچین عوارضی داره واکسن فایزر هر چقدر که بد باشه و عوارض داشته باشه باز هم صد برابر از واکسن چینی یا ایرانی بهتر است واکسن چینی که این همه تبلیغ میکردن کاراییش به 50 درصد رسیده و عوارضش هم حتی باعث مرگ داوطلب شده
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۴:۳۱ ۲۵ دی ۱۳۹۹
ما خیلی خودمون رو دست پایین گرفتیم
ما ثابت میکنیم که میتونیم بهترین واکسن کرونا رو تولید کنیم
جمهوری اسلامی ایران ثابت کرده که میتونه از پس بزرگ ترین بحران ها عبور کنه ایشالله ایران اولین کشوری میشه که کرونا رو شکست میده
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۲:۱۲ ۲۵ دی ۱۳۹۹
اقا بیاین صادق باشیم جنس خارجی بهتره یا ایرانی خب بچه کوچک هم میدونه جنس خارجی سرتره تو امریکا ازمایش واکسن از اردیبهشت شروع کردن تو ایران از دی ماه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۰ ۲۴ دی ۱۳۹۹
منم توی خونه دارم واکسن درست میکنم .‌فعلا وایتکس و ژلوفن رو قاطی کردم ببینم خدا چی میخواد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۲ ۲۴ دی ۱۳۹۹
من فقط واکسن کوبایی میزنم چون کوبا پیشرفته ترین کشور در این زمینه هست فقط جمعیتش کمه برای تست فاز 3 که برای خل این مشکل مردم ایران کمکش میکنن
Qatar
سعید
۱۴:۳۵ ۲۴ دی ۱۳۹۹
با احترام به فرمایش مقام معظم رهبر در مورد واکسن امریکایی و انگلیسی،که کامل درست و بجام بود
اما این حجم از تخریب رساناها در مورد واکسن فایزر جای شگفتی دارد گویا رساناهای ایران چیزی را کشف کردند که صنعت پزشکی جهان که الان از واکسن فایزر استفاده می کنند احمقانه بی خبر هستند
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۳:۵۳ ۲۴ دی ۱۳۹۹
واکسن ما خوب حالا شما که حتی نسخه ازمایشی واکسن خارجی رو خودتون امتحان نکردید چطور دربارش حرف می زنید ،هی این گفت هی اون گفت
سیاست رو با دین قاطی کردین مردم دارن ازدین زده میشن،حالا میخوایید از علم پزشکی کشورمون هم زده بشن
Canada
ناشناس
۰۸:۲۳ ۲۵ دی ۱۳۹۹
خب خودت فهمیدی چی گفتی
مورچه افتاد توی آب گفت دنیا را آب برد
آخرین اخبار