نجاری شغلی مردانه اما هنری زنانه / از نجاری بیشتر بدانیم

چوب، فراوان‌ترین ماده خام طبیعت و اساسی‌ترین مصالح ساختمانی جهان است که انسان در طول تاریخ از آن بهره برده و هنوز هم می‌برد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، برای هزاران سال، درودگران و نجاران با ساخت وسایل مختلف از چوب، سهم عمده‌ای در پیشرفت تمدن بشری ایفا کرده اند.

 در حال حاضر نیز چوب هنوز در ساختمان‌ها، وسایل داخلی منازل و دکوراسیون مورد استفاده قرار می‌گیرد و علی رغم  ظهور پلاستیک، فولاد و جایگزین‌های بتونی، احتمال اینکه روی سازه‌ای چوبی بنشینید، کار کنید یا بخوانید همچنان بسیار زیاد است.ارتباط شگفت ‌انگیز ما انسان‌ها با چوب، از دوره نئاندرتال‌ها، نزدیک‌ترین خویشاوندان باستانی‌مان آغاز شد و دیگر قطع نشد.

نجاران امکان سفرهای دریایی را فراهم و قبایل و جوامع ایجاد کردند، ایمنی شخصی را بهبود بخشیدند و درمجموع هر آنچه را ساختند که ما انسان‌ها برای زندگی و شکوفایی به آن نیاز داشتیم.

چرا نجاری در طول تاریخ چنین پراهمیت بوده است؟

اولین انسان‌ها سلاح‌های ساده چوبی مانند نیزه و تیشه را برای مبارزه با دشمنان و کشتن شکارهای خود ساختند.کار مردمان باستان تنها به ساخت سلاح‌ها و ابزارهای نوک تیز ختم نشد، آن‌ها ابزارهایی چوبی ساختند که با آن می‌توانستند اراضی کشاورزی را صاف کرده و محصولات را برداشت کنند.

همان‌طور که این کشاورزان تکامل پیدا می‌کردند و افق دیدشان نیز گسترده‌تر می‌شد، این چوب‌ها تبدیل به کشتی‌هایی شدند که انسان‌ها را به فراسوی دریاها کشاند. انسان‌های اولیه، اروپایی‌های باستانی، مصریان، یونانیان، رومیان، ایرانیان و چینی‌ها سبک‌های نجاری خاص خود را در طول سال‌ها پدید آوردند و همان ‌طور که مهارت‌های نجاری و درودگری پیشرفت می‌کرد، ملت‌های صاحب این فنون و مهارت‌ها نیز پیشرفت می‌کردند.

نجاران باستان چگونه با دستان خود تمدن را ساختند

هر چقدر کشتی‌های قوی‌تر، خانه‌های امن‌تر و اشیای تجاری زیباتری از سوی نجاران ساخته می‌شد، اقتصاد بیشتر رونق گرفته و جامعه نیز با ثبات‌تر می‌شد.

به همین لحاظ پر بیراه نیست اگر بگوییم، بدون ساخت ابزارهای چوبی و هنرِ دست نجاران برای ساخت ساختمان‌ها و خانه‌ها و کشتی‌ها، ما هنوز در غارها زندگی می‌کردیم و حیوانات وحشی را شکار می‌کردیم. نجاران از ساخت گهواره تا تابوت و هر مرحله‌ای در میان آن، جایگاه مهمی در زندگی مردمان باستان داشته اند.

نجاری هنر آفرینش اشیاء زیبا از تکه چوبی ساده

امینی مربی کارگاه نجاری و ام دی اف در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، گفت: ابزاری که نجار در کار خود از آنها استفاده می کند  را می توان به رنده دستی و برقی، اره، میخ، مته و فرز، سوهان وگیره نجاری نام برد.

او بیان کرد: برای نجاری باید بتوانید جزئیات را به خوبی دیده و مهارت خوبی در کار با دست و  اندازه گیری داشته باشید.

امینی، تصریح کرد: برای این شغل داشتن تحصیلات خاصی لازم نیست و می توان از طریق گذراندن دوره های فنی موجود و کارآموزی نزد یک استاد کار این حرفه را آموخته و تجربه لازم برای شروع کار را کسب کنید.

نجاران باستان چگونه با دستان خود تمدن را ساختند

مربی کارگاه نجاری و ام دی اف، ادامه داد: ساعت کاری نجار به صورت تمام وقت بوده و در صورتی به صورت مستقل کار می کند که تعیین زمان کاری بر عهده خود او باشد زیرا در برخی زمان های سال، حجم کاری زیاد است و ساعت های بیشتری حتی در شب ها و تعطیلات نیز کار می کند.

او افزود: محل کار نجار در کارگاه های نجاری کوچک یا بزرگ و در برخی از طرح ها در محیط بیرونی و شرایط آب و هوایی مختلف است.

 امینی اضافه کرد: بیشتر نجارها امروزه به صورت گروهی و در کارگاه ها کار می کنند و کمتر می توانید مغازه نجاری تک نفره ، به خصوص در شهرهای بزرگ پیدا کنید.

مربی کارگاه نجاری و ام دی اف، اظهار کرد: نجار با خطراتی مانند مواد و چسب های قابل اشتعال، گرد و غبار، صدای زیاد و آسیب های چشمی در کار خود روبرو است.

نجاران باستان چگونه با دستان خود تمدن را ساختند

او تاکید کرد: باید در هنگام کار از لباس های محافظ و ماسک استفاده کرده و اصول ایمنی را رعایت کرد.

امینی گفت: در بازار صادرات اگر کالایی با کیفیت تولید شود به کشورهای حاشیه خلیج فارس و ترکیه  صادر می شود.

مربی کارگاه نجاری و ام دی اف بیان کرد: مدت آموزش حرفه نجاری در سازمان آموزش فنی و حرفه ای  ۵ ماه است که حرفه آموزان می توانند با درصد کمتر از سوی بانک ها تسهیلاتی را دریافت کنند.

او تصریح کرد: هزینه راه اندازی حرفه نجاری بسیار زیاد بوده که نیاز به فضای مناسب، لوازم و ماشین آلات و مواد اولیه دارد اما با توجه به بالا بودن قیمت ابزار و مواد اولیه نجاری هنرمندان این حرفه را با دشواری رو به رو کرده است.

امینی ادامه داد: انتخاب چوب مناسب بستگی به نوع وسیله ای دارد که می خواهد ساخته شود که این ابزار شامل، اره ، رنده ، سه کاره ،سی ان سی ، دستگاه پرس ، دستگاه الیت، دریل ، پیچ گوشتی ، پیچ و مهره ، چکش و آچار است.

نجاری هنر خلاقیت، کار آفرینی و اشتغال زایی

دو بانوی هنرمند شیرازی پس از فراگیری حرفه نجاری محصولات زیبایی را تولید می کنند و در اختیار مشتریان قرار می دهند.

نجاران باستان چگونه با دستان خود تمدن را ساختند

به سراغ این دو بانوی کار آفرین رفتم که آن ها ثابت کردند در هر شرایطی می توان اشتغالزایی کرد.

نکیسا زارع دانشجوی فوق لیسانس علوم سیاسی و کار آفرین در حرفه نجاری در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، بیان کرد: سه سال است که در حرفه نجاری فعالیت دارم و به طور اتفاقی به سمت این حرفه رفتم و اعتقاد دارم که لایه های پنهانی درون ما و ناخودآگاه ما سرنوشت زندگی را رقم می زند.

او تصریح کرد: من و دوستم به جز مبل سایر اشیاء چوبی را می سازیم و هر کدام به تنهایی قادر به انجام این کار هستیم اما کار گروهی نتیجه بهتری دارد.

نجاران باستان چگونه با دستان خود تمدن را ساختند

کارآفرین حرفه نجاری ادامه داد: درآمد خوب برای هر شخصی تعریف مشخصی دارد و همه چیز با توجه به سبک زندگی و انتظار تعریف می شود.

زارع دانشجوی فوق لیسانس علوم سیاسی و کار آفرین در حرفه نجاری، افزود: همسرم مشوق بسیار خوبی در این زمینه برای من بوده است.

او اضافه کرد: گاهی دسته بندی هایی در عرف جامعه به خصوص شغل، کار و موقعیت اجتماعی وجود دارد که باعث می شود اعتماد به نفس افراد در درجه پایین تری قرار گیرد.

کارآفرین حرفه نجاری تاکید کرد: درصد کسانی که به حرفه نجاری اعتقاد دارند بالا است و افرادی هم که به این حرفه تردید دارند بعد از تحویل کار نظرشان تغییر می کند.

نجاران باستان چگونه با دستان خود تمدن را ساختند

زارع دانشجوی فوق لیسانس علوم سیاسی و کار آفرین در حرفه نجاری، گفت: اعتقاد دارم حرفه نجاری یک حرفه مردانه و خشن نیست و باوری غلط و نادرست بوده که در عرف جامعه شکل گرفته است، اما نجاری یک هنر کاربردی و شیرین بوده با خلاقیت های زیبا و دیدنی در شکل گیری یک شی چوبی.

او بیان کرد: اولین کارگاه دختران نجار را در شمال کشور دیدم  و پس از آن اقدام به راه اندازی کارگاه نجاری کردم.

کار آفرین حرفه نجاری، تصریح کرد: ۹۰ درصد از کارها با پلای وود روسی ضد آب ساخته می شود که یک چوب مهندسی شده بوده و این نوع چوب علاوه بر مقاومت بالا و ضد رطوبت بودن امکان داشتن یک وسیله کامل چوبی را تایید می کند .

زارع ادامه داد: بهترین کار نجاری که انجام دادم ساخت کتابخانه و میز تحریریه بوده زیرا کتاب و مطالعه را دوست دارم .

او افزود: در حال حاضر محیط زیست با خطرات جدی مواجه است اما ما باید سبک زندگی خود را به سمتی تغییر دهیم که کمترین آسیب به محیط زیست و طبیعت وارد نشود.

نجاران باستان چگونه با دستان خود تمدن را ساختند

کار آفرین حرفه نجاری اضافه کرد: هر چند واردات بسیاری از کالاها غیر ضروری است اما واردات چوب در حفظ جنگل ها موثر است.

این کار آفرین حرفه نجاری اظهار کرد: اعتقاد دارم کار با چوب سبب تمرکز و آرامش بیشتر در افراد می شود.

حرفه نجاری هر چند نیروی بدنی زیادی نیاز دارد اما هنری لطیف در آن وجود دارد که بانوان می توانند با ورود به این حرفه آثار زیبایی را خلق کنند.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار