صفوی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

صدور گواهی‌ تخصصی آموزش مجازی ویژه استادان

رئیس تحقیقات و فناوری کارگروه تخصصی آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم از صدور گواهی‌ تخصصی آموزش مجازی برای استادان خبر داد.

علی اکبر صفوی، رئیس تحقیقات و فناوری کارگروه تخصصی آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره صدور گواهی‌های تخصصی آموزش مجازی برای اظهار کرد: قصد داریم گواهی‌های تخصصی را برای استادانی که می‌خواهند در سیستم مجازی کار کنند، صادر کنیم.

او افزود: اگر دانشگاهی بخواهد دروسی را مجازی ارائه کند یا نیمی از دروس را مجازی کند، باید مهارت لازم برای استادان دروس مذکور رسمی شود.

صفوی تصریح کرد: دانشگاه‌ها با استفاده از روش‌های نوین دروس خود را آموزش می‌دهند بنابراین حداقل ۹۰ درصد از استادان و دانشجویان آموزش عالی ایران هیچ تجربه و آشنایی با این امکانات ندارند، همچنین عصر علمی و اصول بدهی هر آموزشی این است که در ابتدا مدرسان باید خودشان با آموزش‌های نوین آشنا شوند تا بتوانند از ابزار‌های آموزش مجازی به منظور کاهش سطح استرس در راستای انتقال بهتر و توانمندتر مفاهیم به دانشجویان استفاده کنند.

او تاکید کرد: این حق مسلم دانشجو است که با استفاده از بهترین روش‌ها و ابزار‌ها مطالب درسی را فرا بگیرد. اگر استادان به خوبی از ابزار‌های آموزش مجازی برای انتقال مطالب استفاده نکنند یا تسلط کافی روی آن‌ها نداشته باشند صد در صد به حقوق دانشجویان ظلم کرده اند، بنابراین استادان باید آمادگی علمی و ابزاری خود را در جهت ارائه بهتر آموزش‌های مجازی بالا ببرند.

رئیس تحقیقات و فناوری کارگروه تخصصی آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم ادامه داد: برای مثال تجربه ترم گذشته باعث شده تا بیشتر استادانی که با آموزش‌های مجازی آشنا نبوده اند از نقطه صفر یا ۱۰ درصد به بالای ۵۰ درصد پیشرفت کنند.

او درباره مسئولیت دانشگاه‌ها در راستای برگزاری دوره‌های کمک آموزش مجازی به استادان گفت: به دلیل اهمیت داشتن حقوق دانشجویان ، آموزش عالی انتظار دارد تا دانشگاه‌ها دوره‌های متعدد، مناسب و کافی در ابعاد مختلف یادگیری و آموزش الکترونیکی مانند ارائه دروس عملی، چگونگی برگزاری امتحانات و ... را برای استادان برگزار کند تا آن‌ها با روش صحیح یاددهی به محصلان آشنا شوند.

صفوی با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده از سوی وزارت علوم در سطح کلان کشور برای دانشگاه‌ها به منظور برگزاری دوره‌های تخصصی آموزش الکترونیکی گفت: کارگروه آموزش الکترونیکی وزارت علوم از همان روز اول بروز کرونا اعلام کرد تا هر دانشگاهی که ظرف ۴۸ ساعت آینده تقاضای برگزاری تخصصی آموزش‌های الکترونیکی را داشته باشد به صورت رایگان می‌تواند در این کلاس‌ها شرکت کند بنابراین از نظر حقوقی برای تمام این فعالیت‌ها باید حق الزحمه دریافت شود، اما در وزارت علوم تمامی این کار‌ها برای دانشگاه‌ها به صورت مجانی انجام شد.

رئیس انجمن یادگیری الکترونیکی ایران تصریح کرد: در انجمن یادگیری الکترونیکی ایران، امکان برگزاری دوره‌های تخصصی آموزش‌های الکترونیکی را فراهم کرده ایم و روی سایت همین انجمن لیست نمونه دوره‌ها و روش برگزاری آن‌ها را نوشته ایم و از این بابت حقوق این دوره‌ها را به صورت مفصل یا کوتاه دریافت می‌کنیم.

صفوی تاکید کرد: برگزاری دوره‌های الکترونیکی به صورت رایگان و ضبط شده در اختیار استادان دنیا قرار گرفته و آن‌ها می‌توانند با روش‌های الکترونیکی موجود به خوبی با آموزش‌های الکترونیکی در هر زمان و مکانی آشنا شوند.

او گفت: وزارت علوم به منظور فهمیدن عملکرد دانشگاه‌های کشور در برگزاری آموزش‌های تخصصی الکترونیکی از دانشگاه‌ها درخواست ارائه فعالیت‌های شان را کرده که تا چند روز آتی خبر آن از سوی معاونت آموزشی وزارت خانه اعلام می‌شود.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار