در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

ایزدی: اگر استیضاح ترامپ رای بیاورد از حقوق ریاست جمهوری و داشتن محافظ محروم خواهد شد / خوش چشم: زیرساخت‌های آمریکا فرسوده و کهنه است

موضوع «آمریکا؛ هیمنه پوشالی که شکست» در گفت‌وگوی ویژه خبری امشب ۲۵ دی ماه ۹۹ بررسی شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، فواد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا و سید مصطفی خوش چشم کارشناس مسائل بین الملل امشب ۲۵ دی ماه با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به بررسی موضوع آمریکا؛ هیمنه پوشالی که شکست پرداختند.

خوش چشم کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه آمریکا تصویری هالیوودی و شکست ناپذیراز خود ترسیم کرده است و حتی شماری از سیاستمداران آمریکا نیز فریب این تصویر را خورده اند، اما واقعیت چیز دیگری است گفت: شرکت‌های آی تی در آمریکا بیشتر ذیل قدرت حزب دموکرات هستند و بخش اندکی از حزب جمهوری خواه به شاکله این کشور پایبند هستند، آمریکا چه از بعد موافقین و چه از بعد مخالفین خود را به گونه‌ای تصویرسازی کرده است که او را یک ابرقدرت بسیار قدرتمند از داخل می‌دانند.

او ادامه داد: آمریکا را از داخل قدرتمند می‌دانند، زیرا تصویر هالیوودی و قدرتمندانه در جنگ نرم در فضای رسانه ایجاد کرده است، بسیاری از سیاستمداران آمریکایی خوابشان برده است، بسیاری از آن‌ها خودشان انگار غافلگیر شده‌اند که وضعیت جامعه در آمریکا ملتهب است.

خوش چشم تصریح کرد: جامعه نخبگان سیاسی در آمریکا در بیرون از کشور هزینه‌های بسیار زیادی انجام داده‌اند تا به دنبال تثبیت هژمونی خودشان باشند.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه رسانه‌های اجتماعی آمریکا تحت قیمومیت حزب دموکرات و بخشی از جمهوری خواهان هستند خاطرنشان کرد: جالب است که رسانه‌های اجتماعی، در‌های خود را به روی فرمانده کل قوای آمریکا بسته اند، آمریکا به جای فیلتر کردن شبکه‌های مجازی در حال خط دادن به آن‌ها برای با پنبه سربریدن ترامپ و هوادارانش است.

او با اشاره به اینکه هزینه‌های آمریکا در بیرون بیشتر شده است گفت: زیرساخت‌های آمریکا فرسوده و کهنه شده است، ترامپ در سال ۲۰۱۶ در کمپین انتخاباتی اش گفت با پولی که در منطقه خاورمیانه خرج شده می‌توانستند چندین بار آمریکا را آسفالت کنند.

خوش چشم با اشاره به وضعیت ایستگاه‌های مترو در آمریکا افزود: هزینه‌های زیاد آمریکا در بیرون باعث شده تا جامعه در داخل دچار فقر بیشتری شود، لذا آمریکا رو به افول است و این موضوع به دلیل فقیر شدن مردم، نداشتن پوشش مردمی و تامین اجتماعی نیست بلکه دلایل زیادی وجود دارند که سبب افول آمریکا شده است.

این کارشناس مسائل بین الملل اظهار کرد: مردم می‌دانستند که ترامپ شارلاتان است و کارنامه سیاسی ندارد، آن‌ها می‌دانستند که رئیس‌جمهور یک کشور باید دارای فضایل اخلاقی نمونه‌ای به عنوان فرمانده کل قوا باشد، اما آن‌ها کسی را انتخاب کردند که دارای رذایل اخلاقی بود، آن‌ها می‌دانستند او دچار مشکلات اقتصادی و فساد است و می‌دانستند که روابط اخلاقی اش دچار مشکل است لذا آن‌ها چقدر احساس ناامیدی می‌کردند که به چنین فردی که خود را بیرون از جامعه سیاسی معرفی می‌کرد پناه آوردند، او با زرنگی توانست رهبری این گروه‌ها را به عهده بگیرد.

او ادامه داد: ترامپ با زرنگی توانست رهبری آن‌ها را به عهده بگیرد و شعار‌های پوپولیستی می‌داد، تلویزیون و رسانه در آمریکا تاثیر گذاری زیادی در هدایت افکار عمومی دارد، جامعه غربی دچار یک سری از مشکلات است، وقتی مشکلات اقتصادی زیاد می‌شود، مردم اظهار نارضایتی بیشتری می‌کنند. آمریکا سعی می‌کند در روایت‌گری هایشان ما را غافلگیر کند و صحبت از ۸۰ میلیون رای بایدن و ۷۵ میلیون رای ترامپ می‌کند و هیچ وقت از ۷۰ الی ۸۰ میلیونی که رأی ندادند صحبت نمی‌کند.

او خاطرنشان کرد: ترامپ تولید دستگاه سیاسی آمریکا است، رسانه‌های آمریکا سعی می‌کنند، نارضایتی‌های فقرا و کسانی که تامین اجتماعی ندارند را به بیرون انعکاس ندهند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه خود آمریکایی‌ها نام اعتراضات کنونی در آمریکا را فتنه گذاشته است بیان کرد: در آمریکا شبکه مجازی و فضای رسانه‌های رسمی کنترلی را که داشتند دیگر ندارد، در آمریکا بیشتر حصر مجازی مطرح است، اگر ترامپ پول داشته باشد بلافاصله می‌تواند شبکه تلویزیونی بزند و فاکس را از رونق بیندازد.

خوش چشم ادامه داد: یک سری از جمهوریخواهان استدلال می‌کنند که استیضاح برای کسی است که صاحب قدرت باشد و بعد از آن نمی‌شود که شهروند عادی را استیضاح کرد، برخی از ساکتین از ترامپ و فردای خود می‌ترسند لذا آن‌ها می‌ترسند که حزب دموکرات آن‌ها را از سیستم بیرون بیندازند، جنبش‌های آمریکا تمام نخواهد شد، زیرا یک خانم تازه از راه رسیده می‌گوید امروز که بایدن به قدرت برسد، فردا صبح به دلیل روابط فساد انگیزی که او با اوکراین داشته وی را استیضاح می‌کند.

فواد ایزدی استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه اولین قربانیان استعمار آمریکا مردم خود آمریکا هستند گفت: ترام‍پ مولود جریان اعتراضی در آمریکا است، اما اکنون معترضان دیگر حرف ترامپ را که خواستار آرامش شده گوش نمی‌دهند.

ایزدی با بیان اینکه اکنون با تصویب استیضاح ترام‍پ، سنا حکم هیات ژوری را پیدا کرده است عنوان کرد: اگر استیضاح ترامپ رای بیاورد دیگر نه حقوق ریاست جمهوری می‌گیرد و نه محافظ خواهد داشت.

او افزود: زمانی پول و بودجه دولت آمریکا خوب بود و در نتیجه به امورات مردم نیز تا حدی رسیدگی می‌شد، اما در دو دهه اخیر وضعیت اقتصادی آمریکا دچار چالش شده است و کسری بودجه زیادی دارند و بدهی آمریکا حدود ۳۰ تریلیون دلار و بدهی مردم آمریکا هم بیش از ۶۰ تریلیون دلار است، بنابر این آمریکا کشور رو به افول و دچار چالش است.

این کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه ترامپ مولود یک جریان اعتراضی در آمریکاست، گفت: تاریخچه استعمار آمریکایی و اروپایی‌ها فقط مربوط به خارج از آمریکا نیست بلکه مردم داخل آمریکا هم سال هاست که استعمار می‌شوند و آن‌ها نخستین قربانیان سیستم حاکمیتی آمریکا هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فریدون
۱۱:۴۴ ۲۶ دی ۱۳۹۹
عاقبت تمام ظالمان و زور گویان همین بوده و غیر از این نخواهد بود.حاکم واقعی فقط خداست و صراط مستقیم تنها راه با عاقبت مطلوب است و راه رستگاری.
آخرین اخبار