در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

تعداد آب شیرین کن‌های کشور به ۷۲ مورد رسید

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در خصوص قرارداد خرید آب شیرین کن روستایی در وزارت نیرو توضیحاتی را ارائه داد.

قرارداد خرید آب شیرین کن روستایی در وزارت نیرو به کجا رسید؟قاسم تقی زاده خامسی معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در گفت‌وگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص خرید تضمینی آب شیرین کن‌ها گفت: مجوز تخصیص آب دریا به عهده وزارت نیرو گذاشته شد و این وزارتخانه براساس مطالعات انجام داده شده برای ۱۷ استان کشور پیش‌بینی کرده که آب از دریا استفاده شود تا کمبود این استان‌ها برطرف شود.

او ادامه داد: غالبا این آب برای صنعت آب شرب است، چون برای کشاورزی هنوز در واقع تخصیصی صورت نگرفته و مطالعاتی هم انجام نشده است، چرا که آب دریا برای مصارف کشاورزی گران تمام می‌شود.

به گفته این مقام مسئول  وزارت نیرو برای آب‌های منطقه‌ای استان‌ها، فراخوان می‌زند برای سرمایه گذاران و اعلام می‌کنند که هرکسی که شرایط شیرین سازی آب دریا را دارد می‌تواند در این فراخوان شرکت کند.

او ادامه داد: براساس قراردادی که میان آب‌های منطقه‌ای و سرمایه گذار مربوطه بسته می‌شود، آب توسط واحد‌های آب شیرین کن نمک زدایی و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا  اضافه کرد: تقریبا نیمی از آب شرب هرمزگان و بندرعباس توسط آب شیرین کن‌ها تامین می‌شود و یا براساس قرار داد‌هایی به سایر شهر‌های دیگر هم این آب منتقل می‌شود و این طرح‌ها براساس قرارداد‌هایی است که اگر در قرار داد تضمینی خرید آب شرب دیده شود ما این کار را انجام می‌دهیم و مشکلی برای خرید تضمینی آب دریا وجود ندارد.

 معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا  تصریح کرد: آب شیرین کن «بندرعباس» هفتاد و دومین واحد نمک‌زدایی است که به بهره‌برداری رسید.

تقی‌زاده خامسی تصریح کرد: ۲۳ واحد دیگر نیز تا پایان این دولت به نتیجه خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران اظهار کرد: در سال ۱۳۹۲ کشور تنها ۱۷ آب شرین کن داشت که با اقدامات انجام شده در حال حاضر این تعداد به ۷۲ مورد رسیده است.

او با اشاره به جمعیت ۸۰۰ هزار نفری بندرعباس و خمیر، گفت: آب شیرین کن بندرعباس، ۱۵ میلیون متر مکعب از نیاز آب شرب شهر بندرعباس و خمیر را تامین خواهد کرد. این ۱۵ میلیون متر مکعب به همراه بخشی از آب شیرین کن ۱۰۰ هزار متر مکعبی، نیمی از نیاز آبی این دو منطقه را تامین می‌کند.

معاون وزیر نیرو گفت: طرح اخیری که در بندرعباس با سه شهر جنوبی کشور انجام شد حدود ۴۰ میلیون متر مکعب آب شرب بوده که قرار داد آن در حال انجام است لذا در این باره ما مشکلی نداریم.

خامسی در پایان تصریح کرد: در حال حاضر در کشور‌های اطراف ما از آب شیرین کن‌ها استفاده می‌کنند به طوری که به مراتب بیشتر از تعداد آب شیرین کن‌های کشور ماست، ولی ما حدود ۳ میلیارد متر مکعب مجوز صادر کرده‌ایم که بخشی از این آب شیرین کن‌ها فعال نشده‌اند و به زودی فعال می‌شوند.

انتهای پیام/

برچسب ها: وزارت نیرو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار