در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

لزوم استفاده از مجریان ذی صلاح در ساخت وساز

استفاده از مجری ذی صلاح طبق قانون برای ساخت‌وساز الزامی است که باید با استفاده از فرهنگ سازی این موضوع توسط سازندگان اجرایی شود.

جعفر نژاد عضو شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه استفاده از مجری ذی صلاح در ساخت و ساز طبق قانون الزامی است، گفت: متاسفانه بسیاری از سازندگان و مالکان در سال‌های اخیر به دلیل آنکه سعی دارند همان روش سنتی سازی را ادامه دهند علاقه چندانی به استفاده از مجریان ذی صلاح ندارند.

او ادامه داد: استفاده از مجری در حوزه‌های ساخت وساز نقش بسیار موثری در افزایش کیفیت واحد‌های مسکونی و ایمنی آن‌ها دارد. به همین دلیل باید با استفاده از فرهنگ سازی و اطلاع رسانی درست در این بخش اجرای این قانون را تسریع کنیم.


بیشتر بخوانید


جعفر نژاد با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی تاکید بر اجرای این قانون و استفاده از مجری ذی صلاح دارد، افزود: بسیاری از سازندگان و مالکان که به صورت مشارکتی اقدام به ساخت واحد‌های مسکونی می‌کنند سعی دارند که به روش سنتی ساخت واحد‌های خود را انجام دهند این در حالی است که استفاده از مجری ذی صلاح زمینه ساز اجرای ضوابط و افزایش کیفیت در ساخت واحد‌های مسکونی می‌شود.

عضو شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی تهران بیان کرد: مجریان ذی صلاح مهندسانی هستند که پروانه ساختمانی را دریافت کرده‌اند و صلاحیت ساخت واحد مسکونی را دارند این در حالی است که برخی از سازندگان و مالکان به صورت مشارکتی و تجربی و بدون مدرک مهندسی اقدام به ساخت واحد مسکونی می‌کنند.

جعفر نژاد با بیان اینکه استفاده از مجری ذی صلاح در چند سال گذشته باعث کاهش گود برداری‌های خطرناک و در نتیجه کاهش تلفات ناشی از این گودبرداری ها شده است، گفت: رشد کیفیت ساخت و ساز واحد‌های مسکونی بسیار زمان بر است که خوشبختانه با استفاده از مجریان ذی صلاح این اقدام اجرایی شده است.

او در ادامه به استفاده از شناسنامه فنی و ملکی ساختمان در ۲ تا ۳ سال اخیر هم اشاره کرد و افزود: شناسنامه فنی و ملکی ساختمان یک سندی است که در آن اطلاعات فنی و اجرایی ساختمان آمده و به همراه نقشه های ساخت در اختیار مالکان قرار می گیرد و در نهایت می تواند منجر به تضمین کیفیت جهت بهره بردار باشد .

عضو شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی تهران توضیح داد: پیش از این برای اجرای مجری ذی صلاح و شناسنامه فنی و ملکی ساختمان شهرداری‌ها عمل نمی‌کردند، اما هم اکنون شهرداری و سایر نهاد‌های نظارتی اجرای آن را در دستور کار خود قرار داده‌اند، اما همچنان برخی از مالکان سعی دارند از سازندگان تجربی برای ساخت استفاده کنند.

جعفر نژاد با بیان اینکه بسیاری از سازندگان برای ساخت واحد مسکونی به صورت سنتی مقاومت می‌کنند، بیان کرد: ممکن است که اجرای این شیوه از ساخت در آینده آسیب از لحاظ کیفیت وارد کند، اما به دلیل آنکه آسیب‌های آن پنهان است چندان جدی گرفته نمی‌شود.

او تصریح کرد: برخی از سازندگان تصور می‌کنند که هزینه‌های اجرای ساخت بالا باشد، اما باید گفت که اگر هزینه ساخت متری ۷ تا ۸ میلیون تومان باشد هزینه استفاده از مجری ذی صلاح درصد ناچیزی از هزینه های ساخت را در بر می گیرد.

عضو شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی تهران تاکید کرد: استفاده از مجری ذی صلاح نقش بسیار موثری در افزایش تضمین کیفیت ساختمان‌ها دارد و فرهنگ سازی در این بخش خود زمینه ساز ایجاد رقابت در این بازار خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۰ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
مجری صوری که سرساختمان حضور ندارد را شناسایی کنید و محاکمه کنید
آخرین اخبار