یک بام و دو هوا برای توسعه پروژه شهر دانش دانشگاه تهران/ طرحی که برای اجرای آن امروز و فردا می شود

بیش از یک دهه است که همسایگان دانشگاه تهران درگیر پروژه شهر دانش شده‌اند و دانشگاه طرح خود را ارائه نداده است.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، حدود ۱۷ سال از بزرگترین طرح توسعه شهری و آموزش عالی به عنوان شهر دانش می‌گذرد؛ موضوعی که ساماندهی آن برای اولین بار در سال ۸۱ مطرح شده و کلیات آن به تصویب رسید و سپس در سال ۸۲ هیئت وزیران منابع مالی را برای این طرح به تصویب رساندند و سال ۱۳۹۳ این طرح بار دیگر کلید خورد و توسعه آن از اوایل سال ۱۳۹۴ با ایده‌های جدید در دستور کار قرار گرفت.

این پروژه برای توسعه دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی بود و بیش از یک دهه است که برای اجرایی شدن آن اقدامات متعددی انجام شده، اما توسعه آن در کش و قوس‌های فراوان افتاده است و ساکنان منطقه از توسعه این پروژه ناراضی هستند.

املاکی قرار است در طرح توسعه دانشگاه تهران قرار بگیرند در حدود ۳۲ هکتار بنا شده‌اند و از همان ابتدا قرار شده یک سوم بودجه برای تملک توسط شهرداری، یک‌سوم توسط دولت و یک سوم باقیمانده از طریق منابع دانشگاه تامین شود؛ خیابان انقلاب، خیابان وصال، بلوار کشاورز و خیابان کارگر در این طرح قرار دارند و ساکنان بسیاری هم در این مناطق سکونت دارند، اما توسعه این طرح موجب نارضایتی اهالی منطقه شده است.

در مبنای ابتدایی این طرح قرار بر این بود تا دانشگاه تهران از اهالی این مناطق خانه آن‌ها را خریداری کند؛ طرحی که ساکنان منطقه نمی‌خواستند آن را انجام دهند و  پس از آن هم طرح دانشگاه تهران در کمیسیون ماده ۵ به تصویب نرسید و شورای شهرسازی اعلام کرد که دانشگاه تهران حقی در قبال سایر خانه‌هایی که تملک نشده‌اند، ندارد.

یک بام ودو هوا برای توسعه پروژه شهر دانش دانشگاه تهران/ طرحی برای آسایش اهالی که امروز و فردا می‌شود

دانشگاه تهران معاونت حقوقی ریاست جمهوری را مرجع داوری کننده  دانست

اما موضوع مورد توجه این است که دانشگاه تهران بدون رضایت ساکنان منطقه به دنبال گرفتن خانه آن‌هاست و با اقدامات خود آسایش آن‌ها را مختل کرده است؛ این دانشگاه برای طرح توسعه خود به دنبال گودبرداری و انجام اقدامات پیمانکاری است که همین موضوع موجب شکایت ساکنان منطقه شده است.

اما موضوع شکایت اهالی دانشگاه تهران تا همین جا ختم نشد، بلکه آن‌ها  به معاونت حقوقی ریاست جمهوری نامه نوشتند و شکایت خود را به گوش دولت رساندند و پس از آن بود که نیلی احمد آبادی رئیس دانشگاه تهران اعلام کرد که معاونت حقوقی به عنوان مرجع داوری کننده وظیفه رسیدگی به این موضوع را برعهده دارد.

شهریور ماه سال ۹۸ بود که رئیس دانشگاه تهران اعلام کرد به دنبال دریافت مجوز از سوی شهرداری برای شروع فعالیت‌های عمرانی پروژه شهر دانش است و این پروژه ردیف بودجه مخصوص به خود را پیدا کرده است، اما در سال ۹۸ شورای عالی شهرسازی حکمی صادر کرد که بر اساس آن دانشگاه تهران تنها می‌تواند در حوزه املاک تحت اختیار خود کار کند و نمی‌تواند به املاک دیگر که در پهنه‌های اجتماعی هستند کاری داشته باشد.

خرداد ماه امسال بود که دانشگاه تهران موظف شد طرح توسعه خود را ظرف مدت یک هفته ارائه کند، اما با گذشت ۷ ماه این کار را انجام نداد, پس از آن که دانشگاه تهران به اعتراض اهالی منطقه توجهی نکرد، آن‌ها شکایت خود را به سازمان بازرسی بردند و قرار بر این شد تا با ورود سازمان بازرسی دانشگاه تهران طرح خود را تا پانزدهم دی‌ماه به شهرداری تهران ارائه کند، اما با این وجود باز هم این کار انجام نشد و یک بام و دوهوای دانشگاه تهران در این حوزه نمایان شد.

طرحی که قرار بود به شهرداری برسد اما خبری از آن نشد

زهرا نژاد بهرام رئیس کمیته شهرسازی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره طرح توسعه دانشگاه تهران اظهار کرد: در جلسه سال گذشته قرار شد تا دانشگاه تهران ظرف شش ماه طرح خود را برای کمیسیون ماده ۵ بیاورد به رغم آن که شهرداری تهران بار‌ها در این رابطه ورود پیدا کرده، اما دانشگاه تهران نتیجه‌ای اعلام نکرده و  طرح خود را برای منطقه تملک کرده، به ما ارائه نداده است؛ در حال حاضر دست شهرداری بسته شده و نمی‌دانیم که در این حوزه چه اقدامی باید انجام دهیم.

اما پس از آن  برای آن که متوجه شویم آیا دانشگاه تهران اقدامات خود را انجام داده است یا نه به سراغ رئیس این دانشگاه رفتیم و از او درباره آخرین وضعیت طرح پروژه شهر دانش پرسیدیم.

روز سی ام دی ماه بود که محمود نیلی احمدآبادی رییس دانشگاه تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به وضعیت شهر دانش اظهار کرد: قرار بود تا پانزدهم دی‌ماه طرح خود را به شهرداری ارائه کنیم، اما حتماً باید با میراث فرهنگی صحبت می‌کردیم تا طرحی را ارائه کنیم که بیشترین نیاز میراث فرهنگی را تأمین کند و امیدوار هستیم که بتوانیم طرح خود را امروز (سی ام دی ماه) ارائه کنیم.

پس از آن که رئیس دانشگاه تهران اعلام کرد که طرح خود را روز سی‌ام دی ماه به شهرداری ارائه می‌دهد برای پرس و جو از اینکه آیا  طرح وارد شهرداری شده و او به وظایف قانونی خود درباره رسیدگی به این موضوع  عمل کرده است یا خیر بار دیگر به سراغ رئیس کمیته شهرسازی شورای شهر تهران رفتیم، اما نکته جالب اینجا بود که پس از اظهارات رئیس دانشگاه تهران, زهرا نژادبهرام تاکید کرد که دانشگاه تهران طرح خود را ارسال نکرده است.

یک بام ودو هوا برای توسعه پروژه شهر دانش دانشگاه تهران/ طرحی برای آسایش اهالی که امروز و فردا می‌شود

بافت ارزشمند میانی شهر تهران در حال نابودی است

یک بام و دوهوای دانشگاه تهران و  صحبت‌های ضد و نقیض در این رابطه باعث شده چندین خانواده که در بخش میانی تهران سکونت دارند با مشکل مواجه شوند؛ در حال حاضر بافت ارزشمند میانی شهر تهران در حال نابودی است و دانشگاه تهران مدتهاست که مشکلاتی را برای اهالی منطقه انقلاب، کارگر، ۱۶ آذر و بلوار کشاورز ایجاد کرده است با وجود آن که رئیس دانشگاه تهران می‌گوید که پروژه شهری خود را توسعه داده است و برای آن مجوز گرفته، اما مسئولان شهری می‌گویند که این اقدام انجام نشده حالا باید منتظر ماند و دید پس از بدقولی‌های فراوان از سوی دانشگاه تهران بالاخره چه زمانی طرح پروژه شهر دانش دانشگاه تهران به دست شهرداری می‌رسد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۶ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
اصلا نیازی به توسعه نیست .
توسعه دانشگاه تهران را در بقیه دانشگاه ها که امکان توسعه دارند صرف کنند.
دانشگاه ها در ایران رانتی شده اند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۰ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
دانشگاه تهران بايد به پارك لاله اضافه بشه و ساختموناش به موزه و كتابخونه و فرهنگسرا تبديل بشه و خودش بره به عباس آباد يا يه جاي ديگه تو تهران كه دو برابر وسيع تر و خوش آب و هواتر و نزديك يه ايستگاه مترو و اتوبوس و اتوبان باشه
France
ناشناس
۰۶:۳۰ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
برای نگهداری بافت سنتی تهران باید طراحی انجام شود.
اینکه بازرگانان در تهران 15 میلیون نفری، در سال 2020 شما در بازار دوره صفویه و قاجار بخواهند تجارت کنند اصلا منطقی نیست. بازاری که زیر ساخت لازم آب و برق و گاز و تلفن و ارتباطات دیجیتال ندارد، مسیر های دسترسی مناسب ندارد، اندازه مغازه ها با مشاغلی که در آنها در جریان است تناسب ندارد و فروشنده نمی تواند به تبلیغات اصولی و عرضه مناسب اجناسش اقدام کند. در بسیاری از جاها مغازه دارها سر معبر می کنند.
اینکه کسانی ترجیح میدهند این بافت را حفظ کنند اهمیتی ندارد ولی بازار تهران باید یک بازار مدرن و طبقاتی با تقسیم بندی های دقیق و مسیر های دسترسی مناسب باشد. در طراحی بازار جدید می توان بین فضای نمایش اجناس در طبقات اول و دوم و زیرزمین، و محل انبار کالاهای هر واحد صنفی در سایر طبقات تفکیک قائل شد. به طوری که هر کاسب در مغازه اصلی به ارائه و معرفی مدلهای مختلف کالا و خرده فروشی بپردازد و برای فروش های بیشتر، اقلام مشتری را از مغازه ی با کارکرد انبار تأمین کند
و در خصوص سایر املاک قدیمی و ایجاد مسیر های دسترسی به آنها و تبلیغ توریسم و ... باید نگاه علمی و به روز داشت. نه اینکه همه ی این ساختمانها را به شکلی واحد درآورد که اگر یکی از آنها را در دورترین شهرستان بازدید کردیم بقیه ساختمانها را برایمان قابل پیش بینی باشد
آخرین اخبار