فضایی ناامن و جرم خیز در محله زابلی های مشهد/ گودال خوابی معتادان در سایه کرونا

ایجاد گودال در محله جلالیه مشهد باعث تجمع معتادان شده است که می‌تواند مشکلاتی همچون ناامنی و جرم خیزی را برای ساکنان آن منطقه به همراه داشته باشد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، ایجاد گودال در محله جلالیه مشهد در منطقه ۵ که نزدیک به حرم مطهر رضوی است باعث تجمع معتادان شده است که می‌تواند مشکلاتی همچون نا امنی و جرم خیزی را برای ساکنان آن منطقه به همراه داشته باشد.

 کمبود وضعیت بهداشتی، تحصیل و رفاه روستائیان در سال‌های گذشته باعث ایجاد مهاجرت آن‌ها به کلانشهر‌ها شده و از آنجا که قیمت مسکن در این شهر‌ها افزایش داشته است، مردم در حاشیه این شهر‌ها از جمله مشهد ساکن شده اند.
 
در حاشیه کلانشهر مشهد به دلیل عدم رسیدگی شهرداری به آن مناطق، در وسط این محله گودال‌هایی وجود دارد که در بعضی نقاط، ۱۰ متر از آسفالت کوچه و خیابان همجوارش پایین‌ تر است که مشکلاتی کماکان برای اهالی آن مناطق به دنبال داشته است.

در این منطقه به نام گودال محله جلالیه یا نام محاوره‌ای آن گودال زابلی‌ها است.
 
این گودال نتیجه خاک‌برداری برای کوره آجرپزی است که در گذشته در محل فعلی دریاچه بوستان وحدت قرار داشته است، البته که این تنها یکی از فرضیه‌ها است و طبق گفته‌های اهالی این محدوده از ابتدا گود بوده و فاضلاب  پایین خیابان و سمت شرقی حرم به اینجا سرازیر می‌شده است.
 
منطقه زابلی ها، پاتوقی برای کارتن خواب‌ها
 
داخل کوچه ها بن بست‌هایی قرار دارد که ۸ تا ۱۰ پله پایین‌تر می‌رود. منازلی وجود دارند که باید چندین پله طی شود تا به حیاط برسند، خیلی از منازل این گودال طوری هستند که سقف خانه با سقف طبقه اولشان پایین‌تر از سطح کوچه است. این کوچه‌ها هنوز هم روشنایی کامل و مطلوبی ندارند.
 

بیشتر بخوانید


این کمبود نور باعث شده است پیاده رو مشکل ساز شود و امنیت هم کم شود اگر به بافت این منطقه رسیدگی شود برای خود شهر هم خوب است، چون محله‌ای که در نزدیکی حرم قرار دارد و به این روز افتاده است، برای شأن حرم مطهر بد است.
 
محله ای مناسب برای زورگیرها
 
آقای رحیمی یکی از اهالی منطقه ۵ می گوید: اگر کسی نیمه شب تنها یا به همراه خانواده از همین کوچه‌های باریک و خانه‌های با بافت فرسوده قصد تردد داشته باشد نمی‌تواند عبور کند.

او می‌افزاید: چون نا امن است امکان ندارد زورگیری نشود. تمام زورگیر‌ها در همین محل هستند که از ساعت یک شب تا اذان صبح از مردم  زورگیری می‌کنند و دائم در حال تردد هستند. اگر در خانه‌ای باز باشد خودشان را به داخل خانه می‌اندازند و سرقت می کنند.

یکی از اهالی منطقه ۵ گودال نشین ادامه می‌دهد: مواقعی که باران شدید رخ می‌دهد سطح بیشتر خانه‌های این گودال را آب می‌گیرد و چون پی‌ریزی نشده‌اند، احتمال ریزش سقف و خطرات جانی هم وجود دارد.

دیوار‌های سیاه اطراف ملک‌ها نشان می‌دهد که آتش‌های زیاد از طرف معتادان و کارتن‌خواب‌ها برپا شده است هر چقدر هم که این معتادان را جمع آوری کنند باز هم جمع می شوند و ایجاد ناامنی را برای افراد منطقه به وجود می‌آورند.

شهردار جدید منطقه ۵ نگاه تازه‌ای به شهر و منطقه دارد، او درباره مشکلات محله آگاه بود و از تمام کوچه‌ها بازدید کرد؛ امید است که با همت شهرداری اوضاع این محله و منطقه بهبود یابد.

گزارشگر: الهه دادفر
 
انتهای پیام//ا.د
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار