مسئول بهره‌برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی :

طرح توسعه گیاهان دارویی در خراسان شمالی اجرا شد

علیرضا احمدی اسکویی گفت: امسال طرح احیا و توسعه گیاهان دارویی در ۲ هزار هکتار اراضی استان با محوریت گونه‌های باریجه، آنقوزه شیرین و لگجی در این استان اجرا شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  علیرضا احمدی اسکویی مسئول بهره‌برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت : در ۹ ماه امسال سه تن باریجه و ۸۰۰ کیلوگرم کتیرا از هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی کشت شده این گیاهان دارویی برداشت شد.


بیشتر بخوانید 


او با بیان این که ارزش هر کیلوگرم باریجه برداشت شده پنج میلیون ریال است گفت : تولید باریجه نسبت به پارسال یک تن و کتیرا ۲۰۰ کیلوگرم کاهش داشته است.

احمدی اسکویی مجموع طرح‌های این اداره کل در بخش توسعه، کشت و احیای گیاهان دارویی را ۳۱ طرح بیان کرد و افزود: این طرح‌ها بتدریج در ۸۰ هزار هکتار از گستره منابع طبیعی خراسان شمالی به اجرا در می‌آید.

او خراسان شمالی را یکی از خاستگاه‌های اصلی تولید باریجه در کشور دانست و افزود: با وجود این که باریجه در همه نقاط استان می‌روید، اما بیشترین رویشگاه‌های این گیاه  امسال در مناطقی مانند خمبی گرمه، کله اسبی جاجرم، قزلقان و گریوان بجنورد، قلعه زو و کلاته مهین شیروان بود.

او افزود: گیاهان دارویی بویژه باریجه باید اصولی برداشت شود تا رویشگاه‌های گیاه صدمه نبینند و در عین حال برای برداشت اصولی این گیاه طرح تهیه شده و بهره برداران باید براساس این طرح‌ها نسبت به برداشت گیاه اقدام کنند.

او گفت : در مجموع بیشتر طرح‌های گیاهان دارویی استان به باریجه اختصاص دارد، زیرا برداشت این گیاه اقتصادی و باریجه ارزش صادراتی، صنعتی، دارویی و علمی دارد و همین عوامل بازار فروش این گونه گیاهی را رونق داده است.

انتهای پیام/ه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.