تولید ارز دیجیتال در خراسان رضوی غیرقانونی است

معاون برنامه‌ریزی سازمان صمت خراسان رضوی گفت: تاکنون هیچ یک از جواز‌های تاسیس معتبر در خصوص تولید ارز دیجیتال در خراسان رضوی پروانه بهره‌برداری نگرفته اند و هرگونه تولید در این زمینه غیرقانونی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، در روز‌های اخیر تولید زیاد ارز دیجیتال از جمله "بیت کوین" در کشور به سوژه رسانه‌ها تبدیل شده و خراسان رضوی نیز در زمره تولیدکنندگان این بخش عنوان شده است.

حتی برخی افراد خاموشی‌های اخیر شهر‌ها را به افزایش تولید بیت کوین و مصرف برق آن‌ها نسبت داده‌اند ولی با توجه به اعلام آمار‌های جهانی در این خصوص سهم آن‌ها در مصرف برق چندان زیاد نیست و نمی‌توان این گفته را تایید کرد.

بیت کوین نوعی ارز دیجیتال است که می‌توان با آن خرید کرد، سفارش آنلاین انجام داد، به هر کسی در هر نقطه از جهان پول فرستاد یا حتی آن را به عنوان نوعی سرمایه‌گذاری در نظر گرفت.
 

بیشتر بخوانید


ادعا شده است که خراسان رضوی سهم قابل توجهی از بیت کوین‌های تولیدی را در کشور دارد لذا  صحت و سقم آن را از مسئولان جویا شدیم.

جواد خزایی معاون برنامه‌ریزی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: جواز تاسیس برای تولید ارز دیجیتال از سال گذشته تاکنون به تعداد ۲۵۲ مورد به وسیله این سازمان برای متقاضیان داخل استان صادر شده که مشخصات همه آن‌ها بر روی سامانه وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته است.

او افزود: سرمایه‌گذار پس از صدور هر جواز تاسیس شش ماه مهلت دارد تا شرایط لازم را برای دریافت پروانه بهره‌برداری کسب کند لذا پس از احراز شرایط، پروانه بهره‌برداری برای آغاز تولید داده می‌شود.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: یکی از شرایط مهم اخذ پروانه بهره‌برداری برای هر یک از جواز‌های تاسیس واحد تولیدی ارز دیجیتال استقرار آن‌ها در داخل شهرک صنعتی یا منطقه ویژه اقتصادی یا نیروگاه است.

خزایی بیان کرد: تاکنون جواز ۱۲۴ متقاضی از مجموع ۲۵۲ جواز تاسیس صادره برای تولید ارز دیجیتال در این استان به دلیل عدم پیشرفت اجرای طرح در مهلت قانونی شش ماهه ابطال شده است و اکنون تنها ۱۲۸ جواز تاسیس ارز دیجیتال در خراسان رضوی اعتبار دارد.

او تصریح کرد: مهلت شش ماهه ۱۲۸ جواز تاسیس تولید ارز دیجیتال در خراسان رضوی هنوز به اتمام نرسیده است اما تاکنون هیچ یک از این جواز‌ها منجر به صدور پروانه بهره‌برداری نشده لذا فعلا هرگونه تولید ارز دیجیتال در این استان فاقد مجوز قانونی است.

قاچاق دستگاه تولید ارز دیجیتال

رسول فرزادفر دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی از قاچاق "ماینر" یا دستگاه تولید ارز دیجیتال در این استان خبر داد و گفت: میزان کشف ماینر در خراسان رضوی افزایش یافته است.

 او افزود: سال گذشته دستگاه تولید ارز دیجیتال جزو کالا‌های هدف مبارزه با قاچاق نبود لذا کشفیات در این زمینه به حد قابل توجهی نمی‌رسید اما امسال با افزایش کشفیات در این زمینه دستگاه تولید ارز دیجیتال در زمره کالا‌های هدف مبارزه با قاچاق در خراسان رضوی قرار گرفته است.

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی ادامه داد:  در ۹ ماه گذشته امسال با کشف ۶۶۶ دستگاه ماینر به ارزش ۱۶۰ میلیارد ریال ۱۴ فقره پرونده با موضوع کشف دستگاه استخراج ارز دیجیتال در این استان تشکیل شده است.

فرزادفر بیان کرد: تحمیل محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های ظالمانه بر کشورمان برای تبادلات تجاری و انتقال ارز به دیگر کشور‌ها در برابر سهولت انتقال مالکیت رمزارزها، فعالیت به منظور استخراج ارز دیجیتال را به یکی از شیوه‌های رایج برای دورزدن تحریم‌ها در مبادلات مالی تبدیل کرده است.

او دیگر دلیل افزایش قاچاق دستگاه استخراج ارز دیجیتال را ارزش ذاتی آن ذکر و تصریح کرد: از شهریور ماه امسال تاکنون ارزش هر بیت کوین از ۱۲ هزار دلار به ۴۰ هزار دلار رسیده است.

معاون برنامه‌ریزی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تاکید کرد: بیت کوین قوی ترین رمز ارز در سطح جهان است لذا تقاضا برای تولید آن افزایش یافته است.

فرزادفر اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران نیز تولید بیت کوین را قانونی کرده و واردات دستگاه استخراج رمزارز با برقراری تعرفه گمرکی آزاد و استخراج آن شامل ضوابطی خاص است.

او افزود: پس از پایان مهلت قانونی ثبت دستگاه‌های استخراج رمزارز در بهمن ماه نظارت‌ها بر استفاده از این دستگاه در خراسان رضوی افزایش می‌یابد.
منبع: ایرنا
 
انتهای پیام//ف.ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.