غنی سازی ۱۲۰ هکتار از جنگل‌های زاگرسی غرب استان اصفهان

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: ۱۲۰ هکتار از جنگل‌های زاگرسی در شهرستان فریدونشهر واقع در غرب استان اصفهان امسال غنی سازی شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، عبدالرضا مهاجری معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: غنی سازی ۱۲۰ هکتار از جنگل‌های زاگرسی غرب استان اصفهان  با کاشت بذر بلوط انجام می‌شود و هدف از آن تقویت پوشش گیاهی و جایگزینی درختان از بین رفته است.

او اعتبار این طرح را ۱۸۹ میلیون تومان اعلام کرد و ادامه داد: برنامه ریزی و اقدامات متناسب در سال‌های گذشته برای بهبود وضعیت جنگل‌های استان افزایش یافته است و امیدواریم با تامین اعتبارات بتوانیم سال‌های آینده هم اقدامات مناسبی انجام دهیم.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه بخشی از جنگل‌های زاگرسی کشور در شهرستان فریدونشهر و سمیرم استان قرار دارند تصریح کرد: حفاظت و تقویت درختان این منطقه نقش ویژه‌ای در جلوگیری از فرسایش خاک، سیلاب و دیگر پدیده‌های مخرب خواهد داشت.

او اظهارداشت: غنی سازی جنگل‌های بلوط با بذر در فصول پاییز و زمستان انجام می‌گیرد و از آنجا که این مناطق زیستگاه شمار زیادی از حیوانات مانند خرس است در حمایت از محیط زیست و گونه‌های جانوری هم موثر خواهد بود.

مهاجری با اشاره به اینکه هر هکتار غنی سازی جنگل‌های زاگرسی افزون بر ۱.۵ میلیون تومان هزینه دارد گفت: تخصیص اعتبارات کافی مهمترین نیاز این بخش محسوب می‌شود که البته در سال‌های اخیر نسبت به گذشته تغییرات محسوسی پیدا کرد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان به نقش موثر طرح‌های غنی سازی از یک سو و مشارکت‌های مردمی برای حفاظت از جنگل‌ها خاطرنشان کرد: اقدامات پایدار در جهت حفظ و توسعه جنگل سبب حفظ این داشته‌های با ارزش برای نسل‌های آینده و جلوگیری از تخریب آن‌ها می‌شود.

نگاهی به وضعیت استان اصفهان از حیث عرصه‌های طبیعی حاکیست که این خطه به مرکزیت شهرستان اصفهان با ۲۴ شهرستان، مساحتی معادل ۱۰.۷ میلیون هکتار دارد که بیش از ۹۰ درصد از این مساحت را معادل ۹.۸ میلیون هکتار عرصه‌های منابع طبیعی و ملی و از این میزان حدود ۴۰۳ هزار هکتار جنگل معادل (۴ درصد)، ۶ میلیون هکتار مرتع معادل (۶۴ درصد) و سه میلیون هکتار بیابان معادل (۳۲ درصد) در بر گرفته است.

جنگل‌های استان اصفهان بطور عمده در ۲ شهرستان فریدونشهر با ۴۰ هزار هکتار و سمیرم با ۲۵ هزار هکتار پراکنده است و سرانه جنگل درکمتر از ۰.۱ هکتار است، اما با وجود سطح به نسبت کم از تنوع گونه‌ای خوبی (۳۵ گونه درختی ودرختچه ای) برخوردار است.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.