بسته خبرهای بهزیستی:

افتتاح نخستین مرکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد استان کرمانشاه/دستور مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه برای کمک به افراد بی سرپناه، در معرض آسیب و سرمازدگی

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه گفت: نخستین مرکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد استان کرمانشاه در نیمه اول بهمن ماه افتتاح می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، فرحناز محمدی مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه گفت : اولین مرکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد در استان کرمانشاه همزمان با سراسر کشور در نیمه اول بهمن ماه امسال افتتاح می‌شود.

او گفت : یکی از راهکار‌های مؤثر در پیشگیری از اعتیاد آموزش‌های صحیح و اصولی و همچنین آگاه‌سازی از عوارض ناشی از مصرف مواد اعتیادآور است که این آموزش‌ها برای کودکان و نوجوانان باید به صورت غیر مستقیم و بیشتر از طریق بازی و آموزش مهارت‌های زندگی باشد.

محمدی افزود: امروزه فرصت آموزش در بستر فضای مجازی بیش از گذشته فراهم شده است و ما سعی داریم در شرایط فعلی به این سمت پیش رفته و از این ظرفیت بهره بیشتری ببریم.

او از راه‌اندازی کارزار رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد کودک و نوجوان در استان خبر داد و افزود: در این کارزار رسانه‌ای بیشتر به آگاه‌سازی والدین و نحوه ارتباط والدین و برخورد با کودکان پرداخته خواهد شد.

محمدی با اشاره به راه‌اندازی کارزار رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد در محیط کار در استان همزمان با ۱۴ استان کشور ادامه داد: از جمله اهداف راه‌اندازی این کارزار آگاه‌سازی، اطلاع رسانی در زمینه کاهش استرس‌های شغلی و اصلاح باور‌های غلط مصرف مواد و توسعه فرهنگ پیشگیری اولیه از مصرف مواد اعتیاد آور در محیط کار است.

او گفت: طی سال‌های گذشته اعتبارات معاونت پیشگیری در زمینه پیشگیری و درمان اعتیاد افزایش پیدا کرده است و امسال کرونا فرصتی را ایجاد کرد که بتوان از طریق فضای مجازی کارزار رسانه‌ای را افتتاح کنیم و ۲۴ دستگاه اجرایی و بخش‌های زیر مجموعه آن‌ها این کارزار را از تاریخ ۶ تا ۲۵ دی ماه به مدت ۲۰ روز برگزار کردند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه بر آمادگی کامل مسئولان و مدیران مراکز به ویژه در نقاط سردسیر برای کمک به افراد دارای سرپرست غیرمؤثر و بی‌سرپناه که در معرض آسیب و سرمازدگی هستند تأکید کرد .

آمادگی کامل مسئولان برای کمک به افراد دارای سرپرست غیرموثر بی سرپناه

 مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه بر آمادگی کامل مسئولان و مدیران مراکز خصوصا در نقاط سردسیر برای کمک به افراد دارای سرپرست غیرموثر بی سرپناه که در معرض آسیب و سرمازدگی هستند تاکید کرد.

مدیر کل بهزیستی استان کرمانشاه با اشاره به اهمیت بحث شلتر‌ها در فصول سرد سال افزود: در سطح استان، در شهر کرمانشاه دو سرپناه شامل یک شلتر مردانه و یک شلتر زنانه وجود دارد که شلتر مردانه کرمانشاه دارای ظرفیت اسمی ۳۰نفر بوده و هرساله تا ۴۵نفر پذیرش داشت و با توجه به موقعیت ساختمان و استفاده از بخش دوم این تعداد تا ۶۰نفر نیز افزایش پیدا می‌کرد که متأسفانه با شیوع ویروس کرونا و لحاظ فاصله استانداردی که باید برای تعبیه تخت‌ها اجرا می‌شد امسال برای ظرفیت ۳۰ نفره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

او گفت: در سرپناه زنانه کرمانشاه با توجه به استقبال نکردن زنان از این اماکن، حدود ۱۰ الی ۱۵ نفر مراجعه کننده وجود دارد.

محمدی ادامه داد: در سطح شهر‌های استان دو سرپناه مردانه در شهرستان‌های کنگاور و اسلام آباد ایجاد شده است که در شهر کنگاور مکان این شلتر توسط شهرداری اختصاص یافته و تجهیز آن توسط موسسه صورت گرفته است و دارای ظرفیت ۱۰ الی۱۵نفر است، اما در شهر اسلام آباد بدلیل پایان مهلت استفاده از ساختمان فنی و حرفه‌ای و تحویل ملک فعلا مکانی با ظرفیت ۱۵ نفر اجاره، تجهیز و مورد استفاده قرار می‌گیرد که با توجه به موقعیت این شهر بیشتر مراجعان آن از خارج از این شهر و گاه از استان‌های مجاور هستند.

مدیر کل بهزیستی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه ایجاد گرمخانه‌ها از وظایف شهرداری‌ها است گفت: در بسیاری از نقاط کشور شهرداری‌ها نسبت به ایجاد گرمخانه‌ها اهتمام ویژه‌ای دارند، اما در کرمانشاه مشارکت شهرداری‌ها در این زمینه ملموس نیست و این امر موجب شده فشار مضاعفی بر بهزیستی وارد شود چرا که بسیاری از مراجعین که درگیر اعتیاد و مشکلات خاصی نبوده و کیس گرمخانه هستند که باید از محیط سالم گرمخانه بهره‌مند شوند که متأسفانه بسیاری از شهر‌های های ما از آن بی بهره هستند .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار