زنگ خطر شیوع آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان در اصفهان

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان امسال بسیار مسری‌تر از سال‌های گذشته شده که برنامه‌های لازم برای مقابله با این بیماری در حال انجام است.

شهرام موحدی مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، اظهار کرد: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان امسال بسیار مسری‌تر از سال‌های گذشته شده و بسیاری از کشور‌ها درگیر این بیماری پرندگان هستند.

او افزود: این بیماری در نیمه دوم سال به علت مهاجرت پرندگان شیوع پیدا می‌کند. این پرندگان معمولاً آلوده هستند و در کنار آبگیر‌ها قرار می‌گیرند یا در طول مسافتی که طی می‌کند در مجاورت با پرندگان آزادپرواز از جمله گنجشک، کلاغ و کبوتر قرار می‌گیرند و این‌گونه ممکن است به مرغ‌داری‌های صنعتی و پرندگان روستایی منتقل شود.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان بیان کرد: در استان اصفهان وضعیت، روزانه و هر ساعت رصد می‌شود. هیچ موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در حیات‌وحش و مرغ‌داری‌های صنعتی اصفهان نداشتیم، اما نبود این بیماری دلیل بر نبود ویروس نیست، یعنی این ویروس در طبیعت وجود دارد و هرگونه اهمال و رعایت نکردن شیوه‌نامه‌های بهداشتی توسط مرغداران و پرورش‌دهندگان طیور باعث بروز این بیماری می‌شود.

موحدی با اشاره به حساسیت موجود و تلاش برای جلوگیری از انتقال ویروس در بین طیور، گفت: در بیشتر واحد‌های پرورش مرغ تخم‌گذار و بوقلمون، واکسیناسیون علیه بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد انجام شد، البته واکسیناسیون به‌صورت کامل بیماری را مهار نمی‌کند.

او بیان کرد: ساختار مرغ‌داری‌ها و مباحث امنیت‌زیستی را افزایش دادیم. آموزش‌های مستمر و جلسات متعددی برای مرغ‌داران و کارکنان واحد‌های مرغ‌داری نیز برگزار کردیم. همچنین ستاد مقابله با آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان در استانداری اصفهان به ریاست استاندار و دبیر اداره‌کل دامپزشکی و دستگاه‌های مربوط تشکیل شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان تصریح کرد: رصد خودرو‌های حمل طیور، آموزش به روستائیان و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در مرغ‌داری‌ها از جمله تمهیدات لازم برای مقابله با شیوع این بیماری است.

موحدی ادامه داد: استان اصفهان بیشترین واحد پرورش طیور کشور را دارد. بسیار نگران هستیم، اما خوشبختانه تا این لحظه موردی یافت نشده است. در کشتارگاه‌ها تمامی طیور کشتاری زیرنظر نظارت‌های سختگیرانه دامپزشکی هستند و محصولات تحت نظارت، کاملا سالم و فاقد هرگونه مشکل هستند.

انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.