توقیف ۲ کشتی ماهیگیری گویان ازسوی ونزوئلا

اختلافات بر سر مناطق اقتصادی بین دو کشور آمریکای جنوبی موجب شد تا نیروی دریایی ونزوئلا ۲ کشتی ماهیگیری گویان را توقیف کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، گویان از بازداشت ۲ کشتی ماهیگیری خود توسط یک ناو نیروی دریایی ونزوئلا خبر داد. ونزوئلا و گویان مدت‌ها است که برسر مناطق اقتصادی بین دو کشور دچار اختلاف نظر هستند.

کاراکاس معتقد است گویان شرقی قلمرو اوست، ادعایی که بارها از سوی توسط جورج تاون رد شده است. درگیری‌ها در سال‌های اخیر از زمانی که گویان در حال توسعه ذخایر نفتی در نزدیکی منطقه مورد مناقشه است، بین دو کشور آمریکای جنوبی بیشتر شده است.

وزارت خارجه گویان در بیانیه‌ای اعلام کرد: کشور ما این عمل تهاجمی از سوی نیرو‌های مسلح ونزوئلا علیه شهروندان گویان را با شدیدترین حالت ممکن محکوم می‌کند.

در این بیانیه آمده است: این شناور‌ها روز پنجشنبه رهگیری و به شهر بندری گویریا در ونزوئلا منتقل شدند و خدمه و کشتی‌ها بازداشت و توقیف شدند.

مناطق اقتصادی انحصاری یا EEZ، مناطق دریایی هستند که در آن‌ها کشور‌ها از نظر کشف و استفاده از منابع دریایی از حقوق ویژه‌ای برخوردار هستند. آن‌ها به طور کلی ۲۰۰ مایل از ساحل امتداد دارند.

اختلافات ارضی بین ونزوئلا و گویان به قرن نوزدهم برمی‌گردد. در سال ۱۹۶۶، هر دو کشور توافق نامه ژنو را امضا کردند که به‌دنبال حل مسالمت‌آمیز اختلاف بود، اما در سال ۲۰۱۸ گویان شکایتی را به دیوان بین المللی دادگستری ارائه کرد که در آن از دادگاه درخواست می‌کند تا به‌طور قانونی رای داوری ۱۸۹۹ را تأیید کند و کنترل کامل را به گویان بدهد.

ونزوئلا هنوز در این باره پاسخی نداده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار