شهردار مشهد عضو شورای اسلامی شهر را قانع نکرد

سوال عضو شورای شهر مشهد از شهردار در نشست امروز شورای اسلامی شهر مشهد مطرح شد و شهردار هم توضیحات خود را ارائه داد اما عضو سوال کننده قانع نشد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،  مجتبی بهاروند عضو شورای اسلامی شهر مشهد در  جلسه علنی امروز شورای شهر در خصوص عدم پیشرفت حفاری خطوط قطارشهری سوالی را از شهردار این شهر مطرح کرد و گفت: تا کنون در این خصوص پاسخی از سوی شهردار دریافت نکرده ام لذا طبق ماده ٦٧ آئین نامه داخلی شورا، طرح سوال اعلام وصول و ابلاغ شد.

او افزود: شورا با ترک تشریفات خط چهارم موافقت کرد تا حفاری این خط در آذر ماه ٩٩ آغاز شود اما این مورد عملیاتی نشد و حفاری این خط به خرداد سال آینده موکول شده است.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: حفاری خط سوم نیز از شهریور سال گذشته متوقف شده و موضوع نیز به تحریم‌ها و تامین قطعات ربط داده شده است که پذیرفتنی نیست.

بهاروند بیان کرد: در خط دوم قطارشهری نیز پس از ١٣ سال از آغاز پروژه هنوز ١٠.٥ درصد از کار باقی مانده است.

تاخیر در ساخت خط دوم متروی مشهد مربوط به دوره های قبل است

محمدرضا کلایی شهردار مشهد نیز در این جلسه در پاسخ به سوال گفت: تاخیر در ساخت خط دوم قطارشهری مشهد مربوط به دوره‌های قبل مدیریت شهری است که مجاز شناخته شد و قرارداد موارد تاخیر در این دوره نیز به وسیله شورای شهر و شهرداری بررسی و مورد تایید شورای فنی سازمان برنامه و بودجه قرار گرفته است.

او افزود: مرحله نخست و فاز میانی پروژه از طبرسی تا ایستگاه کوهسنگی تا آذر ٩٨ اجرا شده و در اختیار مردم قرار گرفته است اما مشکل عدم تامین نقدینگی، افزایش تورم، دستمزد و مصالح، افزایش نرخ ارز و تحریم ها، محدودیت‌های انتقال پول در قرارداد‌های خارجی و مشکلات ترخیص قطعات از گمرکات کشور بخشی از موانع بر سر راه این پروژه بود اما پروژه با قوت اجرا شد و در حال حاضر فقط ایستگاه سلامت و ایستگاه مرکز فرمان در این خط باقی مانده که همه تاخیر‌ها نیز به تایید سازمان برنامه بودجه رسیده است.
 

بیشتر بخوانید


شهردار مشهد ادامه داد: سال گذشته میزان تخصیص اعتبار به خط سوم، سه هزار میلیارد ریال و بودجه مورد نیاز ۹ هزار میلیار ریال بود و در امسال نیز برای این پروژه فروش اوراق نداشتیم  اما تمام توان برای عدم توقف پروژه به کار گرفته شد.

کلایی بیان کرد: تنها در بخش حفاری خط سوم قطارشهری مشهد از سال ٩٥ تا کنون به قیمت دفتری، هشت هزار و ٢٠٠ میلیارد ریال هزینه و حدود ١٤ کیلومتر از این خط ٢٨ کیلومتری حفاری شده است.

او تصریح کرد: دستگاه حفار نیز به دلیل نقص فنی جدی از خط خارج شد و در بازه زمانی ١١ ماهه هر ۲ دستگاه حفار بازسازی و خرداد ٩٩ عملیات حفاری مسیر شرقی خط سوم آغاز شد.

شهردار مشهد تاکید کرد: با هماهنگی پیمانکار، دستگاه حفار مسیر غربی خط سوم به خط چهارم منتقل شد و تا اواخر امسال حفاری خط چهارم آغاز می‌شود و با این اقدام بودجه جدیدی نیز برای خط چهارم در سال١٤٠٠ اخذ می‌شود.

کلایی اظهار کرد: تکمیل مرحله نخست خط سوم در مسیر شرقی از میدان شهدا تا پایانه مسافربری از تصمیمات و تاکیدات شورای شهر است که ٣٥ هزار میلیارد ریال بودجه برای اجرای آن مورد نیاز است لذا اولویت در این خط تکمیل این مرحله است.

او با بیان این که خط سوم متروی مشهد جزء خطوط پیشرو و بهترین خط در کشور است، افزود: برای مرحله دوم و سوم خط سوم نیز ١٣٠ هزار میلیارد ریال بودجه نیاز است و این درحالی است که بودجه اختصاصی دولت و منابع شهرداری حدود ۱۰ تا ۱۳ هزار میلیارد ریال در سال است لذا تکمیل مراحل دوم و سوم این خط سال‌ها به طول می‌انجامد.

شهرداری مشهد در خصوص ادامه حفاری خط سوم در مسیر غربی نیز ادامه داد: مسیر حفاری خط سوم تا شهرک ابوذر آذر ماه سال آینده به پایان می‌رسد و دستگاه حفار به انتهای بلوار امیریه برای ادامه حفاری در این مسیر منتقل خواهد شد و تاخیر در حفاری را جبران خواهیم کرد.

کلایی بیان کرد: قرارداد خط چهارم به مبلغ هزار میلیارد تومان نیمه اردیبهشت ماه امسال ابلاغ شد و یک سال زمان لازم بود که تمام این موارد انجام شده و حفاری این خط تا پایان سال آغاز می‌شود.

پس از توضیحات شهردار مشهد، مجتبی بهاروند عضو سوال کننده از توضیحات شهردار قانع نشد و قرار شد روند طرح سوال به صورت قانونی دنبال شود.
 
انتهای پیام//ف.ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.