دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام:

زیست فناوری نقش مهمی در امنیت کشور‌ها در دهه آینده دارد

محسن رضایی بر اهمیت روزافزون زیست فناوری، در سلامت، اقتصاد و امنیت کشورها تاکید کرد.

زیست فناوری نقش مهمی در امنیت کشور‌ها در دهه آینده داردبه گزارش  خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز سه شنبه هفتم بهمن ۱۳۹۹ در مرکز همایش‌های بین المللی هتل المپیک تهران، در جمع مدیران و پژوهشگران علوم پزشکی و داروسازی گفت: از اینکه در جمع شما مدافعان سلامت هستم، احساس افتخار می‌کنم و امیدوارم از مجاهدت‌های خاموش شما برای حفظ سلامت مردم، قدردانی مناسب و موثری صورت گیرد.

رضایی گفت: در بازدید‌هایی که امسال از پنج شرکت پیشگام بیوتکنولوژی و داروسازی داشتم، شاهد مجاهدت خاموش دانشمندان و تولیدگران ایرانی بودم و آمادگی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام برای کمک به سیاست‌گذاری در مسیر حمایت قاطع از تولید ایرانی و دانش بومی را اعلام کردم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در تدوین سیاست‌های کلی برنامه هفتم، تلاش کردیم به کمک متخصصان بیوتکنولوژی و داروسازی، گزاره‌های سیاستی مربوط به تقویت زیست فناوری را وارد کنیم و همچنان از پیشنهاد‌های کارشناسی شما برای تکمیل سیاست‌های برنامه هفتم استقبال می‌کنیم.

نویسنده کتاب چشم انداز ایران فردا با تجلیل از دستاورد‌های دانشمندان و پژوهشگران جوان ایرانی در عرصه‌های پیشرفته علمی، افزود: زیست فناوری در سلامت و اقتصاد نقش مهمی دارد و در دهه آینده در امنیت کشور‌ها هم نقش آفرین خواهد کرد. پژوهش درباره تهدیدات زیست فناوری، پس از شیوع ویروس کرونا، در سراسر جهان اهمیت ویژه پیدا کرده و مردم کمابیش از تاثیر زیست فناوری در سلامت، اقتصاد و امنیت، مطلع شده اند.

رضایی گفت: ملت ایران و جامعه علمی ما که در مسیر ساختن یک آینده خوب، مطمئن و سالم قدم برمی دارد، برای تحقق این آرمان، نیازمند تلاش بیشتر و سرمایه گذاری‌های موثرتر در علوم نوین بویژه بیوتکنولوژی است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نیازمند توجه بیشتر به تقویت فناوری‌های زیستی و سرمایه گذاری در این بخش هستیم. فعالان بیوتکنولوژی خواستار رفع موانع دست و پا گیر و آزادسازی مسیر پیشرفت این صنعت هستند.

رضایی افزود: برای حمایت موثر و واقع بینانه از بیوتکنولوژی، نیازمند بهبود قیمت گذاری و صادرات هستیم و برای این امر، باید وزارت بهداشت و بانک مرکزی به همگرایی و هم افزایی بپردازند. مثلاً برخی دارو‌های خارجی که مشابه تولیدات داخلی است و استفاده از آن محصولات خارجی طبق نظر پزشکان ضرورت حیاتی ندارد، می‌تواند پس از بررسی‌های علمی همه جانبه، در فهرست ممنوعیت واردات قرار گیرند.

نویسنده کتاب ایران آینده ضمن تاکید بر لزوم حمایت از پژوهشگران بیوتکنولوژی و شرکت‌های دانش بنیان فعال در زمینه صنعت بایوتک، گفت: "اولویت ملی" در برنامه ریزی، جای خود را به "نظام اولویتها" داده است. یعنی فهرستی از اولویت‌ها و تقدم و تاخر و روابط بین آن ها، در پیوند با "نظام مسائل" بررسی می‌شوند و با یکدیگر و در کنار همدیگر دیده شوند. برای تحقق این هدف، باید مسائل کلیدی و اولویت دار را کشف نمود و در برنامه ریزی‌های اجرایی، مرتفع کرد.

رضایی گفت: شناخت علمی از آسیب ها، کمک می‌کند که وضعیت را بهبود ببخشیم و موانع موجود بر سر راه ارتقای بیوتکنولوژی را رفع کنیم و از بعضی معضلات که نمونه اش را در سرگردانی دولت در اقتصاد الاکلنگی می‌بینیم، دور شویم. یکبار پول‌ها را از دست مردم جمع کردند و در بانک‌ها متراکم نمودند و دوباره پول‌ها را از سد بانک‌ها رها کردند و وارد بورس نمودند و این نقدینگی سرگردان، حاصلی جز تورم و کاهش ارزش پول ملی نداشت.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: بیوتکنولوژی از مسائل مهم امروز و آینده کشور است و باید از اولویت‌های اصلی برنامه ریزان کشور باشد تا آحاد مردم به خوبی از دستاورد‌های این دانش برای حفظ سلامت خود، پیشرفت کشور و دفاع زیستی برخوردار شوند.

گفتنی است در ابتدای این مراسم جمعی از مسئولان و برگزارکنندگان کنفرانس، با تشریح جایگاه بیوتکنولوژی در پزشکی کشور، به دستاورد‌ها و چالش‌های فراروی صنعت بیوتکنولوژی پرداختند و خواستار توجه و حمایت بیشتر از این صنعت بویژه در سیاستگذاری‌ها و تخصیص ارز شدند. در این مراسم، با حضور دکتر محسن رضایی از جمعی از برگزارکنندگان و شرکت‌های برتر حاضر در نمایشگاه، تقدیر شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، سپس از نمایشگاه بین المللی بیوتکنولوژی پزشکی (ایران بایو) بازدید کرد و با حضور در غرفه‌های تعدادی از شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه، در فضایی صمیمانه با نخبگانِ پژوهشگر و تولیدکنندگان پیرامون دستاورد‌ها و برخی موانع توسعه صنعت بیوتکنولوژی گفت‌وگو کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار