بالا گرفتن اختلافات در سودان درباره عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی

تصمیم مقامات سودانی به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی موجی از اختلافات و چنددستگی میان گروه‌ها و احزاب این کشور به راه انداخته است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، شبکه تلویزیونی الشرق با اشاره به سفر یک هیئت صهیونیستی به خارطوم، پایتخت سودان اعلام کرد، دو طرف در این دیدار درباره مسائل دیپلماتیک، امنیتی و همچنین امکان همکاری‌های اقتصادی و سفر قریب الوقوع هیئت سودانی به تل آویو گفت‌وگو کردند.

این منبع افزود برای نخستین بار از زمان حذف نام سودان از فهرست کشور‌های حامی تروریسم، یک هیئت صهیونیستی در دیداری اعلام نشده وارد خارطوم شد.

برخی منابع دولت انتقالی سودان به شبکه تلویزیونی الشرق گفتند، هیئت مذکور شامل ایلی کوهن، وزیر اطلاعات و زئیف الکین، وزیر آب اسرائیل بود و هیئت صهیونیستی به مدت چند ساعت به مذاکره با مقامات سودانی پرداخت و سپس به تل آویو بازگشت.

به گفته این منابع، دو طرف در این دیدار درباره برخی مسائل دیپلماتیک، امنیتی و همچنین امکان همکاری‌های اقتصادی با یکدیگر و سفر (قریب الوقوع) هیئت سودانی به سرزمین‌های اشغالی گفت‌وگو کردند.

بنابر این گزارش، پس از اعلام رسمی عادی سازی روابط سودان و رژیم صهیونیستی در ۲۳ اکتبر، دولت آمریکا مراتب خرسندی خود را از این توافق اعلام کرد و آن را یک اقدام تاریخی در زمینه برقراری صلح و آرامش در منطقه دانست و در عین حال تصریح کرد نام سودان را از فهرست کشور‌های حامی تروریسم حذف خواهد کرد.

این تصمیم سودان باعث ایجاد اختلافات و چنددستگی‌هایی بین مردم این کشور شد به طوری که برخی از گروه‌های سودانی از جمله نیرو‌های اجماع ملی و حزب‌های کنگره و البعث با این اقدام خارطوم مخالفت کردند.

احزاب سودانی همچنین از تشکیل جبهه‌ای ملی علیه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی خبر دادند. رژیم صهیونیستی برای تکمیل عادی سازی روابط با خارطوم اقدام به اتخاذ برخی اقدامات فوری کرد بطوری که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی از سفر قریب الوقوع یک هیئت صهیونیستی به خارطوم با هدف ایجاد راهبرد‌های همکاری در زمینه‌های مختلف در آینده خبر داد.

در ۲۵ اکتبر، جریان‌های سودانی خواستار لغو قانون تحریم رژیم صهیونیستی شدند که در سال ۱۹۵۸ به تصویب رسید. بر اساس این مصوبه، هیچ فرد یا موسسه‌ای حق امضای توافقنامه‌های تجاری با تل آویو را نداشت.

در همان روز وزارت امور خارجه سودان اعلام کرد عادی سازی روابط شامل بازگشایی سفارت خانه بین دو طرف نمی‌شود. عمر قمر الدین، وزیر امور خارجه سودان تصریح کرد هنوز توافقی درباره عادی سازی روابط با اسرائیل حاصل نشده است و این توافق، بعدا نوشته و در پارلمان سودان ارائه خواهد شد.

در بیست و ششم اکتبر، رژیم صهیونیستی محموله گندمی به ارزش ۵ میلیون دلار به سودان ارسال کرد و تل آویو اعلام کرد به صلح با خارطوم چشم دوخته است.

در دهم نوامبر تل آویو رسما خواستار عبور هواپیما‌های صهیونیستی از حریم هوایی سودان شد که این اقدام نخستین گام در زمینه همکاری‌های مستقیم دو طرف بود و وزیر خارجه سودان از فواید مالی عبور هواپیما‌های رژیم صهیونیستی از فراز سودان سخن گفت و اینکه این اقدام باعث افزایش درآمد‌های عمومی این کشور خواهد شد و روزانه حدود یک میلیون دلار درآمد برای سودان خواهد داشت.

در ماه نوامبر اعلام شد که مقامات رژیم صهیونیستی بزودی از خارطوم دیدار خواهند کرد که البته وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی در پانزدهم نوامبر اعلام کرد سفر هیئت صهیونیستی به خارطوم به تعویق افتاده است.

رژیم صهیونیستی در ۲۲ نوامبر برای دومین بار از تعویق سفر این هیئت به خارطوم خبر داد، اما در ۲۶ ژانویه یک هیئت متشکل از وزیر اطلاعات و وزیر آب اسرائیل در سفری اعلام نشده عازم خارطوم شدند و با مقامات سودانی درباره برخی مسائل سیاسی و امنیتی و همچنین امکان برقراری همکاری‌های اقتصادی گفت‌وگو کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار