وزیر خارجه جدید آمریکا، از علاقه به نواختن گیتار تا روزنامه‌نگاری در نیویورک تایمز

«آنتونی جان بلینکن» با تایید سنا به طور رسمی هفتاد و یکمین وزیر امور خارجه آمریکا شد، ابعاد کمتر پرداخته شده زندگی او را می‌خوانید.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «آنتونی جان بلینکن» سیاستمدار ۵۸ ساله آمریکایی با تایید سنا رسما هفتاد و یکمین وزیر خارجه آمریکا شد. او متولد نیویورک است و در خانواده‌ای یهودی به دنیا آمده است. در جوانی مقاله نویس روزنامه نیویورک تایمز و فارین افرز بوده است.

بلینکن ۳۰ ساله بود که توانست در بین سیاستمداران آمریکا جا باز کند و به عنوان عضو شورای امنیت ملی وارد دولت بیل کلینتون شد.او در فاصله سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۸ در کنگره آمریکا به‌عنوان مدیر ستاد دموکرات کمیته روابط خارجی سنا خدمت کرد و در زمینهٔ قانون‌گذاری نیز تجربه دارد. بلینکن که روزنامه بلومبرگ او را اوبامای کوچک خوانده سال‌ها برای جو بایدن کار کرده است. همکاری بایدن و بلینکن در دولت اوباما بیش از هر زمان دیگری بود همان زمانی که بایدن به عنوان معاون اوباما برای صدور قطعنامه ۱۹۲۱ تلاش می‌کرد. در نهایت تلاش‌های تیم بایدن باعث صدور این قطعنامه شد و تحریم‌های بی سابقه‌ای علیه ایران اعمال شد.

وزیر خارجه جدید آمریکا از علاقه به نواختن گیتار تا روزنامه‌نگاری در نیویورک تایمز

از زمانی که ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا رسید، بلینکن مشغول کسب درآمد زیادی در بخش خصوصی بوده اما مهمتر از آن او در یک گروه، موسیقی می‌نوازد. نام این گروه Ablinken است. بلینکن در این گروه خوانندگی کرده و از جمله اعضای گروهش جی کارنی، دبیر مطبوعاتی سابق دولت باراک اوباما و کارمند فعلی شرکت آمازون، الی آتیه، فیلمنامه نویس سریال "بال غربی" و دو خبرنگار به نامهای دیو مک کنا و دیوید سیگال هستند.

وزیر خارجه جدید آمریکا از علاقه به نواختن گیتار تا روزنامه‌نگاری در نیویورک تایمز

 

حالا بلینکن پس از ۲۸ سال فعالیت در دولت‌های مختلف آمریکا در حالی به عنوان وزیر امور خارجه دولت بایدن انتخاب شده است که آمریکا به دلیل یکجانبه گرایی خود در عرصه سیاست خارجی با مشکلات زیادی رو به روست. یکی از این مشکلات خروج ترامپ از برجام و شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران است.

بایدن بار‌ها از مذاکره درباره برجام صحبت کرده است و چیدمان مهره‌های او در کاخ سفید به گونه‌ای بوده که به ظاهر تمایل به بهبود روابط با ایران دارد. این موضوعی است که شبکه‌های فارسی زبان خارجی این روز‌ها بسیار به آن می‌پردازند و فضای خوش بینانه‌ای از شروع مجدد گفتگو‌های برجامی تصویر می‌کنند. اما این شبکه‌ها در عین حال که از بازگشت به برجام می‌گویند، موانع حل و فصل مسایل و مشکلات بر سر راه مذاکره را هم برجسته می‌کنند که مهمترین آن‌ها مذاکره بر سر توان دفاعی ایران است.

 بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در جلسه سنا و زمانی که اعتبارنامه اش تصویب می‌شد آشکارا گفت که آمریکا فاصله زیادی از احیای برجام دارد بلینکن گفت: رئیس جمهوری منتخب معتقد است اگر ایران به این تعهدات برگردد ما نیز بازخواهیم گشت، اما ما باید از آن به عنوان بستری برای ماندن در موضع متحدان و شرکا برای دستیابی به توافقی محکم‌تر و طولانی‌تر استفاده کنیم. باید از آن برای رسیدن به موضوعات دیگری همچون موشک و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران استفاده کنیم. بلینکن در حالی این مواضع را مطرح می‌کند که ایران بار‌ها اعلام کرده است تحت هیچ شرایطی درباره توان دفاعی خود مذاکره نخواهد کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار