سرلشکر باقری:

پژوهش‌های دفاع مقدس باید به گفتمان ملی و فراگیر تبدیل شود

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح با بیان اینکه دفاع مقدس در سطح کلان یک نظریه است، گفت: در حوزه دفاع مقدس و جبهه مقاومت باید به مرحله تولید علم رسید.

به  گزارش  خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در آیین اختتامیه اولین دوره دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت که صبح امروز سه‌شنبه در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، اظهار کرد: هدف ما از انجام فعالیت‌های پژوهشی در حوزه دفاع مقدس ارائه روایتی عالمانه و نه احساسی، مستند و نه گمانی، مستدل یعنی مطابق با عقل و منطق است.

سرلشکر باقری افزود: پژوهش‌های ما باید دارای معیار باشد؛ یعنی مورد اتکا و توافق شده با ادبیات غنی و دارای رویکرد عمیق تحلیلی از دفاع مقدس و جبهه مقاومت باشد.

وی تصریح کرد: مقابله با تحریف، اغراق، دروغ و فریب، پاسخگویی به سوالات و شبهات، عبور از مرحله توصیف و احساس و خاطره به مرحله تولید علم و راهگشایی برای حل مشکلات و مسائل اساسی کشور و نیرو‌های مسلح از جمله اهداف و منظور‌های دیگر ما از فعالیت پژوهشی در حوزه دفاع مقدس است.

وی با اشاره به اهمیت مسئله پژوهش و تحقیق در حوزه دفاع مقدس و جبهه مقاومت گفت: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس باید زمینه دستیابی محققان به منابع خارجی را آماده کرده و در اختیار پژوهشگران قرار دهند.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح خاطرنشان کرد: هدف نهایی از پژوهش‌های دفاع مقدس این است که این پژوهش‌ها باید به یک گفتمان عمومی و فراگیر ملی تبدیل شود؛ چرا که کشور ما دارای دانشگاه‌های فراوان و مراکز علمی، پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌های متعددی است که همه این‌ها نوعا دلسوز و علاقه‌مند فعالیت در حوزه دفاع مقدس و جبهه مقاومت هستند و ما باید بتوانیم از این ظرفیت‌ها استفاده کرده و این ضرورت را به عنوان یک گفتمان فراگیر در این مجموعه‌های علمی تبدیل کنیم.

سرلشکر باقری اظهار کرد: اگر قرار است مسیر گام دوم انقلاب اسلامی را آغاز و گام مؤثری برداریم، یعنی مرحله تمدن‌سازی باید با اتکا به این زمینه‌ها همچنین از بنیه قدرتمند انقلاب اسلامی و دفاع مقدس می‌توانیم استفاده کنیم.

وی بیان کرد: آسیب‌شناسی درباره آثار پژوهشی و تحقیقی باید صورت بگیرد، پژوهش‌ها باید رسمی و علمی باشد، که طبیعتاً دارای سوال و مسئله است و باید جامع‌نگر باشد. در پژوهش علمی باید کاربر و مخاطب مشخص باشد. پژوهش باید مستند باشد. در پژوهش باید زمان، منابع، پشتیبانی انسانی و مادی تأمین شود. محقق و پژوهشگر باید مطمئن و پشت‌گرم باشد از مورد هجمه قرار گرفتن خوف نداشته باشد. فقدان بانک جامع حاوی اطلاعات و پژوهش‌های دفاع مقدس را داریم هر سازمانی اطلاعات را تنها برای خود می‌ماند در حالی‌که باید این اطلاعات را در اختیار همه قرار دهد. از کار‌ها و فعالیت‌های مواری و جزیره‌ای باید اجتناب کنیم.

سرلشکر باقری ادامه داد: ضرورت دسترسی به منابع خارجی است هر کسی نمی‌تواند به منابع خارجی دست پیدا کند باید این دستیابی به منابع خارجی در دسترس محققان قرار بگیرد. هدف مشخصی داریم هدف ما در انجام کار پژوهشی نیازمند ارائه روایتی عالمانه نه احساسی، معیار، با ادبیات غنی از دفاع مقدس در سطوح و ابعاد مختلف هستیم. ایجاد بانک جامع، تدوین درخت‌واره، تربیت پژوهش‌گر، تلاش برای خرکت در مسیر تولید علم و نظریه‌پردازی تدوین روش‌های پژوهشی خاص، باید سازمان‌فعال حفظ نشر و آثار ارزش‌های دفاع مقدس و پژوهشگاه سردار سلیمانی انجام دهند و توجه کنند و کار آن‌ها است. دفاع مقدس در سطح کلان یک نظریه است.

وی بیان کرد: ساماندهی و تقویت پشتیبانی‌ها، ساماندهی ترجمه، انتشار پژوهش‌ها و تشویق و قدردانی پژوهشگران باید در ابن زمینه صورت گیرد. موضوع مهم و با اهمیت دفاع مقدس در تمدن‌سازی و ساخت آیندگان بسیار تأثیرگذار است. باید به پژوهش‌های با کیفیت در این زمینه ارج دهیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار