موردی از پشه آئدس در بوشهر دیده نشد/ این ناقل بیماری را بیشتر بشناسیم

پشه آئدس یکی از مهمترین ناقلان بیماری در جهان است که باعث انتقال بیماری‌های مختلف می‌شود. مسئولان بهداشتی بوشهر می‌گویند موردی از این پشه در استان دیده نشده است.

 

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: یکی از مهمترین ناقلین در جهان، پشه آئدس است که باعث انتقال بیماری‌های دنگی، چیکونگونیا، فیلاریازیس لنفاتیک، تب دره ریفت، تب زرد و زیکا می‌شود.

دکتر عبدالمحمد خواجه‌ئیان افزود: در ۵۰ سال گذشته شاهد گسترش چشمگیر این ناقل در جهان بوده‌ایم.

او ادامه داد: در سال ۱۹۷۰ تنها ۹ کشور جهان همه‌گیری بیماری دنگی شدید را تجربه می‌کردند، اما اکنون این بیماری به صورت بومی در بیش از ۱۰۰ کشور وجود دارد. البته هنوز هم بیش از ۷۰ درصد موارد بیماری از آمریکای جنوبی، جنوب شرق آسیا و کشور‌های منطقه غرب اقیانوس آرام گزارش می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان کرد: ناقلین موجودات زنده‌ای هستند که می‌توانند عوامل بیماری‌زای عفونی را بین انسان‌ها و یا از حیوانات به انسان منتقل  کنند. بیشتر ناقلین حشراتی هستند که از خون تغذیه می‌کنند و هنگام خون‌خواری عوامل بیماری‌زا را می بلعند و پس از تکثیر در بدن، به میزبان بعدی منتقل می‌کنند.


بیشتر بخوانید


خواجه‌ئیان گفت: بر اساس آمار‌های سازمان جهانی بهداشت، بیش از ۱۷ درصد بیماری‌های عفونی به وسیله ناقلین ایجاد می‌شوند و سالانه باعث مرگ بیش از ۷۰۰ هزار نفر در جهان می‌شوند.

او افزود: بیشترین تعداد موارد بیماری دنگی، در سال ۲۰۱۹ گزارش‌شده است که در آن سال تمام مناطق ۶ گانه سازمان جهانی بهداشت تحت تأثیر قرار گرفت و برای اولین بار انتقال این بیماری در کشور افغانستان گزارش شد.

احتمال ورود آئدس از مرزهای دریایی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر عنوان کرد: برای پیشگیری از شیوع این بیماری‌ها در ایران، از سال ۱۳۹۲ مراقبت حشره‌شناسی آئدس باهدف پیدا کردن شواهد ورود این ناقل به کشور آغاز شد که در آن بررسی‌ها، هیچ اثری از ورود و استقرار این ناقل در کشور دیده نشد، اما با توجه به ورود این ناقل به کشور‌های همسایه و میزان بالای رفت‌وآمد‌ها و تجارت بین‌المللی، همواره انتظارِ ورود این ناقل به کشور وجود داشته و دارد.

خواجه‌ئیان ادامه داد: در استان بوشهر از سال ۱۳۹۳ برنامه مراقبت حشره‌شناسی آئدس برای کشف زودهنگام ورود پشه‌های آئدس مهاجم (اجیپتی و آلبوپیکتوس) شروع شد و با توجه به احتمال بالای ورود این ناقل به استان از طریق مرز‌های دریایی، مراقبت حشره‌شناسی آئدس در ۷ شهرستان بندری استان شامل بوشهر، تنگستان، گناوه، دیلم، دیر، کنگان و عسلویه متمرکز شده است.

آئدس چگونه رشد می‌کند؟

او، درباره ویژگی‌های رفتاری این پشه‌ها گفت: آئدس اجیپتی و آئدس آلبوپیکتوس، تخم خود را در ظروف ذخیره آب خانگی یا در ظروف محتوی آب در اطراف منازل نظیر حوضچه‌ها، ظروف رهاشده غذا و آشامیدنی و لاستیک‌های مستعمل قرار می‌دهند.

رئیس مرکز بهداشت استان بوشهر افزود: این پشه‌ها به‌طورمعمول زیاد از محل زیست خود دور نمی‌شوند و در فاصله ۴۰۰ تا ۵۰۰ متری اطراف اماکن انسانی باقی می‌مانند، آئدس اجیپتی بیشتر از انسان، ولی آئدس آلبوپیکتوس از انسان و حیوانات خون‌خواری می‌کند.

مبارزه با بیماری‌های منتقل شده از آئدس دشوار است

خواجه ئیان مبارزه با بیماری‌های منتقل شده از آئدس را بسیار مشکل و پرهزینه عنوان کرد و ادامه داد: به همین دلیل پیشگیری از آن‌ها از طریق کاهش زیستگاه‌های این پشه اولویت به سزایی دارد.

او، بسیج اجتماعی را عامل کلیدی در موفقیت راهکار‌های کنترل ناقل و پیشگیری از طغیان بیماری دانست و بیان کرد: در این زمینه، همکاری‌های مؤثر برای بهسازی محیط و حفظ پاکیزگی به خصوص در مناطق اطراف اسکله‌ها در موفقیت کنترل پشه آئدس اجیپتی و آئدس آلبوپیکتوس ضروری است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تاکید کرد: طبق بررسی‌ها، تاکنون پشه‌های مهاجم آئدس در هیچ کجای استان دیده نشده و به طور طبیعی، هیچ مورد ابتلا به بیماری‌های منتقله به وسیله این پشه در استان کشف نشده است.

خواجه ئیان گفت: تلاش می‌شود با کشف زودهنگام ورود احتمالی این پشه به استان، اقدامات کنترلی انجام‌ گیرد و از استقرار آن در استان جلوگیری شود.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.