معاون پرستاری مطرح کرد؛

جذب ۲۴ هزار پرستار در وزارت بهداشت/ آخرین وضعیت پرداختی پرستاران در دوران کرونا

حضرتی گفت: حدود ۲۴ هزار پرستار در سال ۹۸ و ۹۹ جذب شدند و این تحول عظیمی در تاریخ پرستاری ایران است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، مریم حضرتی معاون پرستاری وزارت بهداشت در نشست خبری که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، ضمن تبریک دهه فجر اظهار کرد: یاد و خاطره بنیانگذار انقلاب و شهدای همیشه جاوید انقلاب، شهدای دفاع مقدس و مدافعان سلامت را گرامی می‌داریم و امیدواریم این سرآغازی باشد تا بتوانیم بر بیماری کووید ۱۹ فائق آییم بیماری که مشکلات بسیاری برای مردمان  ایران و جهان ایجاد کرده است.

او ادامه داد: ما در شرایط سخت کرونا توانستیم دستاورد‌های خوبی دست پیدا کنیم که یکی از این‌ها پیگیری اجرای قانون تعرفه گذاری پرستاری بود، این قانون از سال ۸۶ مصوب شده بود و با پیام مقام معظم رهبری این قانون جان دوباره گرفت و به دنبال آن هستیم برای اجرای آن تلاش کنیم.

حضرتی گفت: برای تعرفه گذاری خدمات پرستاری سه اقدام تامین منابع مالی، نحوه تعرفه گذاری خدمات و خرید خدمت و باز توزیع آن باید انجام شود که با دستور وزارت بهداشت و ابلاغ برای معاونت پرستاری به جدیت پیگیری می‌شود و امیدواریم با کمک سایر معاونت‌ها مانند معاونت درمان، بیمه‌ها و نظام پرستاری و سایر نهاد‌ها بتوانیم این قانون را اجرایی کنیم و این خواسته دیرینه پرستاران محقق شود.

او بیان کرد: فوق العاده ویژه کارکنان نظام سلامت یکی از دستاورد‌های مهم بود که به همت تلاش پرستاران و معاونت توسعه اجرایی شد.

حضرتی بیان کرد: حدود ۲۴ هزار پرستاران در سال ۹۸ و ۹۹ جذب شدند و این تحویل عظیمی در تاریخ پرستاری ایران است اگرچه کمبود‌های بسیاری داریم، اما این دستاورد بزرگی بود که جای تقدیر و تشکر به ویژه از مقام عالی وزارت دارد که کمک کردند تا این اتفاق خوب و میمون برای گروه پرستاری رخ دهد.

وی ادامه داد: در گروه پرستاری کارهای دیگری هم انجام شده است. دستورالعمل خرید خدمت ابلاغ شد. با پرستاران شرکتی به شیوه‌های مختلف برخورد می شد که با این دستورالعمل یکسان سازی انجام شد. همچنین معوقات پرستاری در سال ۹۸ در سه ماه اول سال ۹۹ هم تسویه شده است و سه ماه دوم در حال توزیع است.

بررسی سختی کار پرستاران در سه بخش بیمارستانی

حضرتی گفت: در زمینه آزمون صلاحیت حرفه‌ای پرستاری برای اولین بار در تاریخ پرستاری ایران این اقدام انجام شد و  اکنون هم فاز نهم آن را اجرا می‌کنیم و برای پرستارانی که نمره قبولی در این آزمون گرفتند، گواهی صلاحیت حرفه‌ای صادر می‌شود. از سال ۱۴۰۰ نیز این آزمون دو بار در سال برگزار می‌شود. در مورد سختی کار پرستاران نیز این مورد در بخش‌های سوختگی و روانی محاسبه شده بود، اما در بخش اطفال، انکولوژی و عفونی در دست  اقدام است که امیدواریم زودتر به نتیجه برسد.

وی با بیان اینکه در جریان بیماری کووید-۱۹ تخت های ای سی یو به دلیل نیاز جامعه افزایش پیدا کرد، گفت: بر این اساس توانمندسازی ۵ هزار پرستار در کشور برای فعالیت در آی سی یو انجام شد که به صورت مجازی و عملی آموزش دیدند. اقدام بسیار ارزشمندی بود که با کمک معاونت درمان و آموزش انجام شد و در حال انجام است. در عین حال یکی ازبرنامه های مهم در حوزه پرستاری که طبق برنامه ششم توسعه مکلف به اجرای پرستاری در جامعه و برنامه مراقبت تسکینی است که از نظر قانونی ما مکلف به اجرای آن هستیم. این برنامه هم در کنار کارهای کووید۱۹ که کار سنگینی بود، با موفقیت انجام شد. تعدادی از پرستاران هم برای یادگیری مراقبت تسکینی به اردن اعزام شدند تا بتوان آن را اجرا کرد و همچنین دو وبینار برای مراقبت تسکینی نیز برگزار  شد.

ابلاغ دستورالعمل های مراقبت در منزل برای چند بیماری

حضرتی با بیان اینکه معاونت پرستاری عضو کارگروه پرستاری در سازمان بهداشت جهانی و منطقه امرو برای استقرار مراقبت تسکینی است، گفت: تدوین آیین نامه مراکز ارائه خدمات طولانی مدت نیز از دیگر اقداماتمان بود. برخی از بیماران ما در منزل درمان و برخی در بیمارستان درمان می شوند، اما برای برخی بیماران نه می توان در بیمارستان اقدام کرد و نه در منزل میتوان آنها را مورد مراقبت قرار داد. مانند بیماران مبتلا به آلزایمر و ... خوشبختانه بعد از دو سال تلاش مستمر معاونت پرساری این اقدام انجام شد و ابلاغ آن در دی ماه از سوی وزیر انجام شد. تدوین و ابلاغ دستورالعمل های استاندارد مراقبت در منزل نیز انجام شد که هدف ما توسعه مراقبت در منزل است تا بار بیمارستان را کاهش داده و رضایت بیماران را افزایش دهیم که استانداردهای آن برای بیماری هایی مانند سکته مغزی، نارسایی مزمن قلبی و ریوی، سرطان، کووید-۱۹ استاندارد خدمتی مراقبت در منزل تدوین شد و به دانشگاه ها ابلاغ شد. در عین حال بیماران هموفیلی، ام اس در دستور کار هستند تا بسته های استاندارد خدماتی مراقبت در منزل آنها را فراهم کنیم.

پیگیری پوشش بیمه ای مراقبت در منزل از بیماران کووید۱۹

وی گفت: در زمینه تدوین بسته‌های استاندارد مراقبت در منزل از بیمار کووید-۱۹ نیز انجام شد که به دنبال پوشش بیمه ای آن هستیم و باید در شورای عالی بیمه مصوب شود که هنوز اتفاق نیفتاده و امیدواریم سریع تر انجام شود. با سازمان های بیمه نیروهای مسلح درباره اجرای طرح پیشگیری از بیماری های مزمن از سالمندان و پوشش بیمه ای خدمات ارائه شده در منزل و ارائه خدمت در منزل به سالمندان مطرح شده که پیگیریم تا با بیمه های نیروهای مسلح در این زمینه تفاهم نامه ای داشته باشیم.

وی افزود: در خصوص الکترونیک سازی ثبت خدمات پرستاری در منزل نیز اقدام گسترده‌ای انجام شده است و به دنبال آن هستیم تا طراحی و اجرای نرم‌افزار مدیریت و نظارت ارائه خدمت پرستاری در منزل را داشته باشیم و زودتر آن را به کار گیریم.

پیگیری بیماران تا شش ماه پس از ترخیص با طرح "پرستار پیگیر"

حضرتی به طرح "پرستار پیگیر" اشاره کرد و افزود: بیماران که از بیمارستان مرخص می‌شوند پیگیری نمی‌شوند یا به شکل محدود پیگیری می‌شوند؛ اما طرح پرستار پیگیر بیماران را تا ۶ ماه پس از ترخیص رصد می‌کنند و اگر آموزش و مشاوره لازم دارند به آنها ارائه می‌شود و از این طریق وضعیت بیمار هم چک می‌شود. بر این اساس هم از مراجعه مجدد جلوگیری می‌شود و هم کیفیت خدمات افزایش می‌یابد.

به گفته وی، الکترونیک سازی ثبت اقدامات پرستاری یک تحول بزرگ در تاریخ پزشکی و پرستاری کشور است که به شکل جدی در معاونت پرستاری و همکاری معاونت درمان پیگیری می‌شود و انقلابی در تاریخ پرستاری ایران خواهد بود و سعی شده است این موضوع به سیستم HIS بیمارستانی متصل شود.

معاونت پرستاری وزارت بهداشت تاکید کرد: به دنبال اجرایی شدن سیستم کدینگ استاندارد و بین‌المللی هستیم که به طور استاندارد خدمات پرستاری بر اساس فرآیند پرستاری اجرایی شود و از طریق الکترونیک سازی شدن خدمات پرستاران کمتر مجبور به انجام کارهای نوشتاری باشند.

تدوین سند جامع پرستاری در افق ۱۴۰۴

وی اقدام دیگر این معاونت را برنامه‌ریزی جهت کنترل بیماری‌های غیرواگیر معرفی کرد و گفت: بیماری‌های غیر واگیر بیشترین درصد آمار مرگ و میرهای زودرس را در کشور ما و جهان به دنبال دارد و این اقدام جزو دستور کار ما در سال ۱۴۰۰ است تا بتوانیم راه‌های پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر را در پیش گیریم. همچنین تدوین کتاب نقشه راه پرستاری ایران یا سند جامع پرستاری در افق ۱۴۰۴ با همت متخصصین پرستاری تهیه و تدوین شده است.

۱۰۰ شهید پرستار مدافع سلامت تا کنون

وی درباره شهدای پرستاری در دوران کرونا، تصریح کرد: از ابتدای شیوع کرونا در کشور تاکنون ۱۰۰ پرستار جان خود را بر اثر این بیماری از دست داده‌اند. ۵۵ پرونده از این تعداد در حال بررسی است و ۳۲ نفر آنها به عنوان شهید خدمت تایید شدند.

حضرتی افزود: طرح شهید سلیمانی که طرحی جامع و کامل است که با کمک کلیه گروه‌های جامعه اجرایی شد که معاونت پرستاری و سایر گروه‌های پرستاری هم در این طرح مشارکت داشتند و خوشحالیم که این طرح موفق بود و توانست مرگ و میرها را به سوی دو رقمی شدن سوق دهد و امیدوارم روزی این آمار مرگ و میر به صفر برسد. البته این موفقیت به هیچ عنوان نباید به معنای عادی انگاری بیماری قلمداد شود.

جذب نیروهای جدید تا فروردین ۱۴۰۰

حضرتی در پاسخ به سوالی در رابطه با احتمال موج چهارم بیماری و کمبود نیروی پرستاری، اظهار کرد: این موضوع حقیقت دارد اما خوشبختانه طبق اعلام معاونت توسعه ۱۷ هزار و ۵۰۰ نیرو در ۲۴ بهمن ماه آزمون دارند و با دستور مقام عالی وزارت نتایج آن تا اسفند ماه اعلام می‌شود و امیدواریم این نیروها در فروردین ۱۴۰۰ جذب شوند که کمک بزرگی به جبران کمبود نیرو است. الان که بار بیمارستان‌ها کاهش یافته است یک دستورالعملی برای بیمارستان‌ها تهیه شده که پرستاران را به مرخصی تشویقی اجباری بفرستند تا با ازای هر یک ماه کار در بخش کرونا، یک روز مرخصی تشویقی اجباری داشته باشند و نمی‌توانند آن را ذخیره کنند و باید به مرخصی بروند.

وضعیت واکسیناسیون کرونا در گروه پرستاری

وی در خصوص تزریق واکسن کرونا به گروه پرستاری، بیان کرد: واکسن این گروه هم مانند سایر گروه درمان است و تبعیت داریم از برنامه‌ای که معاونت بهداشتی اعلام کرده است. پرستاران هم همزمان با کلیه اعضای تیم درمان واکسن دریافت خواهند کرد.

حضرتی درباره نحوه اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، اظهار کرد: با دستور رهبر معظم انقلاب این قانون که از سال ۸۶ بلاتکلیف مانده بود جان تازه‌ای گرفت. رکن اصلی قانون تعیین منبع آن است که امیدواریم زودتر تعیین شود، مهمترین مساله برای اجرای این قانون تعیین منبع اجرای آن است. در این زمینه مطالعات وسیعی در حال انجام است و جلسات کارشناسی در کارگروه مربوطه ادامه دارد و امیدواریم به زودی به نتیجه برسد.

وی در ادامه تاکید کرد: در مطالعات وسیعی که انجام شده در سال ۹۰ حدود ۵۲۷ خدمت پرستاری برای تعرفه گذاری تعیین شده بود. این خدمات در قالب ۵۸ بسته خدمتی تعریف شده است. برخی بسته‌های خدمتی مشابه هم بودند که در بازنگری بعدی به ۱۰ بسته خدمتی رسیدیم. مطالعات انجام شده برای اجرای این قانون بازنگری شد. این بسته‌ها در سه کارگروه تخصصی دنبال می‌شود و از  ۱۸۰ پرستار در این مورد نظرخواهی کردیم. جلسه کارگروه آن، هفته آینده برگزار می‌شود و امیدوارم با تکلیف رهبر معظم انقلاب و با همت و دستور وزیر بهداشت در سال ۱۴۰۰ این قانون را اجرایی کنیم. در ابتدا پایلوت آن در چند بیمارستان شبیه سازی می‌شود و بعد در کل کشور اجرایی خواهد شد. مشکل مهم تعیین منبع اجرای این قانون است که امیدوارم در کارگروه تخصصی که هفته آینده تشکیل می‌شود، تعیین تکلیف شود.

آخرین وضعیت نیروهای ۸۹ روزه پرستاری

معاون پرستاری وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره تبدیل وضعیت نیروهای پرستاری شرکتی، تصریح کرد: خوشبختانه دستورالعملی که از سوی معاونت توسعه به دانشگاه‌ها ابلاغ شد تاحدودی این مسئله را ساماندهی کرد. نیروهای شرکتی ۸۹ روزه در بسیاری از دانشگاه‌ها به طرق مختلف جذب شدند و این افراد باید برای تبدیل وضعیت امتحان دهند؛ زیرا این یک قانون است و به هر حال تبدیل وضعیت آنها از طریق برگزاری آزمون است.   البته امتیازاتی برای پرستاران شرکتی که در دوران کووید۱۹ در بیمارستان کار کردند قائل شدیم که به ازای هر ماه کار کردن در بخش کرونا دو امتیاز به آنها تعلق می‌گیرد که جمعا ۲۰ امتیاز است و می‌تواند کمکی باشد تا این افراد تغییر وضعیت داده و جذب شوند.

درخواست چندباره برای پوشش بیمه ای خدمات پرستاری در منزل

وی در پاسخ به سوالی درباره سرانجام پوشش بیمه‌ای خدمات پرستاری در منزل، تصریح کرد: در رابطه با پوشش بیمه‌ای چندین بار تقاضای کتبی به شورای عالی بیمه فرستاده‌ایم و پیگیر هستیم چون این کار اقدامی موثر است. تنها در دوران کرونا حدود ۵۰ هزار خانواده از خدمات مراقبت در منزل بهره بردند و امیدواریم این موضوع زودتر گسترش یابد.

وی در پاسخ به سوالی درباره ورود افراد غیر پرستار و آموزش ندیده در ارائه خدمات مراقبتی در بیمارستان‌ها گفت: این کار تخلف است. جان انسان‌ها را نمی‌توان به دست افراد بدون صلاحیت داد. در هر بیمارستان دولتی و غیر دولتی اگر این تخلف رخ دهد باید به معاونت پرستاری گزارش دهید و حتما پیگیری می شود، این تخلف مجازات قانونی هم دارد.

معاونت پرستاری وزارت بهداشت درباره افزایش حقوق پرستاران، تاکید کرد: افزایش حقوق تنها به پرستاران اختصاص ندارد و مربوط به کل نیروهای نظام سلامت است. ۵۰ درصد افزایش حقوق در اسفند ۹۸ اتفاق افتاد و فوق العاده ویژه هم امسال اتفاق افتاد و فکر نمی‌کنم دیگر افزایش حقوق داشته باشیم.

وی درباره آگهی‌های مهاجرت و استخدام پرستاران در کشورهای اروپایی، بیان کرد: در مورد آگهی استخدام در کشورهای دیگر از جمله کانادا، اسپانیا و... چون جمعیت کشورها پیر می شوند و به خدمات مراقبتی نیاز دارند برخی کشورها پرستار جذب می کنند و سختگیری‌ها را برای امتحان و ثبت پرستاران آسان کرده‌اند که این  هم نه فقط برای ایران بلکه برای همه دنیا تسهیلاتی ایجاد کرده اند که بتوانند بیشتر پرستار جذب کنند. بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، در پساکرونا مهاجرت پرستاران در سراسر دنیا زیاد می‌شود. البته این موضوع جدیدی نیست و حداکثر تلاش را می‌کنیم که پرستاران با آرامش خاطر در کشور بمانند و دغدغه‌ای جز خدمت به بیماران نداشته باشند.

کاهش تاخیر در پرداخت معوقات پرستاران

حضرتی در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان درباره اخرین وضعیت پرداختی و مطالبات پرستاران اظهار کرد: در ابلاغیه ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ به دانشگاه‌ها دستور داده شد تا منبع اضافه کار را از کارانه جدا کنند و خوشبختانه الان این اتفاق رخ داده و معوقات ما از ۱۸ ماه به حدود ۴ یا ۵ ماه رسیده است. معوقات ۱۳۹۸ در کلیه دانشگاه‌ها تسویه شده و معوقات سه ماه ابتدایی ۹۹نیز پرداخت شده است و در حال پرداخت سه ماه دوم هستیم.

وی درباره شهدای خدمت و امتیاز شبه ایثارگری به پرستاران گفت: در این مورد کمیته دیگری که اعضای مختلفی از بخش های مختلف دارد، نظر می‌دهد. من آمار پرستاران جان باخته را نیز بر اساس اعلام این کمیته گفتم و در این مورد ما در معاونت پرستاری مسئولیتی در این زمینه نداریم.

معاون پرستاری وزارت بهداشت درباره تعداد پرستارانی که در آزمون استخدامی ۲۴ بهمن جذب می شوند، افزود: نیروهای اتاق عمل، هوشبری، بهیاری نیز جزو نیروهای گروه پرستاری هستند. نیروهای اورژانس جزو گروه پرستاری محاسبه نشده‌اند اما تعدادی که از گروه پرستاری که در این آزمون استخدام ۱۷ هزار و ۵۰۰ نفر است، این افراد فقط از گروه پرستاری بوده و نمی‌توانند در امور اداری به کار گرفته شوند.

وی افزود: کمک پرستاران نیز جزو گروه پرستاری هستند و بر اساس دستورالعمل معاونت توسعه وزارت بهداشت که با نظرخواهی از دانشگاهها تدوین شده، تسهیلاتی برای جذب کمک پرستاران در دانشگاه‌ها در نظر گرفته شده که پس از تعیین تکلیف اعلام می‌شود.

حضرتی تاکید کرد: آیین نامه کار دانشجویی پرستاری نیز تدوین شده و بر اساس آن ۵۰درصد افزایش حق الزحمه آنها قرار است در نظر گرفته شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۳ ۱۶ شهريور ۱۴۰۰
تو بعنوان معاون پرستاری وزارت بهداشت پس چکاره ای ؟؟؟ استعفا بده و برو . چرا عرضه نداری حقوق حقه پرستاران عزیز را بگیری ؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ طبق گفته تو هنوز (معوقه پرستاران) را از : سه ماهه دوم سال99 نداده اند . چرا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
-
ناشناس
۰۸:۰۴ ۱۶ شهريور ۱۴۰۰
لطف منید بررسی بفرمایید که چرا اضافه کار و کارانه پرسنل درمان جدا پرداخت نمی شود ومقدارکم آن حتی به اندازه اضافه کار فرد نمی باشد
آخرین اخبار