وزیر آموزش و پرورش:

موسسات کنکوری در شاد فعالیت ندارند/برگزاری آزمون نهایی سال آینده به طور حضوری

حاجی‌میرزایی با اشاره به عملکرد شاد گفت: هیچ موسسه کنکوری در این شبکه فعالیت ندارد و از معلمان خبره برای تولید محتوا استفاده کردیم.

 

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، آخرین خبر‌های آموزش و پرورش از تدریس مجازی در شبکه شاد تا مطالبات فرهنگیان امشب ۱۸ بهمن ماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش مورد بررسی قرار گرفت.

حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه میزان باسوادی ۹۶ درصد است گفت: امیدوارم با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده بتوانیم مقدار باقی مانده را هم نیز تحت پوشش قرار دهیم، در جمعیت بالای ۶ سال نسبت باسوادمان ۹۰ درصد است در حالی که وقتی انقلاب پیروز شد چهل و هفت و نیم درصد باسواد داشتیم، این رقم الان به ۹۰ درصد در جمعیت بالای ۶ سال رسیده است.

او با اشاره به اینکه سوادآموزی در ایران فراز و نشیب‌های زیادی داشت افزود:سوادآموزی در ایران در یک دوره‌ای شتاب گرفت لذا فعالیت‌های گسترده‌ای انجام شد، هر چقدر به سمت عدد‌های نهایی می‌رویم جمعیت پراکنده‌تر می‌شود و قطعاً همکاران ما در سازمان نهضت سوادآموزی تلاش می‌کنند تا هر چه زودتر شاهد محو بیسوادی باشیم، اما برای محو بیسوادی مهم این است که ورودی آن بسته شود یعنی کسانی که به سن تحصیل می‌رسد دسترسی به آموزش داشته باشند و ترک تحصیل نداشته باشند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: در طول دو ماه گذشته عملکرد شاد از نظر سرعت بهتر شده است و برای کنترل ترافیک، کلاس‌های دانش آموزان ابتدایی بعد از ظهر و دانش آموزان متوسطه صبح هاست.٩٨ درصد معلمان، ١٠٠ درصد مدیران مدارس در شاد هستند و حدود ١٧ تا ١٨ میلیون کاربر یکتا در شاد داریم.روی شاد هیچ فعالیتی از موسسات کنکوری جریان ندارد.

حاجی میرزایی با بیان اینکه برخی فکر می‌کنند که شاد جایگزین آموزش حضوری شده است اظهار کرد: هیچ چیزی جایگزین آموزش حضوری نیست بلکه شاد در غیاب آموزش حضوری در شرایطی که نمی‌توانیم آموزش حضوری داشته باشیم، بهترین راه‌حل است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بخش مهمی از مشکلات ما را شاد حل کرده است و دائما قابلیت‌های آن را توسعه می‌دهیم گفت: آخرین قابلیت‌ها تحت عنوان شاد ۳ رونمایی شده است، ما نسخه وب شاد را رونمایی کرده ایم تا کسانی که از سیستم عامل  iOS استفاده می‌کنند، بتوانند از طریق وب با شاد ارتباط داشته باشند، این در حالیست که آن‌ها نمی‌توانستند روی تلفنشان با شاد ارتباط برقرار کنند.

او با اشاره به اینکه نظام آموزشی در برابر بزرگترین چالش قرن قرار گرفته است خاطرنشان کرد: قطعا در یک قرن گذشته، نظام آموزشی با یک چنین چالش جدی مواجه نبود و به یکباره همه روش‌های قبلی که برای کار آموزش داشتیم با محدودیت و مسدود شدن روبرو شد.

حاجی میرزایی تصریح کرد: دانش‌آموزان و معلمان قبلا به مدرسه می‌آمدند، ولی به دلیل شیوع بیماری کرونا از مدرسه رفتن منع شدند، این درحالیست که خدمت آموزشی باید انجام می‌شد و شاد در این میان به کمک ما آمد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد دانش‌آموزان از طریق شاد با ما ارتباط دارند افزود: بقیه دانش آموزان یا از طریق تلویزیون و یا از طریق بسته‌های آموزشی، آموزش‌های لازم را فرا می‌گیرند، حدود  ۲۰ درصد از طریق بسته‌های آموزشی، آموزش‌های لازم را دریافت می‌کنند که به صورت محتوا است که البته در استان‌ها تولید می‌شود و به روش خودآموز، محتوا را با توضیحات کامل در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهند و مجددا رجوع می‌کنند و تحویل می‌گیرند و بسته دیگری را تحویل می‌دهند.

او با اشاره به اینکه در تمام استان‌ها یک استودیو فعال شده است گفت: یک مجموعه تحقیقاتی از بهترین دبیران بر روی تولید محتوا و عرضه به شکل‌های گوناگون کار می‌کنند که در نهایت تولیدات در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه برای ما بسیار اهمیت دارد که همه دانش‌آموزان تحت آموزش باشند و مأموریت ما پوشش کامل آموزشی همه دانش‌آموزان است عنوان کرد: شاد، تلویزیون و هر امکان دیگر ابزار‌هایی هستند که برای تحقق این هدف درنظر گرفته شده است، اخیرا تیم‌های متنوعی را به سمت استان‌ها بسیج کرده ایم و از تمام استان‌ها بازدید به عمل آمده لذا ۶۰۰ هزار نفر مورد پرسش قرار گرفتند که الان از چه وضعیتی استفاده می‌کنند.

او با اشاره به دانش‌آموزانی که به دلیل شرایط کرونا از تحصیل جامانده اند افزود: ۶۰۰ هزار نفر مورد رجوع قرار گرفته اند به طوری که ۳ درصد کسانی بودند که آموزش را پیگیری نکردند یعنی به ازای هر هزار نفر، ۳ نفر است، لذا به استان‌ها مأموریت دادیم که این موضوع را بررسی کنند و حتی مواردی است که با خانواده‌ها صحبت کردند، این گروهی که اعزام کردم، با ۱۷ هزار نفر از والدین صحبت کردند و درباره ارتباط معلم با دانش‌آموز و تحصیل فرزندانشان پرس‌وجو کردند، امروز این گزارش را به بنده دادند و بسیار امیدوار شدم، درست است که در شرایط کرونا، عملکرد کادر پزشکی بسیار رفیع است، اما معلمان، سربازان خاموش این عرصه هستند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: حقیقت این است که من نگران هستم زیرا از آموزش حضوری دور شده ایم ، کرونا سلامتی افراد را به خطر می‌اندازد و لذا این موضوع را حس کرده ایم اما دور بودن بچه ها از مدرسه مخاطره ای خاموش است و ممکن است آینده آنها را تحت تاثیر قرار دهد.

حاجی میرزایی اظهار کرد: کرونا و دور بودن از مدرسه سلامت روانی ، اجتماعی و جسمی بچه ها را به خطر انداخته است، تمام تلاشم را می‌کنم تا اگر ستاد کرونا اجازه دهد دانش آموزان حتی برای یک ساعت با مدرسه ارتباط داشته باشند، اما ستاد ملی کرونا رفتن به مدرسه را اختیاری تصویب کرده است، در برخی از مناطق سفید یا آبی برخی از مدارس در حد ۵ تا ۶۰ درصد کلاس ها را به صورت حضوری برگزار می‌کنند.

او افزود: به سازمان مدارس غیردولتی گفته ایم که باید نظارت های لازم را داشته باشند و همه باید از دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا تبعیت کند لذا این گروه مسئولیت دارد تا سلامت جامعه را مدیریت کند و ما تابع هستیم ،تلاش ما بر این است تا با ستاد ملی مقابله با کرونا به تفاهم برسیم لذا بدون نظر ستاد کاری را انجام نمی دهیم.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: سال گذشته امتحانات پایه نهم و دوازدهم را به صورت حضوری برگزار کردیم، بیش از ۶۰۰ هزار نفر ۲۱ روز امتحان دادند و مشکلی پیش نیامد، پارسال از ستاد ملی کرونا اجازه گرفتیم تا امتحانات نهایی را برگزار کنیم چون امتحانات پایه نهم و دوازدهم امتحاناتی تأثیرگذار است لذا ترجیح می‌دهیم اما این امتحانات مطمئن تر باشد، وقتی امتحانی به صورت مجازی برگزار می شود با اما و اگرهایی همراه است.

او گفت: سهم معلم را در تعیین نمره دانش آموزان افزایش و سهم امتحان را کاهش داده ایم، به جهت اینکه معلمان در سال تحصیلی ارزیابی دقیق‌تری از دانش‌آموزان دارند و لذا روش‌هایمان را در حال بهبود بخشیدن هستیم، در شبکه شاد ورژن دیگری در خصوص آزمون ساز ها طراحی شده است تا مخزن سوالات مناسب را در اختیار دانش‌آموزان قرار دهد.

حاجی میرزایی افزود: واقعاً نمی‌پسندم اعتبار یک سال تحصیلی را بر روی شایعات زیر سوال ببریم، اطلاعات باید به صورت دقیق باشد ،امتحانات پایه دوازدهم به صورت سراسری و نهایی برگزار شد و شرکت کننده ها نسبت به سال قبل افزایش پیدا کردند ، به این دلیل که دانش آموزان نقش محوری تری را در آموزش پیدا کرده‌اند ، شاید با آموزش با کیفیتی روبرو باشیم،لذا در حال بررسی هستیم و نمی‌خواهیم اجازه بدهیم که اعتبار یک سال تحصیلی مخدوش شود، همه تلاشمان را می‌کنیم تا اعتبار سال تحصیلی محفوظ بماند ،همه تلاشمان را می‌کنیم تا کمترین آسیب را ببینم.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: تعلیم و تربیت از اوان کودکی آغاز می‌شود، متخصصین تعلیم و تربیت می‌گوید هر چقدر تربیت بچه به دوران کودکی نزدیک‌تر می‌شود اهمیتش بیشتر می‌شود، زیرا بچه‌ها در این دوره تاثیرپذیریشان بیشتر است و پایداری تاثیرات بیشتر است و لذا سرعت یادگیری آن‌ها بیشتر می‌شود بنابراین باید به این دوره توجه کرد، این دوره، دوره‌ای است که مورد غفلت قرار گرفته، به طوری که از سال ۹۲ آموزش پیش دبستانی محوریت پیدا کرد.

او افزود: سال گذشته یک میلیون و ۵۰ هزار دانش آموز پیش دبستانی را تحت آموزش قرار دادیم، شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت این مقطع از اوان کودکی تا ۶ سالگی اهمیت دارد، لذا باید سازمانی تحت مدیریت آموزش و پرورش تشکیل شود تا مسئولیت تربیت آن‌ها را برعهده بگیرد، ۸۴درصد این بچه‌ها در خانواده تربیت می‌شوند و ما بنا نداریم آن‌ها را از خانواده بیرون بیاوریم.

حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: دوره پیش دبستانی سه ساله است و افرادی که می‌خواهند می‌توانند در این دوره‌ها شرکت کنند، ولی این دوره اجباری نیست، لذا تا سه سالگی تربیت بر عهده خانواده است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در این باره سازمان تصویب شده و اساسنامه آن به تصویب رسیده است که در مرحله ابلاغ قرار دارد گفت: پس از تصویب اساسنامه ۶ ماه زمان نیاز است تا وزارت آموزش و پرورش سازمان را مستقر کند، امیدوارم تا زمان امتحانات شرایط بهتر شود و ستاد هم به ما اجازه بدهد تا بتوانیم امتحانات را به صورت حضوری برگزار کنیم.

او افزود: در مورد پرداخت حق التدریس سیاست ما تغییر پیدا نکرده است و دقیقا همانند سال‌های گذشته این کار انجام می‌شود ، در ازای کار انجام شده حق التدریس پرداخت می‌شود، هیچ تغییری در سیاست ما در این زمینه اتفاق نیفتاده است، اگر همکاری احساس می کند در محاسبه اش مشکل ایجاد شده، می‌تواند به اداره خود مراجعه کند تا مشکل مورد بررسی قرار بگیرد.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه ما کار فوق العاده انجام نمی دهیم گفت: ما عقب‌ماندگی‌های حقوق را جبران کرده ایم، فرهنگیان حقوق‌شان از بقیه کارمندان دولت پایین‌تر بود و ما تلاش کردیم تا حقوق معلمان را به سایر حقوق کارمندان دولت برسانیم ،تمام تلاشم بر این است که حقوق فرهنگیان را ارتقا دهیم ،حقوق هیچ معلمی در سراسر کشور با تأخیر پرداخت نمی‌شود.

او ادامه داد: هفته گذشته ۳۸۰ میلیارد برای پرداخت باقی مانده سال قبل دریافت کرده ایم و آن را در اختیار استان‌ها برای پرداخت قرار داده ایم .

وزیر آموزش و پرورش گفت: سرانه ای که امسال به همه مدارس تعلق گرفته سه برابر سال قبل است، اگر مدرسه‌ای این سرانه را نگرفته ،اعلام کند تا سرانه آنها را پرداخت کنیم، سرانه بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است.

او با اشاره به اینکه آب و برق همه مدارس مجانی است اطهار کرد: کسانی که بابت آب و برق مشکل دارند بیش از الگوی مصرف استفاده کرده‌اند، الگوی برق تعیین شده، متناسب با تعداد دانش آموزان مدارس است.

حاجی میرزایی تصریح کرد: مدارس غیر دولتی بابت خدماتی که ارائه نمی دهند قطعاً حق ندارند که پولی دریافت کنند، اگر وجهی بگیرند گزارش شود که حتما به آن رسیدگی می‌کنیم، لذا ما شورای نظارت در استان‌ها داریم که یا اقدام به لغو امتیاز می‌کنند و یا مجازات های مختلفی در قانون در این باره پیش‌بینی شده است کسانی که ًتخطی کنند مجازات‌هایی برای آنها پیش‌بینی شده است، در سایت مدارس غیردولتی میزان شهریه مدارس مشخص است، بنده با موسسین مدارس غیردولتی نشستی داشتم، به طوری که آنها هم مشکلاتی دارند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: دروس عملی هنرستان ها به صورت حضوری برگزار می‌شود، در کارگاه های بزرگ افراد محدودی می توانند حضور پیدا کنند و با رعایت دستورالعمل ها، می توانند دوره های مهارت های عملی را سپری کنند، نظام مهارت باید به صورت عملی و آزمون هم نیز باید به صورت عملی برگزار شود ،اگر این زمان انجام نشود سال تحصیلی آنها سال آینده ادامه پیدا می کند تا آنها بتوانند این دوره را به صورت حضوری فرا بگیرند .

او گفت: در سازمان استعداد های درخشان تغییر ساختار داده‌ایم،لذا اساسنامه آن تصویب و سازمان شده است و لذا از مرکز به سازمان فعال شده است، امسال عملکرد ما در المپیادها عملکرد بسیار خوبی بود، حدود ۳۰ مدال گرفتیم ، ۱۰ مدال طلا در المپیاد فیزیک ،شیمی، زیست شناسی و کامپیوتر دریافت کردیم ،در کامپیوتر برای اولین بار سه مدال طلا اخذ کردیم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ۲۵ هزار نیروی خدماتی برای سرایداری مدارس نیاز داریم، برای مراقبت و نگهداری از امکانات و تجهیزات مدارس به سرایدار نیاز داریم اما با منع قانونی روبرو شده ایم ، امسال در بودجه پیش‌بینی کرده‌ایم که اگر تصویب شود، امیدواریم بتوانیم سال آینده مشکل نیروهای خدماتی را حل کنیم.

او با اشاره به اینکه ما آموزش حضوری را ترجیح می‌دهیم گفت: اما خواهش می‌کنم که همکار گرامی سری به بخش فرهنگی و پرورشی شاد بزنند ،اقدامات خوبی در حوزه های فرهنگی ، قرآن و اوقات فراغت انجام شده است، به طوری که جشنواره و مسابقه صورت می‌گیرد و فعالیت‌های مرتبط با مسابقات انجام شده است.

حاجی میرزایی افزود: مطالبات بازنشستگان تسویه شده است و امسال نیز طبق معمول تا سال آینده قبل از شروع سال تحصیلی مطالبات بازنشستگان را پرداخت خواهیم کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۰ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
فقط حداقل یکماه قبلش باید واکسن به دوازدهمی ها زده باشید تا حضوری امتحان نهایی بدن وگرنه با کرونا انگلیسی هیچ کس نمیاد
Iran (Islamic Republic of)
بوشهری
۱۳:۲۰ ۲۱ بهمن ۱۳۹۹
باسلام
اداره کل اموزش وپرورش استان بوشهر بخشنامه کرده که دانش اموزان سال12 جهت شرکت در امتحانات مجازی شبه نهایی باید هر نفر25 هزار تومان واریز کنند . لطفاً پی گیری بفرمائید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۹ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
چشم واکسن بزنید حضوری امتحان خواهیم داد ایشالا
آخرین اخبار